شرکت توسعه دهنده مرورگر نام آشنای اپرا، مقدمات عرضه عمومی سهام خود را مهیا می کند.
شرکت نروژی Opera Ltd. که بیش تر آن را به خاطر توسعه ی مرورگر اپرا می شناسیم، درخواست عرضه ی اولیه ی سهام خود در ایالات متحده ی آمریکا را ثبت کرد، براساس سند F-1 اپرا (فرم یا سند F-1 که با عنوان اظهاریه ی ثبت نام نیز شناخته می شود، سندی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که برای ثبت اوراق بهادار شرکت های خارجی استفاده می شود.)، این شرکت برای جذب سرمایه ۱۱۵ میلیون دلاری برنامه ریزی می کند.
اپرا در سال ۲۰۱۷ موفق به ثبت سود عملیاتی ۱۲۸.۹ میلیون دلاری و درآمد خالص ۶.۱ میلیون دلاری شد. اگرچه هم اکنون بسیاری با مرورگر وب اپرا آشنایی دارند؛ اما خود این شرکت، تاریخی جنجالی دارد. سهام داران اپرا این شرکت را به دو واحد جداگانه ی توسعه دهنده ی مرورگر و تبلیغات دیجیتال تقسیم کرده اند. واحد تبلیغاتی هم اکنون با نام اوتلو شناخته می شود، در حالی که کنسرسیومی از شرکت های چینی، مرورگر وب، محصولات تجاری و برند اپرا را در تصاحب خود دارند، در این بین، واحد دوم، برای عرضه ی سهام در آمریکا برنامه ریزی می کند.
به گزارش زومیت اپرا در حال حاضر مرورگر وب برای کامپیوترهای دسکتاپ و چندین مرورگر موبایل را مدیریت می کند. در اکوسیستماندروید شما می توانید یکی از مرورگرهای اپرا، اپرا مینی و اپرا تاچ را دانلود کنید؛ اما برای سیستم عامل iOS تنها قادر به دانلود اپرا مینی خواهید بود. اخیرا اپرا یک اپلیکیشن خبررسان مستقل موسوم به اپرا نیوز را نیز منتشر کرده است.
هم اکنون اپرا به ۱۸۲ میلیون کاربر فعال ماهانه در محصولات موبایل، ۵۷.۴ میلیون کاربر فعال ماهانه در مرورگرهای دسکتاپ و ۹۰.۲ میلیون کاربر اپرا نیوز در مرورگرها و اپلیکیشن مستقل آن، خدمات ارائه می کند؛ خاطرنشان می کنیم که در بین این آمار، هم پوشانی هایی نیز وجود دارد.
نکته جالب توجه، محدود بودن درآمدزایی اپرا به تنها سه منبع درآمدی است. منبع اصلی درآمدزایی اپرا از قرارداد این شرکت با دو موتور جست وجو نشأت می گیرد. موتور جست وجوی پیش فرض اپرا در روسیه، یاندکس است، در حالی که کاربران اپرا در سایر نقاط دنیا از موتور جست وجوی گوگل استفاده می کنند. با افزایش تعداد کاربران، شرکای اپرا، برای باقی ماندن به عنوان موتور جست وجوی پیش فرض مرورگر این شرکت، مبلغ بالاتری را به آن پرداخت می کنند. در سند F-1 اپرا چنین آمده است:
تعداد کمی از شرکای تجاری ما، نقش عمده ای در درآمدزایی ما ایفا می کنند. در سال ۲۰۱۷، دو شریک تجاری بزرگ ما در مجموع، حدود ۵۶.۱ درصد از سود عملیاتی ما را حاصل کرده بودند، در این بین ۴۳.۲ درصد از سود عملیاتی به گوگل و ۱۲.۹ درصد به یاندکس مربوط می شد.