در عصر حاضر رشد کسب و کارهای الکترونیکی و مبادلات تجاری در بستر اینترنت یکی از مصادیق پیشرفت و توسعه جوامع است. به همین خاطر در سال های اخیر تلاش شده است با فراهم آوری زیرساخت های لازم در این حوزه به افزایش نفوذ کسب وکارهای الکترونیک کمک شود؛ به طوری که امروزه می توان گفت در تمامی شهرهای کشور امکان دسترسی به اینترنت و شبکه های تلفن همراه فراهم است.
با توجه به وجود کسب وکارهای سنتی در شهرها باید شاهد ایجاد و رشد کسب و کارهای اینترنتی باشیم زیرا روند به وجود آمدن این کسب وکارها بدین گونه است، یعنی ابتدا زیرساخت های دسترسی به اینترنت فراهم می شود و سپس شعبه های مجازی کسب وکارهای سنتی به وجود می آیند. اما آنچه که ما شاهد آن هستیم رشـد نامتوازن کسب وکارهای الکتـرونیکی است. امروزه کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اینترنت فقط در چند کلانشهر کشور نظیر تهران، اصفهان و. . . بیشتر فعال هستند.
همانطور که می دانیم پیامد عدم حضور کسب وکارهـای اینترنتی در سایر شهرهای کشور و تمرکزشان بر کلانشهرها باعث اشباع بازار و عدم نیل به اهداف و انتظارات فروش و. . . صاحبان خود می شود. به همین دلیل لازم است این کسب وکارها در سایر نقاط کشور نیز حضور داشته باشند و خدمات خود را مانند کلانشهرها ارائه دهند. از سوی دیگر عدم حضور این کسب وکارها در سایر شهرها سبب عدم شکل گیری و رشد فرهنگ لازم برای خرید اینترنتی می شود که مانع از توسعه مورد نظر در این حوزه می شود.
بنابراین صاحبان این کسب وکارها باید برای دسترسی به بازاری با وسعت کل کشور در سایر شهرها نیز اقدام به فعالیت کنند. در ابتدا شاید ورود به بازارهای کوچک شهرستان ها در کوتاه مدت سودآور و به صرفه نباشد، اما اگر این فرآیند به صورت بلندمدت نگاه شود و اتفاقاتی که برای این گونه کسب وکارها در کلانشهرها در آینده رخ می دهد (اشباع بازار) به نظر می رسد تصمیمی لازم و صحیح است. یکی از مهم ترین موارد برای استفاده افراد از کسب وکارهای اینترنتی و خرید از آنها موضوع اعتماد است.
گاهی مشاهده می شود در برابر حضور در سایر شهرها این توجیه آورده می شود که خدمات ما بر بستر اینترنت هست و امروزه همه به اینترنت دسترسی دارند و می توانند از ما خرید کنند اما باید توجه داشت حضور در سایر شهرها صرف دسترسی مشتریان بالقوه نیست.
همانطور که ذکر شده موضوع اعتماد بسیار حائز اهمیت است که این موضوع صرفا با حضور کسب وکار در فضای مجازی در شهرستان ها تامین نمی شود به همین خاطر بهتر است صاحبان این گونه کسب و کارها به صورت دوره ای در شهرهای مدنظر با برگزاری حراجی ها یا حضور در مراکز علمی نظیر دانشگاه ها و مدارس سعی در ایجاد اعتماد و انتقال فرهنگ لازم برای خرید اینترنتی کنند. علاوه بر موارد ذکر شده یکی از مهم ترین دستاوردها و مزیت حضور در سایر شهرها برای کسب وکـــارهـای پیشگام شناخته شدن و اعتباری است که به واسطه پیشگام بودن به دست می آید که سرمایه اجــتماعی ارزشمندی محسوب می شود.
با توجه به موارد فوق پیشنهاداتی به منظور حضور موثر کسب وکارهای اینترنتی در سایر شهر ها ارائه می شود؛
1-حضور در مراکز دانشگاهی و علمی به دلیل به روز بودن این مراکز و فضای مساعدتر برای حضور
2-برگزاری مسابقات و رویدادهای مرتبط با کسب وکارهای اینترنتی
3-ایجاد کارگاه های آموزشی و خرید و فروش آنلاین در میان اقشار مختلف
4-برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی جهت معرفی خدمات.
دانش آموخته مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران