این روزها، افراد و شرکت های زیادی به افزایش لایک یا بالا بردن فالوور می پردازند و فضای مجازی پر شده از تبلیغ هایی که نوید افزایش فالوور رایگان یا بالا بردن لایک اینستاگرام را می دهند. البته فعالیت این شرکت ها اصولاً غیرقانونی است و هیچ روش تضمینی برای این کار جز تقلب وجود ندارد.
به گزارش دیجیاتو، حال فیس بوک و اینستاگرام از شرکت های چینی به علت افزایش فالوور و لایک غیرقانونی شکایت کردند تا نشان دهند چنین رفتاری را در شبکه های مجازی تحت کنترل شان قبول نمی کنند.
گزارش شده که فیس بوک و اینستاگرام از چهار شرکت حقوقی و سه شخصیت حقیقی چینی شکایت کرده اند. به ادعای این کمپانی معروف، مجرمان این پرونده، به فروش اکانت های تقلبی، لایک و فالوور در دو شبکه اجتماعی مذکور می پردازند و بدین شکل قوانین را نقض کرده اند.
این شکایت به دادگاه فدرال آمریکا ارائه شده و این شرکت ها یا اشخاص به نقض قوانین مالکیت معنوی ایالات متحده محکوم خواهند شد. بنابر ادعای فیس بوک، این شرکت ها یا اشخاص از علامت تجاری، هویت و برند فیس بوک و اینستاگرام سوءاستفاده کرده اند.
نایب رئیس و معاون قضایی فیس بوک «پل گروال» با انتشار پستی درباره شکایت از شرکت های چینی اعلام کرد:
«ما با ارائه این شکایت، سعی داریم نشان دهیم که فعالیت های جعلی و غیرقانونی در شبکه های اجتماعی تحت کنترل ما، کلاً جایی ندارند. بدین ترتیب ما امیدواریم در راستای حفظ درستی و امانت پلتفرم خودمان قدم برداریم.»
فیس بوک به صورت علنی نام این شرکت ها و اشخاص چینی را فاش نکرده، اما مدعی شده که فعالیت های این گروه به پلتفرم آنها خلاصه نشده و آنها به فروش اکانت های تقلبی در پلتفرم های شرکت های دیگر نظیر اپل، آمازون، گوگل، لینکدین و توییتر نیز می پردازند.
به نظر می رسد جنجال های کمبریج آنالکتیکا به همراه دخالت های فیس بوک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی و جنجال های پیرامون آن موجب شده شبکه های اجتماعی شدیداً به نظارت پلتفرم خود بپردازند و از ظهور هر گونه اکانت جعلی جلوگیری کنند.