یک کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت محصولات سایپا عنوان کرد شرکتی مثل سایپا هرچقدر هم قیمت محصولاتش را بالا ببرد در نهایت باید تسلیم قدرت خرید مشتری شود.
شرکت خودرو سازی سایپا علی رغم اعلام های پیشین در خصوص عدم افزایش قیمت محصولاتش، هفته گذشته قیمت جدید و افزایش یافته خودروهایش را اعلام کرد. آیا این افزایش قیمت روی قیمت دیگر خودروهای موجود در بازار اثر خواهد گذاشت؟
فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت وگو با تجارت نیوز عنوان کرد: فارغ از اینکه شرکت سایپا چه تصمیمی برای فروش محصولاتش گرفته قیمت خودرو در حال افزایش است.
وی افزود: در این بین اگر برخی شرکت ها در حاشیه بازار اقدام به فروش محصولات خود کنند در واقع می توانند بخشی از زیان احتمالی خود را جبران کنند و این روند تأثیر خاصی بر بازار نمی گذارد.
زاوه بیان کرد: عاقلانه ترین شیوه این است که وقتی در جامعه تمایل تورمی ایجاد شده کارخانه ها هم متناسب با این توقع و شرایط بازار قیمت محصولات شان را اصلاح کنند.
وی تصریح کرد: شرکتی مثل سایپا هرچقدر هم قیمت محصولاتش را بالا ببرد در نهایت باید تسلیم قدرت خرید مشتری شود. تا زمانی که مشتری وجود دارد امکان افزایش قیمت هم وجود دارد.
قیمت خودرو در ایران چقدر واقعی است؟
زاوه در ادامه افزود: قیمت نهایی را مشتری و بازار تعیین می کند نه دلال. شاید دلال ها قدرت گرم کردن بازار را داشته باشند اما وقتی مشتری تمایلی به خرید نداشته باشد دلالان هم متحمل ضرر می شوند. پس تصمیمات شرکت سایپا یا دیگر شرکت های تولید کننده خودرو تأثیری بر افزایش قیمت در بازار نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز، آینده مبهم برجام و نرخ ارز بازار آزاد با رقم های بالای غیرقانونی که در حال مبادله است منجر به ایجاد انتظار تورمی در مردم و از بین رفتن آرامش عمومی شده و در نهایت اغتشاش بازار را به همراه داشته است.
زاوه در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در بازار معاملات بدیهی است رابطه تقاضا و قیمت است و هرچقدرهم قیمت ها افزایش پیدا کنند این مشتری است که تصمیم گیرنده نهایی است و فروشنده را به تعدیل و تغییر قیمت هدایت می کند.