تصور اینکه فیس بوک، مکالمات مردم را شنود می کند تا تبلیغات را براساس صحبت های آفلاین آنها به نمایش درآورد چندان غیر رایج نیست، اما حقیقت متفاوت بوده و اطلاعاتی که شرکت های بزرگ درباره شما به دست می آورند، گاه اتفاقی و گاه براساس کوکی ها است؛ اما این بدان معنا نیست که فیس بوک نمی داند چطور از کاربرانش جاسوسی کند؛ حتی اگر قسم بخورد که هیچ وقت به استفاده از این راهکار روی نخواهد آورد.
به گزارش دیجیاتو، خبرگزاری Mashable اخیرا پتنتی متعلق به فیس بوک را کشف کرده که به احتمال روشن کردن میکروفون موبایل شما از راه دور توسط این کمپانی اشاره دارد. فیس بوک در این روش، سیگنال هایی غیرقابل شنیدن برای انسان را در «محتویات مخابره ای» (مانند تبلیغات تلویزیونی) تعبیه می کند. این سیگنال ها اگرچه به گوش ما نمی رسند، اما از سوی دیوایس های هوشمند قابل دریافت هستند. در ادامه این سیگنال به اسمارت فون شما فرمان می دهد که صدای فراگیر پیرامون خود را ضبط کرده و «اثرانگشت صدای فراگیر» را برای تحلیل به دست فیس بوک برساند.
روشن کردن میکروفون از راه دور و با سیگنال هایی که به گوش ما نمی رسند به اندازه کافی خبیثانه به نظر می رسد، اما هنوز به پایان ماجرا نرسیده ایم. هدف غایی فیس بوک از چنین سیستمی آن است که براساس صدای محیطی، قادر به تشخیص بازخورد افراد نسبت به یک محتوای خاص باشد، بنابراین شاید در آینده تبلیغاتی تلویزیونی به نمایش درآیند که موبایل ما را به ضبط واکنش مان نسبت به آن آگهی مجبور می کنند.
این تکنولوژی رویای هر تبلیغ دهنده ای است و موضوع زمانی ترسناک می شود که بدانیم عملا فیس بوک برای پیاده سازی این سیستم نیازی به دریافت هیچ مجوزی نخواهد داشت، بنابراین تصور این موضوع سخت نیست که بعد از ضبط صدا، نوبت به دسترسی به قابلیت فیلم برداری و حتی تماس تلفنی برسد. البته فیس بوک نسبت به این خبر واکنش نشان داده و می گوید هیچ برنامه ای برای استفاده از این تکنولوژی ندارد، اما احتمالا دلیلی وجود دارد که مارک زاکربرگ، وبکم و میکروفون لپتاپ خود را می پوشاند.