وزیر راه و شهرسازی ضمن رد مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری ها گفت بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری، باغات کن تهران به پارک عمومی تبدیل می شود، زیرا باغات کن، آخرین باقی مانده های فضاهای سبز پیرامون تهران است و صیانت از آن اهمیت ویژه ای دارد.
به گزارش «فرصت امروز» از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در چهاردهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن گفت: صیانت از باغات کن آنقدر اهمیت دارد که باید ردیف بودجه ای برای حفظ آن اختصاص یابد و ما در سیستم اجرایی تلاش می کنیم تا این کار محقق شود.
آخوندی با اشاره به اینکه نباید حفظ باغات کن را به یک محله محدود کرد، گفت: صیانت از باغات کن، به دلیل اهمیت پایتخت، موضوعی ملی است و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که در این مورد برای پایتخت سیاستگذاری می کنیم.
آخوندی افزود: در حال حاضر شاهد وارونگی هوا و آلودگی بیش از حد هوای پایتخت هستیم که همه اینها نشان می دهد در مورد محیط زیست مسئولیت ما جدی است و باید غیرقابل سکونت بودن شهر را به دلیل آلودگی بیش از حد هوا و همچنین حمل و نقل عمومی ناکافی مورد بازنگری قرار دهیم و به بهبود آن کمک کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مورد بارگذاری های بیشتر در باغات شهر تهران و به ویژه باغات کن، تاکید می کنم که شورای عالی با هرگونه بارگذاری اعم از سبک و سنگین مخالف است.
رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه بیش از سه دهه است که شهرداری ها مسیر بی قانونی را طی کرده اند، افزود: در پنج سال گذشته، بارگذاری های بیش از اندازه در منطقه یک تهران، آن منطقه را به مرحله بحرانی کشانده است.
وی ادامه داد: به همین دلیل نیز با اجازه بارگذاری حتی اندک در باغات کن که تنها باقی مانده فضای سبز تهران هستند به شدت مخالفیم، زیرا این کار، قانونی کردن تخلف است و شاهد آن وضعیتی هستیم که در نقاط مختلف پایتخت رخ داده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از بارگذاری های بیش از اندازه در مناطق مختلف تهران به منطقه یک اشاره کرد و گفت: قرار بود در 20 سال آینده منطقه یک، جمعیتی 350 هزار نفر داشته باشد اما هم اکنون 650 هزار نفر جمعیت دارد و اینها همان تخلفات اندکی است که به مرور وضعیت شهر را بحرانی کرده است.
وجود ٢٠٠ پروانه تخلف ساختمانی در پیرامون حرم مطهر رضوی
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت در مشهد و در پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) تنها در ٣٥٠ هکتار ٢٠٠ پروانه ساختمانی تخلف وجود دارد و با این واقعیت های تلخی که وجود دارد به طور مشخص شورای عالی شهرسازی با اجازه تراکم بیشتر مخالف است.
آخوندی تصریح کرد: فهم ما از باغداری مشارکتی، موضوعی که توسط مشاور طرح ارائه شده است، ساخت و ساز است و تجربه نیز آن را ثابت کرده است و به همین دلیل با آن مخالف هستیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 93 پیشنهاد دادیم تا از مدل قانون ملی شدن جنگل ها استفاده کنیم و قانونی را برای باغات کن تدوین و برای تصویب به مجلس ببریم تا اراضی که قرار است بر اساس مصوبه شورای عالی تبدیل به پارک عمومی شود در مجلس تبدیل به قانون شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه باغات کن، آخرین فرصت تنفس تهران با جمعیتی حدود 10 میلیون نفر است، گفت: نمی توانیم صیانت از باغات کن را تنها به طرح یک استان و یک محله محدود کنیم، بلکه باید موضوع فوق را به صورت ملی دنبال کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر دولت به شهرداری تهران، سالیانه 4500 میلیارد تومان کمک می کند که می تواند در قبال این کمک، صیانت از باغات کن و تبدیل آن به پارک عمومی را نیز مطالبه کند، در عین حال می تواند کمک های خود را به شهرداری تهران، مشروط به ارتقای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت محیط زیست ادامه دهد.
رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اشکال کار این است که دولت در 12 سال دوران مسئولیت آقای قالیباف بر شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کرد و به جای آنکه آن کمک ها تبدیل به کیفیت بخشیدن به حمل و نقل عمومی و بهبود محیط زیست پایتخت شود، تبدیل به پل صدر شد که مورد انتقاد ما است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تهران به عنوان پایتخت ایران ارزش آن را دارد که در مورد اصلاح و ارتقای کیفیت زندگی در این کلانشهر، منابع اجرای آن را از ردیف بودجه عمومی اختصاص بدهیم و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که راه حل های درهای پشتی در مورد آینده پایتخت تبدیل به فساد می شود.
آخوندی مغایرت اصولی و اساسی مصوبه کمیسیون ماده 5 را در مورد باغات کن با طرح های بالادستی اعلام کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، لایحه تبدیل باغات کن به پارک عمومی را تدوین می کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از شهرداری تهران خواسته بودیم تا بر اساس قانون در کمیسیون ماده 5 این موضوع را بررسی کند و برای آن طرح تفصیلی تهیه کند که امروز طرح تفصیلی پیش بینی شده برای شهر تهران که مربوط به سال 95 و مدیریت پیشین شهرداری تهران است، به جلسه شورای عالی آمد و روی آن بحث شد.
اعتراض شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عملکرد ۱۰ ساله شهرداری تهران
آخوندی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به عملکرد 10 ساله شهرداری تهران به شدت معترض است که کمک هایی که در طی یک دهه به شهرداری تهران انجام شد تبدیل به اتوبان هایی همچون صدر و ... شد که در واقع نه تنها حمل و نقل عمومی و محیط زیست را بهبود نبخشید و سبب ارتقای آنها نشد، بلکه تاثیر منفی نیز داشت.
رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آنچه را که کمیسیون ماده 5 پیشنهاد داده بود، نسبت به طرح مصوب قبلی طرح جامع، مغایر دانست و آن طرح را به طور کلی رد کرد و از شهرداری خواست تا موضوع را مجددا در کمیسیون ماده 5 مطرح کند و طرح جدیدی ارائه دهد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی شهر تهران با گرفتاری هایی از جمله حمل و نقل عمومی ناکافی و همچنین آلودگی بحرانی هوا، مواجه است دولت باید کمک هایی را که به شهرداری تهران ارائه می دهد جهت دار کند، بنابراین می تواند از شهرداری و شورای شهر تهران بخواهد که در مقابل کمک هایی که ارائه می دهد، اهداف مشخصی را به سرانجام برساند.