لوگوی یک برند برای هر کسب وکاری مهم ترین جلوه بصری به منظور برقراری ارتباط با مشتریان است. به منظور فهم بهتر این موضوع به لوگوی نایک یا تمساح برند Lacoste نگاه کنید. اگرچه این لوگوها بسیار ساده طراحی شده اند، با این حال تأثیرگذاری و زیبایی خاص خود را دارند. دلیل موفقیت خارق العاده چنین لوگوهایی در دو المان مهم خلاصه می شود: توانایی به یادآوری سریع از سوی مخاطب در کنار ویژگی منحصر به فردشان در خاطره انگیزی برای مخاطب.
یافتن لوگوی قدرتمند
قدرت اصلی لوگو در زمینه تأثیرگذاری بر روی مخاطب در طراحی آن نهفته است. بر این اساس هر جنبه لوگوی برندمان باید به دقت طراحی شود. به این ترتیب در نهایت اثر هنری ما به طور کامل برندمان را بازنمایی خواهد کرد. از همه مهم تر، یک لوگوی زیبا برند خود را از سایر رقبا جدا می کند. در چنین شرایطی مخاطب به سرعت نام و لوگوی برند ما را در ذهن نگه خواهد داشت. چنین اتفاقی در زمینه تبلیغات و بازاریابی برای ما مزیت بسیار بالایی به همراه دارد.
اگر شما نیز نسبت به آنچه یک لوگو را خاطره انگیز و به یاد ماندنی می کند، کنجکاو هستید، به مطالعه این مقاله ادامه دهید. در سایر بخش های مقاله حاضر به بررسی پنج نکته مهم در زمینه خاطره انگیز ساختن یک لوگو خواهم پرداخت.
مطلب مرتبط: لوگو قلب تپنده برند شماست
1. طرح تان را ساده نگه دارید
براساس مطالعات سایت ما به یاد ماندنی ترین لوگوها معمولاً ساده ترین ها در طراحی هستند. اگرچه در نگاه نخست لوگوهای پیچیده و چند وجهی نمای زیباتری دارند، اما ذهن انسان به هنگام ذخیره اطلاعات همیشه داده های ساده تر را بهتر به خاطر می سپارد. همچنین به هنگام یادآوری چنین اطلاعات ساده ای با سرعت بسیار بیشتری بازیابی می شوند. به طور معمول لوگوهای ساده شامل طرحی ابتدایی در کنار نام برند هستند. به این ترتیب در عین سادگی ویژگی منحصر به فردی را در لوگوی خود خواهیم داشت. پرسش اصلی در اینجا چگونگی استفاده درست از فرآیند طراحی لوگو برای ساخت نمونه ای ساده و جذاب است.
در مورد لوگوهای ساده، فرآیند طراحی با ایده ای خلاقانه شروع می شود. به طور کلی، لوگوهای تک وجهی بر روی یک سمبل مرتبط با زندگی روزمره مردم تکیه دارند. همچنین در این زمینه پیام اصلی برندمان نیز باید در لوگو بازنمایی شود. توجه داشته باشید که لوگوی شما محل تبلیغات نیست، فقط باید ارزش پایه ای برندمان را از طریق آن به مخاطب منتقل کنیم. خوشبختانه در زمینه طراحی لوگو دست ما بسیار باز است. به منظور موفقیت هرچه بیشتر در این فرآیند نکات ذیل را در خاطر داشته باشید:
• از چهار کلمه یا کمتر در لوگوی تان استفاده کنید.
• رنگ ها در جلب نظر مخاطب نقش مهمی دارد. به منظور موفقیت هرچه بیشتر باید حداکثر از چهار طیف رنگی در لوگوی مان استفاده کنیم. در غیر این صورت تمرکز مخاطب به هم خواهد خورد.
• فقط از یک المان یا فیلتر برای طرح تان استفاده کنید.
• از هیچ طرح بزرگ یا بیش از اندازه برجسته در طرح تان استفاده نکنید. این کار باعث عدم توجه مخاطب به سایر بخش های ظریف طرح تان خواهد شد.
2. لوگو باید با هویت برندتان در تعامل باشد
شکی نیست که لوگوی ما باید هویت برندمان را بازنمایی کند. به منظور موفقیت در جلب نگاه مخاطب هر لوگویی باید معنای خاصی داشته باشد. این معنا باید به طور کامل با هدف اصلی آن هماهنگ باشد. به منظور طراحی هرچه بهتر لوگوی مان باید از رنگ های معنی دار برای انتقال مفاهیم مد نظرمان استفاده کنیم. حوزه روانشناسی رنگ ها در اینجا بسیار به کارمان خواهد آمد. توجه داشته باشید که طراحی لوگوی ما نباید بیش از اندازه به لوگوی سایر برندها شبیه باشد. این کار علاوه بر پیگیری های حقوقی جذابیت کمتری در مخاطب بر می انگیزد.
پرسش پیرامون میزان ارتباط لوگوی مان با هویت برند در زمینه اصلاح طرح مان کمک فراوانی خواهد کرد. به این ترتیب در نگاه نخست مخاطب باید به درستی زمینه فعالیت شما را درک کند. به منظور موفقیت در این راه توصیه های ذیل را در نظر داشته باشید:
• برای بازنمایی قدرت در لوگو باید خطوط صاف و شکسته به طور منظم استفاده کنیم.
• به منظور بازنمایی ماهیت سنتی برندمان باید از خطوط منحنی و فونت معمولی استفاده کنیم.
• بازنمایی صمیمیت در لوگوی ما از طریق خط های هندسی و دایره ای نمایش داده می شود.
• ماهیت مدرن برند ما با استفاده از خطوط درهم به تصویر کشیده می شود.
مطلب مرتبط: 8 راهنمایی برای ایجاد لوگوی خلاق و تاثیرگذار
3. انتخاب هوشمندانه رنگ ها
از نگاه یک مخاطب عادی رنگ های مورد استفاده در لوگوی یک برند شاید کاملاً تصادفی انتخاب شده باشد. با این حال از نظر کارشناسی هیچ المانی در یک لوگو تصادفی نیست. رنگ نیز به دلیل تأثیر گذاری بصری بالا همیشه پس از بررسی های کارشناسی انتخاب می شود. با انتخاب درست رنگ برند ما فرصت بهتری برای جلب نظر مخاطب خواهیم داشت. به عنوان مثال در صنعت فست فود رنگ قرمز و زرد شهرت بالایی دارد. این امر به دلیل تأثیر چنین رنگ هایی بر روی سیستم عصبی مرتبط با هضم غذاست. به این ترتیب مخاطب با مشاهده این رنگ ها علاقه بیشتری به میل غذا خواهد داشت.
از آنجایی که یک لوگو باید همیشه ساده طراحی شود، طیف رنگی مورد استفاده در آن باید به حداکثر سه مورد محدود شود. همچنین توجه داشته باشید که طرح های برجسته و سه بعدی امروزه طرفدارهای کمتری دارد. سادگی یک لوگو همیشه در گرو استفاده از طرح های صاف و رنگ های محدود است. به این ترتیب ساختار ذهنی ما آن را بسیار راحت تر در خاطر نگه می دارد.
به عنوان نمونه ای موفق لوگو برند اپل را در نظر بگیرید. این لوگو صرف نظر از سادگی بسیار جالبش دقیقا با نام برند هماهنگی دارد. به این ترتیب یک کاربر به محض مشاهده این لوگو یاد برند اپل می افتد. چنین خلاقیتی بی شک تأثیر انکارناپذیری در موفقیت این غول تکنولوژی در عرصه بازاریابی و تبلیغات دارد.
4. پرهیز طراحی لوگو به دست خودمان
بسیاری از برندها در زمینه طراحی لوگوی خودشان اقدام به کنار هم قرار دادن المان های مختلف از دل ویدئوهای هنری یا کارهای دست ساز می کنند. اگرچه ایده های ما به عنوان صاحب یک کسب و کار نقش مهمی در خلق لوگوی برندمان دارد، اما طراحی آن براساس طرح های ابتدایی یا رایگان در اینترنت اصلاً فکر خوبی نیست. برخلاف بسیاری از اجزای یک برند، لوگو باید برای طولانی مدت دست نخورده باقی بماند. به این ترتیب پس از طراحی آن امکان بازنگری یا طراحی دوباره در کوتاه مدت وجود ندارد. پس به هنگام طراحی باید حداکثر دقت و توان مان را صرف کنیم. فقط در این صورت در آینده از طرح فعلی مان پشیمان نخواهیم شد.
بی شک هر مدیرعاملی علاقه زیادی به دخالت در فرآیند طراحی لوگو دارد. با این حال بعضی از کارها به دلیل اهمیت شان باید به صورت تخصصی انجام شوند. طراحی لوگو یکی از مهم ترین این کارهاست. توصیه من در اینجا پرهیز از اعمال نفود یا تأثیرگذاری بر تیم طراحی در فرآیند تولید اثرشان است. به این ترتیب در نهایت ما اثری کاملاً حرفه ای را خواهیم داشت.
خوشبختانه امروزه آژانس های هنری بسیاری در زمینه طراحی لوگو فعالیت دارند و این آژانس ها با کادری حرفه ای در ازای دستمزدی اندک کار شما را انجام خواهند داد. در صورت داشتن بودجه ای مناسب توصیه من به شما همکاری با یکی از این آژانس هاست. در غیر این صورت باید زمان نسبتا زیادی را برای آشنایی با شیوه طراحی لوگو صرف کنید.
5. اطمینان از انعطاف پذیری لوگوی برندمان
یکی از مهم ترین ویژگی های هر لوگویی امکان استفاده از آن در محیط ها و شرایط گوناگون است. به این ترتیب به هنگام طراحی لوگوی برندمان باید این نکته را در نظر داشته باشیم. همچنین به هنگام استفاده از لوگوی برندمان در محیط های مختلف شاید نیاز به اندکی دست کاری هم باشد. به این ترتیب در بیلبوردهای خیابانی نوع نورپردازی و رنگ های لوگوی ما باید اندکی تیره باشد. این امر در شبکه های اجتماعی کاملاً برعکس است. چنین نکات ریزی به طور معمول با توجه به توصیه های کارشناس طراحی برندمان به راحتی قابل اعمال است.
وقتی انعطاف پذیری در طراحی لوگوی ما مد نظر قرار گیرد، امکان استفاده از آن در محیط های گوناگون فراهم می شود. شاید در نگاه نخست این عمل اندکی عجیب به نظر برسد. با این حال انعطاف پذیری نقش انکارناپذیری در زمینه شناسایی برندمان از سوی مخاطب در محیط های مختلف دارد. در مورد انعطاف پذیری لوگوی مان به نکات ذیل توجه داشته باشید:
• آیا لوگوی ما به عنوان یک المان مکمل در یک تصویری تبلیغاتی قابل استفاده است؟
• آیا می توان یک متن کمکی را در کنار لوگوی برندمان قرار داد؟
• آیا لوگوی ما در ابعاد کوچک و بزرگ به یک اندازه وضوح دارد؟
• آیا لوگوی ما بر روی برچسب محصولات قابل افزودن است؟
مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار
سخن پایانی
یک لوگوی موفق هیچ گاه یک شبه تولید نمی شود. فرآیند یافتن فونت، رنگ و طرح مناسب نیاز به زمان و کار فراوان دارد. به این ترتیب به هنگام طراحی یک لوگو اصلاً نباید عجله کرد. توجه به پنج توصیه من در اینجا به شما در طراحی یک لوگوی زیبا کمک فراوانی خواهد کرد. به این ترتیب جلوه بصری برند شما مزیت اصلی تان خواهد شد.