نشریه بین المللی سیگما اعلام کرد، ضریب نفوذ بیمه در دنیا به ۶.۳درصد و حق بیمه سرانه به ۶۳۸ دلار بالغ شده است.
به گزارش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نشریه سیگمای ۲۰۱۷ منتشر شد. این نشریه مهم ترین تحولات صنعت بیمه جهان در سال ۲۰۱۶ را اینطور بیان کرده است:
* صنعت بیمه جهانی در سال گذشته بر حسب مقادیر واقعی، ۳.۱درصد رشد کرد و حق بیمه تولیدی به ۴۶۰۰ میلیارد دلار رسید.
* نرخ رشد حق بیمه های زندگی بر حسب مقادیر واقعی ۲.۵درصد و بیمه های غیرزندگی ۳.۷درصد بود.
* در این سال، ضریب نفوذ بیمه به ۶.۳درصد و حق بیمه سرانه به ۶۳۸ دلار بالغ شد.
* در سال گذشته، سودآوری صنعت جهانی دنیا به خاطر نرخ های بهره پایین و رقابت شدید، تضعیف شد.
* رشد صنعت بیمه دنیا در سال ۲۰۱۶، مدیون رشد خوب بازارهای نوظهور به خصوص چین بود. در سال گذشته حق بیمه تولیدی بخش غیرزندگی چین ۲۰درصد رشد داشت. با این وجود کل رشد بازارهای نوظهور در حد ۹.۶درصد ثابت باقی ماند.
* بزرگ ترین بازار بیمه جهان در سال ۲۰۱۶، از آن ایالات متحده بود و بعد از آن دو کشور ژاپن و چین با فاصله زیادی، به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند.
* دیجیتالی شدن شبکه های توزیع بیمه، در حال توسعه است، هرچند سرعت آن در میان بازارهای مختلف متفاوت است. کانال های فروش مستقیم دیجیتالی بیمه در سال های اخیر در برخی بازارهای نوظهور مانند چین گسترش یافته است. یکی از ویژگی های مهم رشد حق بیمه در چین و تعدادی از سایر بازارهای نوظهور در سال ۲۰۱۶، افزایش معنی دار در سهم خرید آنلاین بیمه بوده است، اما در کل، سهم شبکه های سنتی فروش همچنان بالاست.
* به نظر می رسد در سال های آینده، روش های دیجیتالی در تمام فرآیند توزیع از جمع آوری اطلاعات جهت تکمیل خرید گرفته تا خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما همه معاملات بیمه ای به روش آنلاین نخواهد بود و واسطه ها همچنان به ایفای نقش مهم خود در بازار بیمه ادامه خواهند داد.
* به دلیل اهمیت موضوع فروش بیمه به روش دیجیتالی، نشریه سیگما ۲۰۱۷ بخشی از این شماره خود را به این موضوع اختصاص داده است.