به اعتقاد رئیس مرکز آموزش عالی تعاون، برای نهادینه کردن فرهنگ تعاون و همیاری باید گفتمان تعاون و فرهنگ کار گروهی از پایه ابتدایی به دانش آموزان انتقال یابد و نسلی تربیت شود که ایران را با کار جمعی به توسعه برساند.
رضا محمودی درفش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از الزاماتی که بخش تعاون دارد توجه به فرهنگسازی است و باید در این زمینه به همه گروه های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش مؤثر مدارس تعاونی در شکل گیری روحیه همکاری و مشارکت جمعی گفت: تفکر انتزاعی در نوجوانان در سن ۱۲سالگی شکل می گیرد و فرهنگسازی بعد از آن دیر است، لذا باید قبل از این سن شروع به فرهنگسازی کنیم تا نتایج ملموس آن دیده شود.
به گفته محمودی، توجه به مدارس تعاونی به ویژه در پایه مهدکودک ها و ابتدایی و توجه به بازی های گروهی می تواند در نهادینه کردن فرهنگ تعاون و همیاری در کودکان مؤثر باشد.
رئیس مرکز آموزش عالی تعاون تهران ادامه داد: مدارس تعاونی که خود به شکل تعاونی اداره شوند و معلمان هم در اداره مدرسه مشارکت داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است، چون چنین مجموعه ای می تواند انتقال را نسل به نسل انجام دهد و حتی دروسی را در کنار برنامه های رسمی آموزش و پرورش طراحی کند، مثل کارهای گروهی در دروس ریاضی و علوم و کارگاه های فنی که مهارتی باشند و مهارت ها را انتقال دهند.
وی متذکر شد: دروسی که در مدارس تعاونی ارائه می شود با سایر مدارس فرق نمی کند، ولی اگر می خواهیم تحولی در بخش فرهنگ جمعی ایجاد شود باید یک سری دروس اختیاری را با همکاری آموزش و پرورش طراحی و ارائه کنیم که یکی از آنها می تواند کار گروهی مبتنی بر مهارت باشد که در مهارت های مختلف، فرهنگ کار گروهی را وارد کنیم.
رئیس اداره مطالعات بهره وری وزارت تعاون گفت: در کتاب علوم اجتماعی سال هفتم، درسی به نام تعاون گنجانده و بسیار آکادمیک بیان شده است ولی معتقدم باید دروس تعاونی را به مهدکودک ها و مقطع ابتدایی ببریم و از ابتدا به کودکان آموزش بدهیم تا با کارگروهی آشنا شوند و فرهنگ تعاون در آنها نهادینه شود و نسل آینده به گونه ای تربیت شود که از کار جمعی نتایج بهتری بگیرد و به کشور خدمت کند.