آمازون درحال ساخت یک مدل هوش مصنوعی جدید با اسم رمز Olympus است که می تواند از رقبای ساخته شده توسط OpenAI و گوگل، یعنی ChatGPT و Bard پیشی بگیرد.
براساس گزارش اینسایدر، غول حوزه تجارت الکترونیک قصد دارد مدل زبانی بزرگ جدیدی را توسعه دهد و از آن در فروشگاه آنلاین خود و دستیار هوشمند الکسا کمک بگیرد. آمازون که در ماه سپتامبر 4 میلیارد دلار در استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic سرمایه گذاری کرده بود، می تواند این مدل را در ماه دسامبر معرفی کند.
ویژگی هوش مصنوعی آمازون
غول تجارت الکترونیک درحال حاضر تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی دارد و به دنبال ساخت محصولاتی است که می توانند با مدل های دیگری ازجمله ChatGPT و Bard رقابت کنند. «اندی جاسی»، مدیرعامل آمازون، به طور مستقیم این برنامه ها را نظارت می کند.
براساس گزارش رویترز درباره Olympus، این مدل هوش مصنوعی روی دو تریلیون پارامتر آموزش داده خواهد شد (برای مقایسه، این میزان در GPT-4 یک تریلیون پارامتر است). البته به گفته کارشناسان، مدل های بزرگ تر لزوماً توانایی بیشتری نسبت به مدل های با پارامتر کمتر ندارند.
آمازون در چند وقت گذشته در تلاش بوده است تا شکاف بین شرکت های حوزه هوش مصنوعی را کاهش دهد. برای رسیدن به هدف خود، این شرکت درحال توسعه یک «دستیار خرید مکالمه محور» با نام Project Nile برای فروشگاه آنلاین خود است و اسپیکرهای هوشمند الکسا دیگر حوزه ای هستند که به هوش مصنوعی مولد مجهز خواهند شد.
الکسا با کمک قابلیت های جدید هوش مصنوعی خود که براساس یک مدل زبان بزرگ سفارشی ساخته شده اند، می تواند با کاربران مکالمه داشته باشد، پیام بنویسد و به سؤالات پیچیده آن ها پاسخ دهد. این قابلیت ها فعلاً در دسترس کاربران منتخب آمازون قرار گرفته اند و غول حوزه خرید آنلاین ادعا کرده که ممکن است در آینده به صورت اشتراکی ارائه شوند.