بیمه مرکزی در اطلاعیه ای استارت آپ های بیمه ای را به رعایت چارچوب هایی در زمینه بازاریابی های برخط ملزم کرده است که به گفته دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران اقدام قابل قبولی است زیرا به شفاف شدن فعالیت بازاریابی های برخط منجر شده و مصرف کنندگان اطمینان بیشتری نسبت به فعالیت های این حوزه پیدا کنند.
به گزارش ایسنا، چندی پیش بیمه مرکزی اطلاعیه ای منتشر کرد که در آن ذکر شده بود اداره کل نظارت بر صلاحیت های حرفه ای استارت آپ های بیمه ای را ملزم کرده تنها در چارچوب ضوابط انعقاد قرارداد همکاری عرضه کنندگان محصولات بیمه ای با بازاریابان برخط (آنلاین) طبق ضوابط بیمه مرکزی به فعالیت اقدام کنند.
در این اطلاعیه آمده بود: بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی صلاح در حوزه تجارت الکترونیکی نظیر ای-نماد (از وزارت صنعت، معدن و تجارت) و نماد سامان دهی (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اخذ کرده باشند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: همچنین بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید ابزارهای لازم را به نحوی فراهم کنند که متقاضی خدمات بیمه ای بتواند مواردی نظیر قیمت نهایی محصول بیمه ای و مقایسه قیمت بین بیمه گران و میزان تعهدات بیمه گر و... را به درستی ارزیابی کرده و تصمیم گیری درستی انجام دهد. پس از پایان فرآیند ثبت سفارش برخط (آنلاین) محصول بیمه ای و قبل از صدور بیمه نامه، در مدت زمان متعارف امکان انصراف برای متقاضی خدمات بیمه فراهم باشد.
مفاد فرم پیشنهاد بیمه، شرایط عمومی، به ویژه استثنائات و محدودیت های محصول بیمه باید به صورتی مناسب و در طی فرآیند فروش و قبل از ثبت تقاضای بیمه برای متقاضی خدمات بیمه قابل مشاهده باشد و اطلاعات به صورت موضوعی طبقه بندی و امکان مطالعه مجدد برای متقاضی خدمات بیمه فراهم شود.
بازاریابان برخط موظفند میزان حق بیمه و خلاصه اطلاعات ضروری در مورد محصول بیمه ای از شرکت بیمه منتخب، قبل از ثبت سفارش صدور بیمه نامه را به متقاضی خدمات بیمه ارائه کنند و مستندات فرم پیشنهاد و بیمه نامه را پس از ثبت سفارش، پرداخت مبلغ حق بیمه و صدور بیمه نامه به صورت فیزیکی به آدرس بیمه گذار ارسال و تحویل دهند.
همچنین در این اطلاعیه اطمینان از دسترسی، شفافیت و سادگی اطلاعات قبل و طی فرآیند عرضه برخط (آنلاین) محصول بیمه ای را جزو ملزمات این کار دانسته است.