بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخش های مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود، چراکه از یک طرف کالاها و خدمات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و از طرف دیگر اطلاعات و نقدینگی را به بخش های تولیدی ارائه می دهد.
علاوه بر نقش پراهمیت نظام توزیع مطلوب کالا و خدمات در حمایت از مصرف کنندگان، رشد و توسعه بخش های تولیدی در یک اقتصاد پویا نیز مستلزم وجود نظام توزیع کارآمد است. مواردی چون نبود آمار و اطلاعات کافى درخصوص فرآیندهاى توزیع، نامطمئن و غیررسمى بودن بخش قابل توجهى از حمل و پخش کالا در شبکه توزیع، تعدد واحدهاى صنفى در سطح خرده فروشی، بالا بودن هزینه هاى شبکه توزیع کالا، عدم برخوردارى از تشکل هاى غیردولتى حمایت از حقوق مصرف کننده و عدم برخوردارى از نهاد مدون تنظیم کننده بازار از جمله چالش ها و مشکلات نظام توزیع در کشور است.
برای تغییر وضعیت در نظام سنتی توزیع، حضور جدی دولت به عنوان سیاست گذار و نظام بانکی ما به عنوان حامی ضروری است و این در درجه اول به اصلاح زیرساخت ها و بستر های موجود نیازمند است.
برای حضور موفق در تجارت جهانی باید تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی را در کشور فراگیر کنیم و نظام واسطه گری را از جریان توزیع حذف کنیم.
اصلاح نظام توزیع سنتی و ایجاد نظام توزیع مدرن ضمن کاهش هزینه ها به تسهیل نظام نظارت کمک می کند.
نظام توزیع سنتی یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت است که باید اصلاح شود. ایجاد نظام توزیع مدرن با احداث هر چه بیشتر فروشگاه های بزرگ زنجیره ای باعث کاهش قیمت، کاهش هزینه ها و افزایش قدرت خرید مردم می شود و این امر فاصله قیمت کارخانه تا قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد و این نظام نظارت دقیق تر را تسهیل می کند.
رئیس هیأتمدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی