اگر سیر توسعه کسب و کارها را به سه مرحله «پیش رشد»، «رشد» و «پسا رشد» تقسیم کنیم، در مرحله پیش رشد، آگاه سازی، آموزش و توانمندسازی دانشجویان در زمینه های مرتبط با کسب وکار انجام می شود، در پایان این مرحله انتظار می رود دانش آموختگان با فضای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار آشنا شده و با هدف گذاری درست به «هسته های فناوری» تبدیل شده باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، یکی از ارکان اصلی و شاید مهم ترین رکن اکوسیستم نوآوری، دانشگاه است، که بذر هسته های فناوری در آن به بار نشسته و به شکل کسب وکارهای دانش بنیان از آن خروج می شوند. در طولی که مرکز رشد میزبان واحدهای فناوری است، علاوه بر فضای فیزیکی و خدمات و خدمات پشتیبانی، آموزش های منظم، مشاوره و خدمات بازاریابی را در اختیار واحدهای فناوری قرار می دهد.
بر همین اساس، هسته های فناوری که قصد ورود به مرکز رشد را دارند، ممکن است در مرکز کارآفرینی، شتاب دهنده، یا برنامه تجاری سازی دانشگاه، برنامه های توانمندسازی را پست سر گذاشته و حتی پس از ثبت شرکت به مرکز رشد مراجعه کنند.
اما برخی هسته ها نیز بدون گذراندن این برنامه های توانمندسازی تقاضای ورود به مرکز رشد را دارند، این گروه معمولا فارغ التحصیلانی هستند، که از پایان تحصیلات دانشگاهی خود تصمیم به ایجاد یک کسب وکار گرفته اند، به باور مدیران مرکز رشد بهتر است، مرحله پیش رشد در دوران دانشجویی و اکوسیستم نوآوری دانشگاه طی شود تا تیم ها با آمادگی بیشتری پا به مرحله رشد بگذارند.
یکی از ملاحظات مهم مرکز رشد، شناسایی تیم هایی است، که موقعیت آنها واقعا مستلزم ثبت رسمی یک شرکت است، لذا پس از مشاوره به افراد و تیم ها، برخی از آنها از ثبت شرکت منصرف شده و تا وقت نیاز و شرایط واقعی در قالب فرد یا تیم به کسب وکار خود ادامه می دهند، اما اگر یک هسته فناور پس از طی این مدت (حداکثر 9 ماه) به شرکت تبدیل نشود، مجبور به ترک مرکز خواهد شد.