سال 96 دهمین سالی بود که ایران در حوزه آموزش روباتیک به طور جدی وارد شده است و بنا به گفته کارشناسان، در طول این سال ها افرادی توانمند و حاذق در این حوزه شناسایی شده و الان مشغول به کار هستند. اما جایگاه واقعی و اصلی این حوزه در کشور کجاست و چگونه می تواند اعتلا پیدا کند؟ به منظور دریافتن پاسخ این سوالات با کارشناس این حوزه به گفت وگو نشستیم.
به گزارش دیجیاتو، «رضا تقی زاده» فعال حوزه روباتیک کشور ضمن تاکید به دنیای ارتباطات و فناوری امروزه، مساله آموزش روباتیک را جزو مهم ترین مسایل این حوزه در کشور دانست و از نیروهای توانایی در کشور گفت که استعدادشان به هدر می رود و ناگزیر به خارج کشور می روند.
او به دیجیاتو می گوید:«هنوز در مبحث روباتیک با پدیده انبوه فرار مغزها روبه رو هستیم چرا که با وجود رشد استارت آپ ها و فناوری در کشور، هنوز موضوعات روباتیک درکشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. سرمایه گذاری در این حوزه بسیار اندک است و خانواده ها و مردم چندان به آن اعتماد ندارد، ضمن اینکه قشر سنتی به دلایل مختلف از جمله دیدن آثار سینمایی علمی-تخیلی که در آن روبات ها جای انسان ها را گرفتند، فکر می کنند که با رشد این موضوع، کارشان را از دست خواهند داد!»
وی معتقد است که زمینه انجام فعالیت های دانش بنیان در این حوزه در کشور فراهم شده و لازم است از این موقعیت به بهترین شکل استفاده شود. تقی زاده افتخارآفرینی تیم های روباتیک و فناوری های نوین کشور در جوامع بین المللی را مهر تاییدی برای حرف های خود می داند و باور دارد که نوجوانان نسل فعلی می توانند آینده روشن تری را برای این صنعت در ایران رقم بزنند.
این کارشناس حوزه روباتیک باور دارد که همکاری نظام آموزشی و خانواده ها می تواند تحولات بزرگی در صنعت روباتیک کشور ایجاد کند:«باید در کلاس های درس از پرداختن به آموزش تئوری فاصله گرفته و آموزش های عملی مبتنی بر دانش روز را توسعه دهیم، به همین دلیل لازم است آموزش با استفاده از ابزار علمی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد. برای همین باید معلمان امروزه هم با این صنعت آشنا شوند و شیوه های مدرن آموزشی را فراگیرند و از این تغییرات هراسی نداشته باشند. هراس ما از پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور، در همه حوزه ها باعث عقب ماندگی کشور ما شده است.»