تقریباً از زمان روی کارآمدن ایلان ماسک، کسب و کار ایکس (توییتر سابق) تغییر و تحول زیادی پیدا کرده است و این میلیاردر اخیراً با تبلیغ کنندگان پلتفرم خود نیز به مشکل خورده بود. حالا بلومبرگ در گزارش جدیدی اعلام کرده که ایکس انتظار دارد سال 2023 را با درآمد تبلیغاتی در حدود 2.5 میلیارد دلار به پایان برساند که حدود 1.5 میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
منابع بلومبرگ به این نشریه اعلام کرده اند که درآمد تبلیغاتی ایکس نسبت به سال های گذشته افت قابل توجهی پیدا کرده است. همچنین ظاهراً مدیران ایکس انتظار داشته اند که این شبکه اجتماعی در سال 2023 از طریق فروش تبلیغات 3 میلیارد دلار درآمد کسب کند که عدد گزارش شده حدود نیم میلیارد دلار کمتر است.
به گفته منابع بلومبرگ، ایکس سال گذشته در هر سه ماهه بیش از یک میلیارد دلار با فروش تبلیغات به دست آورده است. اما در سه فصل ابتدایی سال جاری، این شبکه اجتماعی هر سه ماهه فقط «کمی بیشتر از 600 میلیون دلار» درآمد تبلیغاتی داشته است. پیش از این در گزارش دیگری گفته شده بود که شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک به خاطر انصراف تبلیغ دهندگان، تا 75 میلیون دلار از درآمد خود را از دست خواهد داد.
منابع بلومبرگ در ادامه توضیح داده اند که تبلیغات 70 تا 75 درصد از درآمد ایکس را تشکیل می دهد. با این وجود، کل درآمد ایکس در سال 2023 تقریباً 3.4 میلیارد دلار خواهد بود.
واکنش نماینده ایکس به کاهش درآمد تبلیغاتی آن
با این وجود، «جو بناروک»، رئیس عملیات تجاری ایکس به بلومبرگ گفت که گزارش این نشریه «دید ناقصی از تجارت این شرکت ارائه می کند»، زیرا منابعی که در این گزارش نقش داشته اند، جزئیات دقیقی از این شرکت در اختیار ندارند. بناروک همچنین به این موضوع اشاره کرد که ایکس دیگر علاقه ای ندارد تا با توییتر مقایسه شود:
«ایکس یک کسب و کار جهانی جدید در حال تکامل با جریان های درآمدی متعدد است. ما دیگر توییتر نیستیم و خودمان را با معیارهای قدیمی آن ارزیابی نمی کنیم - هم از نظر درآمد و هم معیارهای کاربر.»