یک ماه مانده به انتخابات پارلمانی آلمان که سرنوشت صدراعظم این کشور را مشخص می کند، خودرو و مسائل زیست محیطی مرتبط با آن به یکی از محورهای مهم و جنجالی رقابت آنگلا مرکل با نزدیک ترین رقیبش یعنی مارتین شولتز تبدیل شده است.
به گزارش خبرآنلاین، مارتین شولتز نامزد حزب سوسیال دموکرات امیدوار است که بتواند صدراعظم جدید آلمان شود و جای مرکل را بگیرد.
شولتز مدیران صنعت خودرو سازی آلمان را در ارتباط با رسوایی موتورهای دیزلی (دیزل گیت) به شدت مورد انتقاد قرار داده است. خودرو بزرگ ترین بخش صادرات آلمان است که ۸۰۰هزار شغل در این کشور ایجاد کرده است.
شولتز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ZDF آلمان با حمله به مدیران خودروسازی گفت: مشکل این است که مدیران میلیونر در شرکت هایی مثل فولکس واگن و دایملر به آینده بی توجه بوده اند و در جایی که باید، سرمایه گذاری نکرده اند. از زمانی که شرکت فولکس واگن در سال 2015 اعتراف کرد که نرم افزارهایی برای تقلب در آزمایش های آلایندگی و کمتر نشان دادن میزان آلایندگی موتورهای دیزلی در 11میلیون موتور دیزلی نصب کرده است، صنعت خودروسازی آلمان با یک بحران بی سابقه روبه رو بوده و این رسوایی موجب خشم عمومی و درخواست هایی برای ممنوع کردن خودروهای با موتور دیزلی شده است.
مارتین شولتز در این رابطه گفت: مصرف کنندگان نباید بهای سهل انگاری «مدیران غیرمسئول» با حقوق های نجومی را بپردازند.
آنگلا مرکل که قصد دارد برای چهارمین بار صدراعظم آلمان شود، کارزار انتخاباتی خود را با هشدار به مدیران اجرایی صنایع خودروسازی این کشور برای احیای اعتماد جهان به این صنایع آغاز کرد. او اما در سخنرانی های دیگری سعی کرده تا دل مدیران خودرویی را به دست آورد تا حمایت آنها را همچنان داشته باشد. همین مسئله باعث شده تا رقیبش او را به سیاست زیگزاگی درباره خودروسازهای آلمان متهم کند.
مرکل از فناوری دیزل و از کلیت صنعت خودرو دفاع کرده و گفته است این صنعت نقش کلیدی در اقتصاد دارد و به خوبی در مقابل تغییرات فناوری واکنش نشان داده است و این انعطاف پذیری نه فقط در عرصه تولید اتومبیل های الکتریکی بوده، بلکه به عرصه تولید خودران و سیستم های اشتراک خودرو کشیده است.
در حالی که چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس به خاطر مسائل محیط زیست اعلام کرده اند که تا چند سال دیگر تولید خودروهای جدید با موتور سوخت احتراق داخلی (بنزین و دیزل) را متوقف می کنند مرکل تأکید کرده که آلمان همچنان به دیزلی ها نیاز دارد و نمی تواند برنامه مشخصی برای توقف تولید این خودروها به فعالان محیط زیست بدهد.