دورهمی کارآفرینان و نمایندگان دولت با هدف بررسی مشکلات کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) برای نخستین بار از بخش فرهنگ و هنر کلید خورد تا با افزایش درآمدزایی و نوآوری، راه های ساده تری برای نقش آفرینی در بازارهای جهانی پیدا شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب توسعه کارآفرینی، فضایی را برای گفتمان نمایندگان دولت، دانشگاه ها و کسب و کارهای نوپا باز کرده است تا از این طریق مسیر نوآوری در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.
در تعریف استارتاپ تاکیدی نیست که فعالیت آن در حوزه فناوری اطلاعات باشد اما به سبب تنوع کسب و کارهای نوپا در این بخش، تلقی عمومی تغییر کرده است.
با این همه، هر نوع فعالیت نوپا به عنوان استارت آپ در نظر گرفته می شود.
کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا
دیکشنری وبستر، استارتاپ را یک کسب و کار جدید تعریف کرده است. مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (یو.اس.اس.بی.آ) نیز آن را کسب و کاری دانسته که به طور عموم حول محور فناوری شکل گرفته است و قابلیت رشد بالایی دارد.
در تعریفی جامع می توان گفت استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر، حول ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا می شود؛ در واقع فرد یا افراد خوشفکر با ایده های نو، در جست و جوی روش هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند؛ بویژه با نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات.
برای راه اندازی یک استارت آپ، حرکت در بستر فناوری به دلیل لازم نبودن سرمایه زیاد، امور را آسان تر می کند.
کارآفرینی نیز فرآیندی است که پس از تشخیص فرصت، به ایده پردازی، بررسی و گزینش برخی ایده ها و نوآوری درباره آنها می پردازد، سپس یک طرح کسب و کار درباره آن می نویسد و به دنبال تامین مالی و نمونه سازی اولیه می رود.
بر اساس آمارهای مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا «فاوا»، این کسب و کارها در مقایسه با سال 13۹۲، تا ۳۲ برابر رشد کرده و شمار آنها در چهار سال گذشته به بیش از 41 هزار مورد رسیده است.