شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت که شبکه های اجتماعی با ورود خود به فعالیت های بانکی، نظام بانکی را مجاب کرده اند که به بازتعریف راهبردهای خود اقدام کنند. 

به گزارش ایرنا، علی کرمانشاه در دومین گردهمایی معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی و شرکت های گروه ملی انفورماتیک با عنوان  «هم افزایی در مسیر تحول نظام بانکی کشور، مبتنی بر فناوری های نوین» به تبیین دیدگاه ها و سیاست های کلان بانک مرکزی در حوزه فناوری های نوین پرداخت و گفت: برای اینکه جهت گیری های اصلی آینده را ترسیم کنیم ابتدا باید به حرکت خود در دو دهه گذشته و چالش های آن بنگریم و سپس ضمن رصد تحولات بین المللی، تحلیلی بر فضای نظام بانکی کشور داشته باشیم. 

وی افزود: روندهای جهانی سبب شده اند که بازیگران سایر بخش ها همچون مخابرات و شبکه های اجتماعی وارد عرصه بانکداری شده و نظام بانکی را مجاب کنند، ضمن اجازه حضور آنها در فعالیت های بانکی به بازتعریف استراتژی های خود اقدام کنند.

کرمانشاه یکی از تحولات و انتظارات مهم دیگر در حوزه بانکی را نقش آفرینی نوین برای بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: شرایط حاکم در کشور مانند دیگر کشورهای در حال توسعه باعث شده است انتظار از بانک مرکزی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور در اولویت قرار بگیرد. 

به گفته وی، انتظارات از بانک مرکزی برای مشارکت بیشتر در توسعه و رونق اقتصادی فشار مضاعفی را به بانک مرکزی تحمیل کرده است که نیازمند برخوردی فعال و حرفه ای با این انتظارات و بهبود برخی رویکردهای جاری هستیم. 

وی با تأکید بر اینکه در چنین فضایی نیازمند ارزیابی مسیرها و بازنگری در ساختارها هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت ها و سامانه هایی که تاکنون شکل گرفته اند در بخش پرداخت و سامانه های عملیاتی در کشور بی نظیرند.

داده های نظام بانکی به دارایی مولد تبدیل نمی شود

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با برشمردن چالش های کنونی در نظام بانکی اظهار کرد: اکنون در نظام بانکی داده های فراوانی تولید می شود اما این داده ها به دارایی مولد تبدیل نمی شوند و امکان استفاده و بهره برداری از آنها در تصمیم سازی ها میسر نیست. 

وی افزود: ضرورت طراحی و استقرار سامانه های تحلیلی برای استفاده مؤثر از داده ها به منظور بهره برداری در فرآیند تصمیم گیری احساس می شود. 

وی با تأکید بر اجرای برنامه تحول در بانک مرکزی افزود: اکنون ما با چهار چالش شامل اطلاعاتی، نظارتی، سیاستی و چالش های مربوط به الگوی کسب و کار مواجهیم که برای هر یک، راهکارها و برنامه هایی پیشنهاد شده است و انتظار می رود شرکت های گروه ملی بتوانند برای تحقق آنها گام بردارند.

نیازمند خلق ایده های نو هستیم

مسعود همایونفر، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این نشست گفت: انتظار داریم که همگام با هم افزایی در بین شرکت ها با بازطراحی رویکردها و خلق ایده های نو، گام های جدیدی در مسیر نقش آفرینی  در حوزه فناوری های نوین بانکی برداریم. 

وی با تبیین برنامه استراتژیک شرکت ملی انفورماتیک اظهار کرد: گروه ملی برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه نظام بانکی کشور نیازمند رویکردهای جدید و ترسیم بازارها و ابزارهای نوین است که تلاش شده در بازنگری استراتژی های شرکت ملی مورد توجه قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه برنامه های کلیدی این شرکت در چهار بخش هم افزایی، توسعه سازمانی، نوآوری و توسعه و توسعه مشارکت ها تقسیم بندی شده اند، از تشکیل کمیته های هماهنگی در گروه ملی خبر داد.

همایونفر خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل کمیته های هماهنگی ایجاد سیستمی نظام مند برای تعامل و بهره  برداری از خرد جمعی مدیران و کارشناسان گروه ملی انفورماتیک برای ارتقای و بهبود کیفی فعالیت های این گروه است.

سند برنامه راهبردی شاپرک بازنگری می شود

محسن قادری، مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت  (شاپرک) در ادامه این نشست با بیان اهداف و استراتژی های این شرکت اظهار کرد: از اهداف شاپرک می توان به اعمال مدیریت و نظارت هوشمند بر شبکه پرداخت الکترونیک، استانداردسازی، ایمن سازی، ارتقای کیفیت خدمات و افزایش اعتماد عمومی و توسعه بستر خدمات نوین پرداخت الکترونیک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای توسعه و بهبود توانمندی های سخت افزاری، نرم افزاری و سرمایه انسانی انجام شده است از بازنگری سند برنامه استراتژیک شرکت خبر داد. 

قادری گفت: در سال گذشته 31 پروژه برای رسیدن به اهداف تعیین شده به اجرا درآمد که می توان به پروژه های سامانه جامع پذیرندگان، پالایش اطلاعات صنفی پذیرندگان و تدوین شاخص های کلیدی عملکرد شبکه پرداخت کشور اشاره کرد.

مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یکی از وظایف مهم شاپرک را تدوین مستندات و الزامات شبکه پرداخت کشور دانست و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات مهمی صورت گرفته است که می توان به ارائه اتصال شبکه پرداخت کشور به شبکه بین المللی، طرح امن سازی بستر USSD، طرح ورود به حوزه صادرکنندگی پرداخت و مدل های پیشنهادی پرداخت خرد اشاره کرد.

اجرای طرح شهر بدون وجه نقد در کاشان

میرمسعود مجید زنوزی، مدیرعامل شرکت فرادیس البرز نیز در این گردهمایی با اشاره به تدوین برنامه کسب و کار جدید این شرکت تصریح کرد: جایگاه فعلی ما در صنعت به لحاظ رتبه و سودآوری وضعیت مطلوبی است و با 132 دفتر عملیاتی در سراسر کشور قادر به ارائه خدمات مناسب و باکیفیتی به مشتریان خود هستیم.

وی توسعه نرم افزار دستگاه های خودپرداز برای ارائه سرویس بدون کارت، توسعه نرم افزار کیوسک بانک ها برای پشتیبانی از تراکنش های ارزش افزوده، توسعه نرم افزار مدیریت کیوسک و طراحی و راه اندازی داشبورد جدید اطلاعاتی شاخص های عملیاتی مبتنی بر هوش تجاری را از جمله اقدامات سال گذشته این شرکت عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت فرادیس البرز توسعه خودپرداز مشارکتی، توسعه بازار کیوسک، توسعه بازار VTM و کاهش بهای تمام شده را از جمله برنامه های شرکت در زمینه سرآمدی در خدمات عنوان کرد و گفت: در کنار برنامه های بهبود و توسعه مستمر سازمان و تقویت زیرساخت ها، در حوزه نوآوری در محصولات امسال پروژه صندوق فروشگاهی و توسعه پروژه فراپی را در دستور کار قرار داده ایم. 

به گفته وی، یکی از پروژه های مهم این شرکت، کارت شهروندی در کاشان است که به عنوان شهر بدون وجه نقد می تواند راه حلی جامع در زمینه پرداخت خرد شهری ارائه کند.

نیازمند مشاوران بین المللی هستیم

پرویز ناصری، مدیرعامل شرکت ره نما در ادامه این گردهمایی با اشاره به تحریم طولانی نظام بانکی کشور اظهار کرد: این تحریم ها با وجود پیشرفت های به دست آمده باعث ایجاد شکاف بین نظام بانکی ایران و نظام بین المللی بانکداری شده است که پر کردن این شکاف مستلزم استفاده از خدمات مشاوره ای و مشاوران بین المللی است. 

وی با اشاره به برنامه تحول بانک مرکزی و اینکه برنامه ریزی و اجرای اغلب پروژه ها نیازمند خدمات مشاوره ای باکیفیت بالا و در تراز بین المللی است، تصریح کرد: برآورده سازی نیازهای مشاوره ای مجموعه بانک مرکزی، گروه ملی انفورماتیک و صنعت بانکی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  (فاوا) و بانکداری نوین در اولویت شرکت ما قرار دارد.

وی شرکت ره نما را تکمیل کننده خدمات گروه ملی انفورماتیک عنوان کرد و افزود: در این مقطع تمرکز فعالیت های شرکت به پروژه نقشه راه تحول بانک مرکزی و کمک به اجرای آن از طریق ارائه خدمات مشاور ه ای، اجرایی و نظارتی است.

سیدکاظم دهقان، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد فعالیت ها و دستاوردهای شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال گذشته پروژه های متعددی را به انجام رساند که می توان به پروژه انتقال حساب های دولتی  (بهداد) و سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) اشاره کرد.

وی ایجاد خطوط کسب و کاری وابسته و غیر وابسته به Core، حضور فعال تر در بازار بانکی و ایجاد مکانیزم های لازم برای ارائه سرویس های پشتیبانی و عملیاتی بانکی را از اهم برنامه های شرکت در سال 96 عنوان کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XdInOPCE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه