هفته گذشته، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، از سختگیرانه بودن استانداردهای خودرو در ایران گلایه کرد و به جای اینکه این انتقادات به نفعش باشد، به ضررش تمام شد و انگشت اتهام به سمت او رفت.
به گزارش ایسکانیوز؛ مدیرعامل ایران خودرو در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران صراحتا اعلام کرد «چرا باید استانداردهای خودرو در ایران آنگونه سخت باشد تا بزرگ ترین خودروسازان دنیا همچون بنز و هیوندای نتوانند استانداردهای ایران را پاس کنند؟ حتماً مشکل جای دیگری است.» اما درست چند ساعت پس از صحبت های او، برخی رسانه ها با تقطیع صحبت های او، موجب برداشت نادرست شدند؛صحبت هایی که هنگام دیدن آن هم مشخص است لحن او گلایه و انتقاد از سازمان استاندارد را در بردارد، اما باز هم با برداشت اشتباه رسانه ها مواجه شد.
حالا پس از گذشت چند روز از صحبت های یکه زارع، ژان کریستف کومار - قائم مقام گروه پژو-سیتروئن در منطقه خاورمیانه و آفریقا در رابطه با استانداردهای جدید 85 گانه صنعت خودروی ایران گفته است: «این قوانین برای ما جدید نیستند اما برخی از آنها بسیار دشوار است. ما بر رعایت استاندارد در محصولات قدیمی پژو که هم اکنون در ایران روی خط تولید قرار دارند فشار بسیاری آورده ایم اما همه آنها قادر به گذر از فیلتر این قوانین نخواهند بود.»
اکنون پرسش اینجاست که انتقادهای مطرح شده درباره استانداردهای سختگیرانه خودرو در ایران تا چه میزان درست است و چرا استانداردهای جدید خودرویی تا این حد سختگیرانه شده اند که نه تنها صدای مدیران داخلی، بلکه اعتراض مدیران ارشد خودروسازان اروپایی را نیز بلند کرده است؟
در همین زمینه عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو می گوید: «استانداردها زمانی می توانند موفق باشند که بر اساس شرایط و محیط داخلی کشور بهینه و تدوین شوند، بدین گونه که ما نمی گوییم استانداردها سختگیرانه نباشند، اما باید قابل اجرا باشند. بهتر است در صنعت خودرو حرف هایی نزنیم که نتوانیم از پس آنها بربیاییم و پس از آن بگویند خودروسازان لابی کرده اند، بلکه مباحثی مطرح شود که خودروسازان توان و قابلیت اجرای آن را داشته باشند.»
بابایی تأکید می کند: «در حال حاضر استانداردهای ایران خودرو و خودروسازان داخلی کشور به خوبی رشد کرده است، اما مسئله اینجاست که نوع خواسته ها متفاوت است، از این رو به نظر می رسد منظور آقای یکه زارع نیز بر چگونگی اجرای این استانداردها و قابل اجرا بودن آنها بوده است.»
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: «ارتقای استاندارد صنعت خودرو در دنیا طبیعی است اما باید مرحله به مرحله پیش رود، از طرفی دیگر باید در کنار استانداردهای خودرویی، مباحث دیگری همچون استانداردهای سوخت و... نیز مورد توجه قرار گیرد، باید توجه کنیم که خواسته ها به شرایط موجود و فعالیت های آن صنعت همخوانی داشته باشد.»
بابایی ادامه می دهد: «صحبت های آقای یکه زارع در زمینه انتقاد از استانداردهای خودرویی درست است، اما شیطنت برخی رسانه ها موضوع را به گونه ای دیگر جلوه داد.»
موضوع سخت بودن استانداردهای خودرویی جدید، مدت هاست که مطرح شده اما نکته جالب اینجاست درحالی که خودروسازان بزرگ دنیا که علاوه بر حضور در بازار ایران، در بازارهای بزرگ دیگری حضور دارند که کوچک ترین اشتباه شان موجب رسوایی می شود نیز عقیده دارند برخی از این استانداردها غیرقابل اجرا یا بسیار سخت گیرانه است، گویا سازمان استاندارد گوش های خود را گرفته تا کوچک ترین انتقادی را نشود و انعطافی نیز از خود نشان نمی دهد.