فرصت امروز: براساس تحقیقات دقیقی که اخیراً صورت گرفته، نگرانی در مورد چشم انداز اقتصادی و فشار بر بودجه خانوار، اعتماد مصرف کنندگان را در این ماه کاهش داد. پس از رفراندوم اتحادیه اروپا در تابستان گذشته، شاخص ماهانه خلق و خوی مصرف کنندگان براساس تحقیقات بازاری GfK، به پایین ترین سطح خود رسیده است.
براساس نظرسنجی ای که از 2000 نفر قبل و بعد از انتخابات عمومی انجام شد، این شاخص در ماه ژوئن به 10 رسید. این میزان در مقایسه با شاخص 5 در ماه مه به طور قابل توجهی کاهش داشته است. در این گزارش ارقام رسمی وجود دارند که نشان می دهند به علت افزایش دستمزد پایین و افزایش تورم، میزان پرداخت ها دوباره کاهش یافته است.
به علت کاهش ارزش پوند پس از انتخابات برگزیت، تورم افزایش یافت که به دنبال آن واردات به انگلستان گران تر شد. جو استاتون از شرکت GfK اشاره کرد که شاخص کلی در مقایسه با ژوییه سال گذشته که در طول آن اعتماد مردم پس از انتخابات برگزیت کم شد، تنها 2 امتیاز بالا آمده است.
او در ادامه گفت: «در حال حاضر، امتیاز مربوط به وضعیت کلی اقتصاد پس از گذشت 12 ماه کم است. استقبال شدید مصرف کنندگان از ماه ژوئن سال گذشته اقتصاد را تقویت کرده است، اما در حال حاضر افزایش مثبت و رشد دستمزد های پایین بر امور مالی خانواده ها فشار آورده و موجب ترس فراگیری در خصوص کاهش سریع اقتصاد به علت انتخابات برگزیت شده است.»
با کاهش اقتصاد انگلستان پس از انتخابات برگزیت، اقتصاددانان پیش بینی می کنند که رشد سال جاری به طور قابل توجهی پایین تر از سال 2016 باشد. آنان علت را تأثیرگذاری مذاکرات برگزیت بر اعتماد کسب و کار و افزایش تورم و در نتیجه افزایش فشار بر مصرف کنندگان می دانند.