امروزه هر تجارتی دارای یک وبلاگ است، پس شما باید خود را از سایرین متمایز سازید و با تلاش و کوشش فراوان خوانندگان خود را به مشتری تبدیل کنید. می توانید با تولید محتواهایی جذاب و سرگرم کننده ترافیک خوبی به دست آورید، ولی چنانچه این محتوا قدرت تبدیل خواننده به مشتری را نداشته باشد، وبلاگ شما خیلی زود با شکست مواجه خواهد شد.
تمام ترافیک وب سایت ها و وبلاگ های سراسر دنیا، در صورتی که خواننده را به مشتری تبدیل و در نهایت درآمدی کسب نکنند، بیهوده خواهند بود. جدای از محتوا که توجه خواننده را جلب می کند، شما باید بر ارائه یک رابط کاربری ساده (UI) و یک تجربه کاربری لذت بخش (UX) نیز توجه داشته باشید. شما می توانید با استفاده از این چند پیشنهاد و نکته ساده وبلاگ خود را متحول ساخته و خوانندگان خود را به مشتری تبدیل کنید.
1. قالب وب سایت باید توجه کاربر را به خود جلب کند
قالبی ساده و زیبا که امکان مطالعه سریع مطالب را فراهم می آورد، از جمله اساسی ترین اجزای وب سایت شما خواهد بود. استفاده مناسب از تیترها و پاراگراف های کوتاه باعث تسهیل هضم محتوا خواهد شد. همچنین شما می توانید زمان لازم برای خواندن هر مطلب را در ابتدای آن ذکر کنید.
مشاهده عبارتی مانند «زمان لازم برای مطالعه: 5دقیقه» خواننده را در جریان زمان لازم برای مطالعه کامل مطلب قرار خواهد داد. مشتری باید تمام محتوای شما را مطالعه کند زیرا در صورتی که این مطالعه به صورت دقیق و کامل انجام شود، احتمال خرید و بازگشت نیز افزایش خواهد یافت. چنانچه مطلب به صورت بی دقت و سریع خوانده شود، احتمال تبدیل خواننده به مشتری کمتر خواهد بود.
مطلب مرتبط: 7 راه کسب درآمد از اینترنت
جدای از محتوا، نوار جست وجوی وب سایت و همچنین دسته بندی مطالب نیز باید کاملا شفاف و آشکار باشند – اگر خواننده از مطالب شما لذت ببرد، به سرعت به سراغ سایر بخش های وب سایت شما خواهد رفت. پست های مرتبط را در انتهای هر مقاله قرار دهید تا کار خواننده ساده تر شود. چنانچه وبلاگ شما WordPress است، پلاگین های زیادی در اختیار خواهید داشت.
2. مشتری را تشویق کنید
تمام پست های شما با موفقیت روبه رو نخواهند شد، احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار پایین است. ولی احتمال برقراری ارتباط میان مشتری و محتوا و در نهایت قرارگیری مطلب شما در شبکه های اجتماعی و جذب مشتری بیشتر بسیار بالا خواهد بود.
حتما از کلید و گزینه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در قالب وب سایت خود استفاده کنید و همچنین راه های مختلفی برای ارائه نظر، پیشنهاد و انتقاد در اختیار مشتری و خواننده قرار دهید.
یک ابزار ساده و موثر (و همچنین رایگان) پلاگین کلیک برای توییت است، که با جداسازی برخی جملات خاص از کل مطلب امکان به اشتراک گذاری آن در توییتر را فراهم می آورد. اگر شما آمار، اخبار یا اطلاعات بسیار جذابی را در وب سایت خود منتشر می کنید، باید امکان به اشتراک گذاری آن را نیز به وجود آورید. ما چنین هدفی را در ذهن داریم: خواننده در حال مطالعه پروفایل توییتر خود است، با مطلب شما مواجه می شود، چند ثانیه متوقف می شود، مطلب را مطالعه می کند و در نهایت وارد وب سایت شما می شود.
شما باید خواننده را تشویق کنید، حتی اگر در صنعتی بسیار خسته کننده و غیرجذاب نیز فعالیت دارید این نکته را هرگز از یاد نبرید. ذهن و تفکر شخصی که در حال مطالعه یک وب سایت حقوقی است با ذهن و تفکر شخصی که در حال مطالعه یک وب سایت بدنسازی برای خرید مکمل های ورزشی است کاملا تفاوت دارد.
شخصی که مطالب حقوقی را مطالعه می کند بدون شک به دنبال راه حلی برای مشکلات قضایی و حقوقی خود است. به همین دلیل شما باید به این نیاز فوری توجه داشته باشید.
جذب مخاطب به هیچ عنوان ساده نیست و شما باید با کمک روش ها و تکنیک های مختلف و متنوع مشتری را تشویق به مطالعه و مراجعه کنید.
3. استفاده منظم از فرمت های تعاملی
وبلاگ هایی که صرفا بر روی پست های متن محور تمرکز دارند خیلی زود خسته کننده و یکنواخت خواهند شد. استفاده از فرمت ها و محتواهای مختلف، مانند ویدئو و اینفوگرافی، ایده بسیار خوبی است. من شخصا به اینفوگرافی علاقه زیادی دارم زیرا به راحتی توجه مشتری را جلب می کنند و به سادگی به اشتراک گذاشته خواهند شد.
شما حتی می توانید اینفوگرافی را به سطحی بالاتر و فراتر از یک تصویر ساده منتقل کنید. استفاده از انیمیشن و قرار دادن لینک بخش های مختلف وب سایت در طول اینفوگرافی از جمله راه های موثر و جذاب برای هدایت مشتری به سمت سایر مطالب و وب سایت اصلی شما خواهد بود.
در صورتی که از فرمت های مختلف استفاده نکنید هرگز با سلیقه خوانندگان خود و پیشنهادات مورد نظر آنها آشنا نخواهید شد. به آزمایش و بررسی داده ها ادامه دهید و به صورت منظم تغییراتی به وجود آورید تا همواره برای خوانندگان خود جذاب باشید. هرگز حدس نزنید، همیشه آزمایش کنید.
مطلب مرتبط: 11 راه برای کسب در آمد حتی در هنگام خواب
4. استفاده از AMP گوگل برای تقویت عملکرد و تجربه کاربر
با توجه به این مسئله که اکثر ترافیک شما از طریق گوشی های همراه تامین خواهد شد، سرعت باید در اولویت کار قرار گیرد. گوگل AMP را در سال 2015 و با یک هدف ساده معرفی کرد: افزایش سرعت دسترسی به صفحات مختلف از طریق گوشی های همراه.
چنانچه شما یا یکی از اعضای تیم با HTML آشنا هستید و یا با WordPress کار می کنید، می توانید کدهای مرتبط را از طریق اینترنت به دست آورید. AMP متن باز است، ولی اکثر وبلاگ ها آن را پیاده سازی نمی کنند. این یک راه ساده برای تقویت عملکرد موبایلی است که هم برای SEO و هم تجربه کاری مفید خواهد بود.