فرصت امروز: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود در چهار راه کریدوری جهان قرار گرفته است و کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جنوب آسیا و تراسیکا چهار کریدور مهم ارتباطی جهان هستند که بخشی از آنها از ایران می گذرد. در همین ارتباط، عباس آخوندی در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو- در بندر ترکمن باشی گفت: اجلاس وزرای حمل و نقل کریدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با ارائه آخرین وضیعت کریدور بین المللی شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان، اعلام کرد که تا تکمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این کریدور به صورت حمل و نقل ترکیبی انجام می شود.
او همچنین بر رشد و گسترش تجارت منطقه اکو تأکید کرد و ادامه داد: ایران با در اختیار داشتن زیرساخت های مناسب حمل و نقلی در بخش های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا می کند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد که موقعیت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقه ای و بین المللی و به تبع آن روان سازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.
آخوندی تأکید کرد که امروز زمان برداشتن گام های عملی برای تحقق برنامه ها و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع شده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مقدمات و سازوکارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران به زودی نهایی شود.
آخوندی اضافه کرد: امیدوارم که اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش قطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را -که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است- مورد تأکید قرار داد.
ازسرگیری قطارهای مسافری به عشق آباد و ازبکستان
آخوندی با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشق آباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود.
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA)، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تأکید کرد.
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمعیت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود، اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد که این امر ما را بر آن می دارد تا با استفاده از امکانات بالقوه اقتصادی کشورهای عضو ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم کنیم.
گفتنی است نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» روز گذشته در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمن باشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو، معاونان وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.