این روزها موانع زیادی سر راه استارت آپ ها قرار می گیرند و تعداد این شرکت ها رو به کاهش است. بنابراین توجه به استراتژی های هوشمندانه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به گزارش زومیت، سیلیکون ولی از سال ۱۹۷۰ سرزمین نوآوری و وعده ها بوده است. بسیاری از افراد با روحیه کارآفرینی، کار روی ایده های خود را از همین جا آغاز کرده اند.
اپل و مایکروسافت از جمله نخستین شرکت های موفق سیلیکون ولی بودند و بعد از آن شرکت هایی مانند گوگل و آمازون نیز فعالیت خودشان را در همین جا آغاز کردند و به شهرت جهانی رسیدند. اما این روزها طبق آخرین آمار اداره سرشماری آمریکا، تعداد استارت آپ ها با کاهش روبه رو بوده است.
طبق اعلام این مرکز ۵۵۸ هزار شرکت در سال ۲۰۰۶ شکل گرفت، اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۴۱۴ هزار عدد رسیده است. از آنجایی که شرکت فیس بوک ۱۳ سال پیش به عنوان مرکز پرقدرت تکنولوژی تأسیس شد، می توان این طور نتیجه گیری کرد که شرکت های بزرگ توانسته اند تهدیدهای پیش رو را پیش بینی کرده و با یک برنامه ریزی مناسب آنها را از بین ببرند.
این روزها موانع بیشتر و بزرگ تری سر راه استارت آپ ها قرار دارد، اما به موفقیت رساندن آنها غیرممکن نیست. تنها کاری که رهبران کسب و کار باید انجام دهند این است که فرصت های جدید را شناسایی کرده و استراتژی های جدید ارائه دهند.
شرایط شکست استارت آپ ها
درست است که بعد از فیس بوک هنوز شرکتی نتوانسته است به این مقدار موفقیت دست پیدا کند اما هنوز هم می توان به راه اندازی یک استارت آپ موفق در سیلیکون ولی امید داشت. به عنوان مثال شرکت Airbnb را در نظر بگیرید. این شرکت در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۱میلیارد دلار، یکی از با ارزش ترین استارت آپ های حوزه تکنولوژی در دنیا است. اما ارزش آن تنها معادل ۶درصد ارزش ۵۰۰ میلیارد دلاری شرکت فیس بوک است. یا به عنوان مثال موفقیت شرکت Venmo را در زمینه تجارت شخص به شخص در نظر بگیرید.
این استارت آپ در زمان راه اندازی یک شرکت پیشرو در این صنعت بود و به همین دلیل توانست به موفقیت های بزرگ دست پیدا کند. این استارت آپ در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت Paypal خریداری شد و ایده آن توسط بسیاری از شرکت های بزرگ دیگر مورد استفاده قرار گرفت. شرکت اپل نیز از این ایده استفاده کرد و سرویس iMessage را ارائه داد. اگرچه اپل کمی دیر به این فکر افتاد، اما انجام چنین کاری از طرف شرکت های بزرگ، رقابت را همیشه برای شرکت های کوچک تر سخت می کند. ایده استارت آپ شما هرچقدر هم که خوب باشد، باز هم نمی تواند در مقابل شرکت هایی مانند فیس بوک، Airbnb و حتی Venmo مقاومت کند.
شاید شما وسوسه شوید که نخستین پیشنهاد سرمایه گذاری را قبول کنید، اما اگر فقط به دنبال پول هستید، بهتر است که بانک ها را هدف قرار دهید. با سرمایه گذارانی وارد مشارکت شوید که از شما انتظار نداشته باشند اپل بعدی جهان باشید. بودجه و سرمایه تنها وسیله برای رقابت کردن با شرکت های بزرگ نیستند.
استخدام کردن نیروهای بااستعدادی که بتوانند در مقابل شرکت هایی مانند آمازون، فیس بوک، اپل و گوگل رقابت کنند نیز عملا غیرممکن است. مهم نیست که ایده شرکت شما تا چه اندازه برای فارغ التحصیلان جالب باشد، مهم این است که حقوق و دستمزد شما در مقایسه با شرکت های بزرگ از میزان علاقه آنها خواهد کاست.
شما برای استخدام نیروهای با استعداد باید سریع تر از دیگران به سراغ آنها رفته و خلاقیت بیشتری برای جذب آنها به خرج دهید. رویدادها و مسابقات محل مناسبی برای شناسایی این افراد هستند. از رهبران و مدیران خود بخواهید که بعد از شناسایی این افراد و ارائه پیشنهادهای جالب، آنها را برای کار کردن روی ایده شما وسوسه کنند.
نجات پیدا کردن از شرایط بحرانی
رقابت کردن کار دشواری است، اما همیشه فرصت های خوبی برای افراد علاقه مند به کارآفرینی وجود دارد. این روزها اینترنت زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار داده است. از پیدا کردن جواب همه سوال ها گرفته تا خرید کردن و انجام دادن وظایف کاری بر عهده اینترنت است. هوش مصنوعی نیز بسیار پیشرفت کرده و کارهایی انجام می دهد که انسان ها قادر به انجام شان نیستند و همین موضوع فرصت های زیادی را برای افراد علاقه مند فراهم می کند. رقابت کردن در برابر شرکت های بزرگ، فارغ از صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، همیشه کار سختی است. سه استراتژی زیر به شما کمک می کنند که جایگاه استارت آپ خود را تثبیت کنید.
1-هزینه ها را مدیریت کنید
کمی فکر کردن و استفاده از ترفندهای ساده کار شما را آسان تر و کم هزینه تر می کند. اگر شما هم کسب و کار کوچکی هستید بهتر است که هزینه زیادی بابت خرید مبلمان و اثاث شرکت انجام ندهید. بسیاری از برندها محصولات خود را با هزینه کمتری در اختیار شرکت ها قرار می دهند که می توانید به راحتی از خدمات آنها بهره مند شوید.
همچنین یکسری از شرکت ها خدماتی وظایفی مانند تأمین مواد اولیه و مورد نیاز شرکت ها را انجام می دهند. استفاده از چنین سرویس هایی کمک می کند که وقت و انرژی کارمندان شما برای آمارگیری از تعداد کاغذهای مورد نظر شرکت از بین نرود. درست است که برخی هزینه ها اجتناب ناپذیر بوده و باید حتما انجام شوند، اما هیچ کاری را بدون تحقیق و بررسی انجام ندهید. به عنوان مثال پیش از خریداری نرم افزارهای مدیریتی کمی تحقیق کنید.
برنامه های زیادی مانند Trello وجود دارند که بسیاری از امکانات مورد نظر را به رایگان در اختیارتان قرار می دهند. بعد از گذشت مدتی می توانید با پرداخت هزینه کمی از امکانات پولی چنین برنامه هایی بهره مند شوید. طبق اعلام CB Insights حدود ۳۰درصد شرکت ها پیش از رسیدن به درآمددهی تمام پول خود را از دست می دهند. اجازه ندهید که کسب و کار شما هم جزو این دسته قرار بگیرد.
2- به دنبال استعدادهای محلی باشید
اگر کمی جست وجو کنید و خوش شانس باشید استعدادهایی را پیدا می کنید که تمایلی به تغییر محل زندگی خود ندارند. خواسته های تمام افراد یکسان نیست و همه آنها تلاش نمی کنند تا برای دریافت حقوق بیشتر به جاهایی مانند سیلیکون ولی نقل مکان کنند. بسیاری از افراد عاشق محل زندگی خود بوده و دریافت حقوق بیشتر آنها را برای جابه جایی وسوسه نمی کند. با انتشار آگهی های مناسب و فعالیت در شبکه های اجتماعی به دنبال پیدا کردن چنین افرادی باشید. کمی خلاقیت به خرج دهید و آگهی استخدام خود را در محل هایی منتشر کنید که احتمال می دهید فردی با روحیات مورد نظر شما بیشتر به آن مکان مراجعه خواهد کرد.
3- به کارمندان خود گوش دهید
زمانی که کارمندی ایده بزرگی ارائه می دهد که با مسیر فعلی شرکت در تضاد است شما چه واکنشی نشان می دهید؟ تغییر کردن سخت است اما اگر ارزش های بلند مدت آن را شناسایی کنید، شاید به فرصت های جدید و خوبی دست پیدا کنید. تمایل به شنیدن حرف کارمندان، یکی از مهم ترین صفات هر رهبری است.
این کار به کارمندان نشان می دهد که آنها چیزی فراتر از یک کارمند بوده و بیشتر از اینها برای شما ارزش دارند. وضعیت فعلی استارت آپ ها نسبت به گذشته تغییر کرده است و نیازمند نوآوری های هوشمندانه بیشتری است. شرکت های بزرگ ممکن است که منابع بی پایانی در اختیار داشته باشند اما آنها مهم ترین عامل یعنی شما را در اختیار ندارند. ترکیب رهبری هوشمندانه همراه با جذب سرمایه مناسب و کارکنان مشتاق به کار، رمز موفقیت یک استارت آپ برای وارد شدن به مرحله بعد است.