ترابی گفت: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزه های اشتغال زایی شوند.
فرشاد ترابی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اشاعۀ فرهنگ کارآفرینی در بین دانشگاهیان، گفت: دانش آموختگان دانشگاهی فارغ از شرایط موجود باید در سودای کارآفرینی باشند.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد هسته های نخبگانی و پژوهشی هدفمند، افزود: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزه های اشتغال زایی شوند.
ترابی ادامه داد: دانشگاه در ارائۀ آموزش های صنعتی و کاربردی عملکرد خوبی نداشته است و به همین دلیل غالب دانشجویان کیفیت و کارآیی لازم را برای حضور فعال در صنعت را ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: امروزه واحدهای درسی باید منطبق با نیازهای روز جامعه خاصه صنعت تعریف و تنظیم شوند تا افراد هم دانش و هم اعتمادبه نفس لازم را برای حضور در صنعت و جامعه پیدا کنند.
در این روند، پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی نیز مرتبط و محصول محور تعریف می شوند در نتیجه اثرگذاری دانشگاه در جامعۀ بومی نیز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: باید به این نقطه رسید که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی، حضور در عرصه های کسب وکار نوآورانه و فناورانه و تشکیل هسته های پژوهشی و شرکت های دانش بنیان است؛ با این حال اما هنوز حتی اساتید دانشگاهی نیز شناخت کافی از مقتضیات و شرایط این قبیل اشتغال ها ندارند.
ترابی تصریح کرد: اموری مانند گمرک، بیمه، صادرات و واردات، مالیات و نحوه شرکت داری، همگی از مسائل و چالش های بزرگ ورود به عرصه های کارآفرینی است که قطعاً هر فرد باید با آنها آشنا باشد گرچه نمی توان انتظار داشت یک متخصص به همۀ امور بخش تولید و تجاری سازی مسلط باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تأکید کرد: حضور شرکت هایی که به امور تولید و بازرگانی مسلط باشند، در کنار شرکت های دانش بنیان یک الزام است. این شرکت ها می توانند با استقرار در مراکز رشد دانشگاه و یا پارک های علم وفناوری، نیازهای شرکت های دانش بنیان را به خوبی و با بالاترین درجۀ اطمینان پوشش دهند.
وی در ادامه حمایت از محصولات دانش بنیان در بازار را امری مهم تلقی کرد و اظهار داشت: برای موفقیت در عرصه های تولیدی، حضور بخش خصوصی یک ضرورت است. صاحبان سرمایه می توانند در مباحثی چون بازاریابی، عملکرد منحصربفردی داشته باشند و کالا و محصول تولیده شده را به بهترین شکل در بازار معرفی کنند.