اخبار منتشر شده حاکی از آن است که شرکت فروشگاه های زنجیره ای والمارت به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی جهان امور تبلیغات و بازاریابی خود را به شرکت تبلیغاتی Haworth که مقر آن در مینیاپولیس آمریکاست واگذار کرده است.
انتخاب آژانس تبلیغاتی Haworth از سوی مدیران والمارت در شرایطی صورت می پذیرد که این شرکت در ماه های اخیر با شرکت های تبلیغاتی زیادی همکاری کرده و در نهایت مدیران آن تصمیم گرفتند با Haworth به همکاری بپردازند. گفتنی است شرکت فروشگاه های زنجیره ای والمارت یکی از بزرگ ترین تبلیغ کنندگان تجاری در ایالات متحده محسوب می شود، اما در سال های اخیر بودجه تبلیغاتی خود را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، شرکت والمارت که مقر آن در منطقه Bentonville قرار دارد، پس از هشت سال سیاست های رسانه ای و تبلیغاتی اش را مورد بازنگری قرار داد و فعالیت های رسانه ای خود را در آمریکا به شرکت GroupM واگذار کرد.
شایان ذکر است که انتشار عمومی سیاست های رسانه ای والمارت پس از آن صورت می گیرد که این شرکت در ماه جولای نزدیک به یک دهه روابط خود را با آژانس تبلیغاتی Martin Agency قطع کرد تا همچنان خلاقیت موجود در آگهی های تجاری خود را حفظ کند.
در همین راستا اخبار مذاکرات والمارت و شرکت تبلیغاتی Haworth نخستین بار در ماه آوریل سال جاری میلادی و به هنگام قطع همکاری این خرده فروشی بزرگ آمریکایی با شرکت تبلیغاتی که نزدیک به یک دهه با آن همکاری کرده بود منتشر شد.
گفتنی است آغاز همکاری والمارت با Haworth و همچنین واگذاری فعالیت های رسانه این شرکت بزرگ خرده فروشی به شرکت WPP سبب بروز درگیری های حقوقی میان والمارت و آژانس های تبلیغاتی که پیشتر با این شرکت همکاری می کردند شده است.
در یک تغییر و تحول دیگر که با سیاست های رسانه ای والمارت در ارتباط است، این خرده فروشی آمریکایی، مایکل فرانسیس یکی از کارشناسان حوزه بازاریابی و تبلیغات آژانس تبلیغاتی Target را به استخدام خود درآورده و این کارشناس باتجربه از دسامبر سال 2015 میلادی فعالیتش را به عنوان رئیس بخش بازاریابی والمارت آغاز کرده است.
با این حال خبر دیگری که در رابطه با فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی والمارت منتشر شده است چندان با منافع شرکت WPP در تضاد نیست. در همین چارچوب و در حالی که آژانس تبلیغاتی Haworth فعلا یک شرکت مستقل محسوب می شود، شرکت GroupM در سال 2014 موفق شده است 49درصد از سهام این آژانس تبلیغاتی را به مالکیت خود درآورد.
طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت Kantar Media، شرکت فروشگاه های زنجیره ای والمارت در سال 2015 میلادی تقریبا رقمی معادل 658میلیون دلار برای فعالیت های رسانه ای خود در ایالات متحده هزینه
کرده است.
با این وجود آمارهایی که اخیرا از فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی والمارت منتشر شده است نشان می دهد که این غول خرده فروشی آمریکایی در راستای کاهش شدید بودجه فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی خود، در نیمه نخست سال جاری تنها رقمی معادل 186میلیون دلار در این حوزه سرمایه گذاری کرده است که این رقم در مقایسه با هزینه 907میلیون دلاری این شرکت در سال 2015 بسیار ناچیز به نظر می رسد.
لازم به ذکر است که پس از انتشار اخبار مربوط به همکاری شرکت فروشگاه های زنجیره ای والمارت و آژانس تبلیغاتی Haworth در زمینه تبلیغات و بازاریابی، این دو شرکت تاکنون به صورت رسمی در رابطه با همکاری احتمالی طرفین اظهارنظر رسمی نکرده و از گفت وگو با رسانه ها خود داری کرده اند.