یکی از موضوعات مهم در دنیای امروز فوتبال، بحث اقتصادی آن است. وجه ای که قراردادهای فروش حق پخش تلویزیونی، یکی از مهم ترین فاکتورهای این بعد اقتصادی به حساب می آید. در حقیقت حق پخش تلویزیونی برای باشگاه های فوتبال امری حیاتی است.
حقوق پخش تلویزیونی در کنار مسابقه و بازی های تیم، حقوق اسپانسرینگ و اقلام هواداری یکی از «محصولات» تیم های ورزشی است، تا جایی که 60 تا 70 درصد از هزینه های یک باشگاه از همین راه تأمین می شود، اما افزایش این رقم برای تیم های فوتبال و شبکه های تلویزیونی تبدیل به یک جدال شده است.
طی سال های گذشته قیمت حق پخش به عنوان یک محصول برای باشگاه های فوتبال روندی افزایشی داشته است. به عنوان نمونه در بوندس لیگا طی تاریخ ۵۰ ساله اش ارزش حقوق تلویزیونی بیش از ۶۰۰ برابر شده و به فصلی ۶۲۸ میلیون یورو رسیده است. در حال حاضر حقوق پخش در پنج لیگ بزرگ اروپا (اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و فرانسه) در مجموع سالانه به ارزش 5میلیارد یورو به فروش می رسد. براساس آخرین گزارش ها در فرانسه، آلمان و سایر کشور های اروپا، حق پخش تلویزیونی مسابقات قهرمانی فوتبال به طرز عجیبی افزایش یافته است.
مثلاً تیم بایرن مونیخ آلمان که از چندی قبل قهرمانی خود را در رقابت های فصل رو به پایان بوندس لیگا قطعی کردند، برای حضور در فصل بعد میلیون ها یورو کسب درآمد کرده اند. براساس آمار هفته نامه کیکر که در جدیدترین شماره خود منتشر شد، بایرنی ها در پایان فصل جاری 99.064میلیون یورو درآمدزایی خواهند کرد. این رقم به خاطر کسب مقام نخست، همین طور حق پخش تلویزیونی بازی ها و نیز بازاریابی بین المللی است.مطابق این گزارش درآمد کل تیم های لیگ دسته یک و دو بوندس لیگا ژرمن ها بالغ بر 1.194میلیارد یورو بوده است.
سازمان فوتبال آلمان هم چندی قبل قرارداد جدیدی برای پخش تلویزیونی رقابت های بوندس لیگا دسته یک و دو امضا کرد و طبق این قرارداد برخی از تیم ها درآمد بیشتری نسبت به سال های قبل خواهند داشت و درآمد تعدادی از تیم ها اندکی تغییر می کند. از فصل آینده 36 تیم حاضر در بوندس لیگا دسته یک و دو در مجموع 1.194 میلیارد یورو از حق پخش تلویزیونی و بازار یابی بین المللی به دست می آورند. طبق تخمین ها بایرن مونیخ با 99 میلیون یورو بیشترین درآمد را در این زمینه خواهد داشت و بعد از آن دورتموند با 89 میلیون یورو قرار می گیرد.