رئیس سومین رویداد ملی اینوتک سلامت، ایده پروری و نوآوری را حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور دانست و گفت:فرهنگ فناوری و ایده پردازی در سیستم آموزشی ما بسیار ضعیف است.
دکتر حمیدرضا خرم خورشید روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نگرش بیشتر دانشجویان، دانش آموزان و حتی استادان دانشگاه ها آموزشی است و اغلب آنان توجه کمی به فعالیت های فناورانه دارند.
وی ادامه داد: برای نهادینه شدن فرهنگ فناوری و ایده پردازی، اقدامات باید از دوران ابتدایی آغاز شود تا دانش آموزان پس از گذراندن دوران دبیرستان و ورود به دانشگاه ها به دانشجوی فناور و ایده پرداز تبدیل شوند.
خرم خورشید گفت: به نظر می رسد اهمیت این موضوع برای مسئولان هم جا نیفتاده است. انجام برخی از کارها در این حوزه، نشان می دهد که بیشتر شعاری، عمل می کنیم تا اینکه اهمیت و ارزش واقعی را به فناوری بدهیم.
ساختار دانشگاه ها باید تغییر کند
رئیس سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه ساختار دانشگاه ها باید تغییر پیدا کند، گفت: در کشورهای پیشرفته دانشگاه ها نسل سوم و چهارم یا به عبارتی کارآفرین و ایده پرداز هستند، اما هنوز خیلی از دانشگاه های ما نسل اول بوده و فقط آموزش می دهند.
وی بیان داشت: اکثر دانشگاه های ما در حیطه آموزش فعال هستند، و تعدادی از دانشگاه های کشور وارد نسل دوم شده و در کنار آموزش به پژوهش هم توجه می کنند و تعداد اندکی از آنها به سمت دانشگاه نسل سوم یا کارآفرینی در حرکت هستند.
خرم خورشید افزود: در حال حاضر دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار هستند، در حالیکه این افراد باید با حمایت های دولتی بتوانند برای خود و دیگران ایجاد کسب و کار کنند که لازمه این کار تغییر نگرش در دانشگاه های کشور است.
رئیس سومین رویداد ملی اینوتک سلامت گفت: دانشگاه ها ما در این زمینه موفق نبوده اند و اغلب رشته های تحصیلی خصوصا در رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی بازار کار مناسب در کشور ندارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما باید کارآفرین باشند، گفت: دانشگاه ها باید افرادی را تربیت کنند که کارآفرین باشند. اگر دانشجویان فقط با یکسری انباشت های نظری وارد جامعه شوند، فایده چندانی برای آنان و جامعه نخواهد داشت.