تولیدکنندگان گوشی های همراه هوشمند درصدد این هستند که میان محصولات خود و محصولات رقبای شان با رنگ گوشی های هوشمند تمایز قائل شوند. امروزه رنگ گوشی های هوشمند به یکی از فاکتور های مهم بازاریابی در هنگام خرید این محصول الکترونیکی تبدیل شده و برای کاربران به اندازه عمر مفید باتری و کیفیت دوربین مهم است. این موضوع تا جایی اهمیت دارد که در نمایشگاه بارسلونا، نام تجاری هوآوی 20دقیقه از زمان یک ساعته خود را به موضوع رنگ محصول جدید خود P10 اختصاص داده است.
هرکدام از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در تلاش هستند در رنگ محصولات خود از رقبای شان پیشی بگیرند. این در حالی است که محصولات رده بالای همه شرکت ها با صفحه های نمایش نسبتا بزرگ در ظاهر به هم شباهت دارد و تشخیص آیفون 7 از هوآوی P10 یا گلکسی S7 در نگاه اول دشوار است. پس به نظر تنها رنگ محصولات، آن هم با طیف های خاصی می تواند محصولات را از هم متمایز کند.
موبایل و لوازم جانبی روی مد
نوکیا، نخستین گروه تولیدکننده تلفن هوشمند بود که از اوایل سال های 2000 گوشی های خود را در قالب رنگ های مختلف به بازار عرضه کرد. مصرف کنندگان و کاربران تلفن های همراه هوشمند می خواهند همواره برگه برنده و نشانه ای از اورجینال و خاص بودن محصول خود را در دست داشته باشند. آنها نمی خواهند حتی شبیه گوشی موبایل شان را دست دوست شان ببینند.
بنابراین شرکت های تولیدکننده به فکر تولید محصولات خود با رنگ های خاص و عرضه لوازم جانبی در کنار آن افتادند. یکی از ویژگی هایی که به تازگی در آگهی های تبلیغاتی موبایل ها دیده می شود، به رنگ محصول و خاص بودن آن اشاره دارد. اپل نخستین برند لوکسی بود که لوازم جانبی محصولات خود را با قیمت های بالا به بازار وارد کرد. سال 2016 تولیدکنندگان گوشی هوشمند علاوه بر رنگ های معمولی و رایج سراغ دیگر رنگ های خاص و جدیدی رفتند.
انتخاب رنگ گوشی به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت و سلیقه بستگی دارد ولی رنگ های آبی مرجانی، طلایی، مشکی براق و رنگ های متالیک صورتی و قهوه ای از جمله رنگ های پرطرفدار بازار سال 2016 بودند.
طبق اطلاعات منتشر شده رنگ آبی یاقوتی، آبی درخشان و آبی مرجانی محبوب ترین رنگ های دارندگان اسمارت فون در سال 2016 است اما به دلیل قیمت بالای این لوازم جانبی که امروز رنگ های خاص را هم شامل می شود، همیشه پرفروش نیستند. در اروپا پرفروش ترین رنگ ها سفید و سیاه هستند.