تبلیغات و بازاریابی به بخشی مهم و حیاتی در کسب و کارهای جهان تبدیل شده است. اگر شما محصولات یا خدمات خیلی خوبی هم داشته باشید، باز هم باید در زمینه فروش تبحر کسب کرده و هنرمندانه عمل کنید. هرچند هنوز هم بسیاری از شرکت ها همچنان پایبند به روش های تبلیغات سنتی هستند، اما شرکت های پیشرو و راهبر در کسب و کار، به تبلیغات نوین روی آورده اند.
مکتبی جدید از تبلیغات نوین به راه افتاده است که دارای ایده هایی نو و نوین در حوزه تبلیغات هستند. تبلیغات روزنامه ای و تبلیغات بر روی کاغذهای کوچک دیگر دوره خود را گذرانده اند و واقعاً کهنه و قدیمی شده اند! اکنون باید به ایده های نو، سریع و هوشمند خوش آمد گفت. اگر شرکتی هنوز صرفاً به تبلیغات روزنامه ای، تلویزیونی یا رادیویی تکیه دارد، باید به سمت تبلیغات نوین روی آورد. در این مقاله به بررسی تبلیغات جدید خواهیم پرداخت.
روش های تبلیغات نو
روش های مختلفی به منظور تبلیغات برای محصولات و خدمات وجود دارند. در اینجا تعدادی از روندهای جدید و داغ برای تبلیغات مدرن ارائه می شوند که در حال حاضر در بین مردم محبوبیت پیدا کرده اند. امروزه مردم به دنبال انواع جدیدی از تبلیغات هستند تا آنها را هدفِ خود قرار دهند. بسیاری از تبلیغات جدید با ظهور اینترنت، پا به عرصه وجود گذاشته اند. برخی از روش های تبلیغات نوین نیز صرفاً ایده هایی جدید هستند که سعی دارند تا از طریق رسانه های تبلیغاتی به شکلی جذاب تر توجه مردم را به سوی خود جلب کنند.
تبلیغات در اینترنت، یک مفهوم انتزاعی و گسترده است و بسیاری از روش های مختلف را در بر می گیرد. برخی از این روش ها به تازگی به دنیای تبلیغات وارد شده اند. تبلیغات ایمیلی یکی از جدیدترین روش های تبلیغات نوین است.
مطلب مرتبط: 18 شیوه تبلیغاتی موثر
روش های جدید از این دست تبلیغات عبارتند از: تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بلاگی، تبلیغات گوگل و تبلیغات همسان. در ادامه بعضی از پرکاربردترین روش های تبلیغاتی جدید را بیان خواهیم کرد.
تبلیغات بنری
تبلیغات بیلبوردی در کنار جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند. همین مفهوم به عنوان یکی از روش های تبلیغات نوین، در اینترنت به کار گرفته می شود. نوارهای تبلیغاتی که در بسیاری از وب سایت ها در بالای صفحه قرار می گیرند، همین مفهوم را تداعی می کنند. این بنرها معمولاً با استفاده از تصاویر یا کدهای جاوا اسکریپتی یا هرگونه شی مولتی مدیایی دیگر و انیمیشن ساخته می شوند. اگر بر روی این بنرها کلیک شود، معمولاً وب سایت مربوط به آن شرکت باز خواهد شد و اطلاعات بیشتر درخصوص آن محصول یا خدمت در اختیار کاربر قرار داده می شود.
استفاده از تأثیرگذاران!
کالگیت برای تبلیغات مسواک های خود، عکس بروک شیلد را بر روی میز قرار داده است. زمانی هم کورن فلیکس برای تبلیغات خود از عکس های کینو ریوز استفاده کرده بود. استفاده از این سلبریتی ها برای تبلیغ به معنای این است که تأیید یک محصول از سوی یک سلبریتی یا چهره مورد قبول توسط مردم، کافی است تا بعضی از مشتریان به سمت آن محصول خاص جذب شوند. این گونه تأییدیه ها یا رضایت نامه ها نیز یکی از روش های تبلیغات جدید هستند که می توانند برای تبلیغ محصول یا خدمتی خاص بسیار مؤثر واقع شوند.
یکی از نسخه های جدید از این نوع تبلیغات، تبلیغات پنهانی است. در این نوع تبلیغ، نام برند یا محصولات آن در تلویزیون یا سینما به شکلی غیرمستقیم تبلیغ می شود.
تبلیغات جایگزین
در بسیاری از کشورها تبلیغ برای محصولاتی خاص مانند الکل یا سیگار از سوی دولت ممنوع اعلام شده است. در این گونه موارد، برندها روشی برای تبلیغات نوین محصولات خود پیدا کرده اند. این برندها فقط نام برند چتری خود را تبلیغ می کنند. اما وقتی مشتریان نام این برند را می شنوند، محصولاتی از آن برند که تبلیغ برای آنها ممنوع هم هست، در ذهن مشتریان نقش می بندد.
تبلیغات پیکسلی (بازدیدی)
تبلیغات پیکسلی یکی از انواع روش های تبلیغات جدید است که در بستر اینترنت انجام می شود. هزینه این گونه تبلیغات براساس پیکسل هایی محاسبه می شود که آن تبلیغ اشغال می کند. این نوع تبلیغ در اواخر سال 2005 معرفی شد. در این زمان یک دانشجوی انگلیسی، یک وب سایت به نام Million Dollar Homepage را به راه انداخت. بسیاری از تبلیغ کنندگان می توانستند فضایی را برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در این وب سایت خریداری کنند. هر پیکسل یک دلار قیمت داشت و کل پیکسل های موجود بر روی صفحه برابر با یک میلیون پیکسل بود. علاوه بر فضاهایی که توسط سرور میزبان در این وب سایت ارائه می شد، گزینه ای هم با نام DIY (خودتان انجام دهید) برای افراد مهیا شده بود، تا بتوانند بدون هیچ مشکلی از پیکسل های این سایت در وب سایت خودشان استفاده کنند. Million Pixel Script و GPix Pixel Ad Scripts نمونه هایی از وب سایت هایی بودند که از قابلیت DIY استفاده کردند.
تبلیغات گوگل
یکی دیگر از روش های تبلیغات نوین، تبلیغاتی است که با توجه به یک زمینه خاص انجام می شود. گوگل همواره براساس جست وجویی که در آن انجام می شود، تبلیغاتی را برای کاربر ارائه می کند. اخیراً Google ads تبلیغاتی را در کنار ایمیل ها قرار می دهد. اگر کسانی هستند که هنوز متوجه این گونه تبلیغات نشده اند، دیگر وقت آن رسیده تا از خواب بیدار شوند! Google Adsene اولین پلتفرمی بود که از این روش تبلیغات به عنوان یکی از روش های تبلیغات جدید استفاده کرد. این نوع تبلیغات یکی از خاص ترین روش های هدف گیری در بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغات به صورت خودکار و براساس محتوایی که توسط کاربر به نمایش در می آید، تولید می شوند.
مطلب مرتبط: «فرصت امروز» از مزایای روش های نوین تبلیغاتی گزارش می دهد
بسیاری از موتورهای جست وجو هم از تبلیغات زمینه ای برای نمایش تبلیغات در نتایج جست وجو استفاده می کنند. وقتی که کاربران به دنبال موضوع یا محصولی خاص در اینترنت جست وجو می کنند، این موتورهای جست وجو تبلیغاتی را که با آن موضوع جست وجو تطابق دارند، به نمایش در می آورند. پس از آنکه گوگل این روند را آغاز کرد، بسیاری از موتورهای دیگر مانند Yahoo! و Microsoft هم همین روش را به تقلید از گوگل دنبال کردند.
تبلیغات کلیکی
این نوع تبلیغ اغلب تحت عنوان پرداخت-به ازای-هر کلیک یا هزینه به ازای هر ورودی شناخته می شود. هرچند این روش از تبلیغات نوین را اولین بار یاهو ابداع کرد و به کار گرفت، اما اکنون Google Ads شهرت خود را مدیونِ این نوع از تبلیغات است. بعضی از موتورهای جست وجوی معروفی که از این نوع تبلیغات مدرن استفاده می کنند، عبارتند از: Yahoo! Search Marketing، Microsoft adCenter، Miva و LookSmart.
تبلیغات وبلاگی
یک وبلاگ، صرفاً یک مجله آنلاین نیست، بلکه فراتر از آن است. وبلاگ ها امروزه بسیار محبوب شده اند و شرکت ها از این وبلاگ ها به عنوان یکی از روش های خوب برای تبلیغات نوین استفاده می کنند. در واقع وبلاگ ها یکی از مؤثرترین ابزارهای تبلیغات و ابزاری اثربخش برای بازاریابی هستند. وبلاگ های شرکتی و مشارکتی، روشی بسیار عالی برای شرکت ها به حساب می آیند و آنها می توانند از طریق این وبلاگ ها به مشتریان خود دست پیدا کنند. در وبلاگ های تبلیغاتی، اغلب از تکنیک های بازاریابی توسط موتورهای جست وجو استفاده می شود که در واقع، نتایجی بهتر را در بستر وب فراهم خواهند کرد.
تبلیغات موبایلی
بله، ممکن است دریافت پیام های تبلیغاتی بر روی گوشی های همراه آزاردهنده به نظر برسد. اما به هر حال، این گونه تبلیغات امروزه وجود دارند و به عنوان یکی از مؤثرترین روش های تبلیغات نوین به حساب می آیند. بیشتر اوقات، تبلیغ کنندگان فهرستی از شماره موبایل های مشتریان قدیمی را در اختیار دارند. همچنین شماره موبایل بسیاری از مشتریان بالقوه را نیز در فهرست های خود موجود دارند. پیامی که از طریق موبایل برای افراد فرستاده می شود، اغلبِ اوقات دیده می شود و همین مسأله باعث می شود این گونه تبلیغات مدرن، به ابزاری قدرتمند برای تبلیغات تبدیل شود!
تبلیغات روابط عمومی
برقرار نگه داشتن و توسعه روابط با مشتریان همواره به عنوان یکی از مؤثرترین روش های بازاریابی برای شرکت ها مطرح بوده است. این روش، صرفاً روشی برای دیده شدن توسط عموم به حساب نمی آید، بلکه این روش، روشی عالی برای ساختن و نگه داشتن یک تصویر ویژه از برند در ذهن افراد است، بنابراین روابط عمومی یکی از ابزارهای عالی برای تبلیغات است که توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. آنها می توانند با استفاده از این روابط، سرمایه گذاران و کارمندان خود و البته مشتریان قدیمی و مشتریان بالقوه خود را به دست آورند.
مطلب مرتبط: 5 راهکار هوشمندانه برای تقویت فروش
با استفاده از تکنیک های جذاب در این گونه روابط، می توان این روش را به یکی از بهترین روش های تبلیغات جدید تبدیل کرد.
تبلیغات حمامی
بله، درست است. تبلیغات حمامی چیزی نیست جز آنکه بر روی سرویس های بهداشتی عمومی تبلیغ شود. تحقیقی در این زمینه انجام شد. در این تحقیق تبلیغاتی بر روی دیوارهای سرویس های بهداشتی نصب شد و از افراد خواسته شد تا زمانی که به سرویس بهداشتی مراجعه می کنند، بگویند که متوجه تبلیغ شده اند یا خیر. جالب اینجا بود که بسیاری از افرادی که به سرویس بهداشتی مراجعه کرده بودند، متوجه تبلیغات شده بودند و آن را به ذهن سپرده بودند. این مسأله منجر به این نتیجه شد که بسیاری از افرادی که به سرویس های بهداشتی مراجعه می کنند، می توانند گروه های هدف بسیار خوبی به حساب آیند. این نوع تبلیغ، خیلی زود به یکی از روش های اثربخش در تبلیغات نوین تبدیل شد.
سخن پایانی
مشاهده می شود که حوزه تبلیغات نوین به جایی رسیده است که شاید یک دهه قبل، حتی نمی شد آن را تصور کرد. تمامی این تغییرات و نوآوری ها مدیون پیشرفت هایی است که در فناوری رخ داده است. امروزه افراد به هر جا که پا می گذارند، این نوع تبلیغات را می بینند و هر شکلی از تبلیغات که بتوان آن را تصور کرد، امروزه در دنیای واقعی وجود دارد، کافی است نگاهی به اطراف بیندازید!
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز