ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اسپیس اکس و بورینگ کمپانی به خاطر خساست خاصش در صرف هزینه برای تبلیغات شناخته می شود. در عوض اما آنطور که سوشوان بج (مشاور بازاریابی) می گوید شرکت های تحت مدیریت ماسک با خبرآفرینی باعث می شوند که شما «در موردشان حرف بزنید، از عملکردشان گلایه کنید، از آنها متنفر شوید یا حتی به تمجید و تقدیر از خودروهای الکتریکی تسلا بپردازید» و با این کار نقش نوعی کاتالیزور را در کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه این شرکت ایفا کنید.
به گزارش دیجیاتو، به همین خاطر است که ماسک طی چهار روز اخیر تمام تمرکز و توجه خود را به توییت کردن در مورد تلاش های اسپیس اکس و بورینگ کمپانی به منظور ساخت یک زیردریایی مناسب برای اطفال و نجات فوتبالیست های تایلندی محبوس در غار سپری کرده. این کارآفرینی خلاق با انتشار عکس هایی از غارهای زیبا و انتشار به روزرسانی های مستمر در مورد ساخت این زیردریایی اعلام کرد که مقامات تایلندی می توانند از زیردریایی مورد بحث برای نجات ۱۲ نوجوان گرفتار در غار و مربی شان استفاده کنند.
زمانی که ماسک ایده خود را عملیاتی کرد و برای تست آن عازم تایلند شد افسران نیروی دریایی این کشور تعداد زیادی از فوتبالیست های تایلندی را نجات داده اند. روز گذشته نیروی دریایی تایلند اعلام کرد که بعد از روزها کار سخت موفق شده کل تیم و مربی شان را از غار بیرون بیاورد. هرچند ماسک در این عملیات نجات نقشی نداشت، اما تعدادی از کاربران در توییتر به قدردانی از وی به خاطر تلاش هایش پرداختند.
اما مقامات رسمی تایلند به خبرنگاران گفته اند به رغم قدردانی مردم از ماسک، زیردریایی وی چندان کاربردی نبوده. دیگر غواصان محلی نیز خاطرنشان کرده اند زیردریایی ماسک که از توان راکت بهره می برد احتمالا برای حرکت از داخل قسمت های باریک غار با مشکل روبه رو می شده (در برخی قسمت ها فضایی به اندازه ۳۵ سانتی متر برای عبور زیردریایی وجود داشته) و درنتیجه نمی توانسته فوتبالیست های تایلندی را نجات دهد.
اما دلایل اصلی ماسک برای تبلیغات در مورد زیردریایی اش چه بود؟
آیا قصد این مدیرعامل نابغه صرفا جلب توجه رسانه ها به ایده های هوشمندانه اش بوده؟ یا قصد منحرف کردن افکار عمومی از خبرهای بدی را داشته که این اواخر در مورد نابرابری در پرداخت حقوق ها به کارکنان تسلا مطرح شده یا حتی اخراج گسترده کارکنان این شرکت بعد از بدبیاری های مالی اش؟ شاید هم ماسک قصد داشته با این کار نتیجه تلاش جهانی برای نجات کودکان را به نام خودش ثبت کند یا نامش را به عنوان یک ناجی در سطح جهانی مطرح کند.
اما این اولین باری نیست که ماسک از توییت هایش نفع می برد. آنطور که نشریه CNN گزارش داده در سال ۲۰۱۴ میلادی و درست یک هفته بعد از آنکه ماسک توییت کرد زمان رونمایی از D و محصولی تازه فرا رسیده، سهام تسلا رشدی ۶درصدی را تجربه کرد و مجموعا به رقم ۲ میلیارد دلار رسید. آن توییت می توانست به نسخه چهارچرخ یا دوچرخ محرکه از مدل اس اشاره داشته باشد یا حتی به یک تکنولوژی خودران تازه مربوط باشد و ابدا خبری از یک محصول کاملا جدید و متفاوت در میان نبود.
حالا چطور؟ دنیا احتمالا هیچ گاه اسم افسران نیروی دریایی آمریکا را که جان این بچه ها را نجات داده اند به یاد نخواهد آورد، اما مردم قطعا همیشه به یاد تلاش های ماسک برای بیرون آوردن نوجوانان محبوس در غار خواهند افتاد.