خرید خودرو چه نو باشد یا دست دوم سختی های خاص خود را دارد و به این راحتی ها که فکر می کنید نیست. به خصوص برای خریدارانی که اطلاع چندانی در مورد خودروها ندارند، خرید خودرو کارکرده حتی سخت تر است .
با توجه به اینکه در ایران خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای قلمداد می شود، در هنگام خرید، انتخاب افراد و فاکتورهایی که در نظر می گیرند، امری مهم جلوه خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی فاکتورهایی بپردازیم که در هنگام انتخاب خودرو مهم تلقی می شوند، برای اطلاع از این فاکتورها پیشنهاد می کنیم در این مطلب همراه ما باشید.
از جمله جوانبی که باعث شده خرید خودرو در ایران نسبت به بازار جهانی، با چالش های بیشتری همراه باشد، محدود بودن انتخاب ها برای خرید خودروی داخلی است. افزون بر آن اکثر خودروهای تولید شده از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند و در چند سال اخیر به دلیل پایین بودن کیفیت تولیدات، نتوانسته اند توجه مشتریان را به خود جلب کنند. از طرفی در ایران ترکیبی از خودروهای چینی و در کنار آن خودروهای فرسوده و قدیمی اروپایی وجود دارند. با این وجود می توان گفت از مهم ترین فاکتورهایی که در رابطه با خرید ماشین روی نظر خریدار تأثیرگذار است، بودجه در دسترس خریدار و میزان هزینه ای هست که می تواند برای خرید خودرو صرف کند.
در هر حال در خرید ماشین به خصوص مدل های دست دوم فاکتورهایی زیادی وجود دارند که هر کس بنا بر شرایط، سلیقه، ذائقه و البته شرایط داخلی بازار می تواند دست به انتخاب ماشین مورد علاقه خود بزند. طی مطالعه ای که اخیراً در این باره انجام شده، نتایج جالب توجهی به دست آمده که بر اساس اطلاعات این تحقیق به معرفی فاکتورهای مورد اهمیت خریداران می پردازیم.
مطمئناً یک خریدار خودرو برای خرید خودروی مناسب خود به دنبال اسب بخار، گشتاور و تعداد نگهدارنده های فنجان در ماشین نیست. این نتیجه را می توان از یک مطالعه ای که اخیراً در این باره انجام شده است، استنباط کرد. چرا که طبق این مطالعه، ۶۰ درصد از خریدارانی که خودروی جدید خریده اند، گفته اند که بررسی های تخصصی و فنی ضعیف آن ها را از خرید خودرو جدید دلسرد و ناامید کرده است.
طبق آنچه که انتظار می رود، در این مطالعۀ ملی که بین ۲۲۰۲ خریدار جدید صورت گرفته است، ایمنی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خودرو است. چرا که حدود ۵۸ درصد افراد مورد مطالعه اظهار داشته اند که اگر خودروی مورد نظر آن ها به اندازه خودروهای دیگر ایمنی نداشت، آن را نمی خریدند. اولویت بعدی برای خرید خودرو دست دوم یا حتی نو، جادار بودن خودرو است. در این مطالعه ۴۸ درصد افراد بیان کرده اند، در صورتی که خودروی خریداری شدهٔ آن ها جادار نبود، از خرید آن منصرف می شدند.
از دیگر فاکتورهای مهم برای انتخاب خودرو توجه به طراحی داخلی و راحتی آن است. از آن جایی که موقعیت های زیادی همچون مسافرت پیش می آید که ممکن است لازم باشد زمان زیادی را داخل ماشین سپری کرد، نیاز به داشتن یک خودرو با طراحی داخلی شیک و راحت از واجبات است. به طوری که ۵۷ درصد از افراد مورد مطالعه، این فاکتور را از نگرانی های خود هنگام خرید خودرو می دانند. طراحی داخلی و آسایش همچنین جزء دومین فاکتوری است که روی انصراف مشتریان از خرید تأثیر داشته است.
همچنان با وجود تکنولوژی های مختلف در یک ماشین و اهمیت فاکتورهای دیگری همچون عملکرد و مصرف سوخت، مهم ترین عامل در خرید یک ماشین را می توان ظاهر خارجی خودرو معرفی کرد. طی مطالعه ای که بین خریداران برای خودروی جدید صورت گرفت، ۵۷ درصد از افراد، طراحی ظاهری و شیک بودن را مهم ترین دلیل برای خرید خودرو معرفی کرده اند.
عملکرد هم جزء فاکتورهای مهمی است که ۴۵ درصد از خریداران آن را بازگو کرده اند. در واقع آن ها معتقدند از عوامل اصلی که در خرید یک خودروی جدید در نظر می گیرند توجه به عملکرد آن است.
طبق نظرسنجی که در این مطالعه صورت گرفته است، فاکتور مصرف سوخت در اولویت بعدی قرار می گیرد. چرا که بر اساس اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، ۴۴ درصد خریداران گفته اند اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارند، نسبت به دیگر خودروهای هم رده، مصرف سوخت بیشتری داشته باشد، از خرید آن منصرف می شوند.
فرقی نمی کند قصد خرید خودرو کارکرده داشته باشید یا نو، جذاب بودن خودرو یکی از فاکتورهایی است که تا حدودی برای خریداران اهمیت دارد. در این مطالعه طبق نظر سنجی که صورت گرفته است، حدود ۳۱ درصد افراد بیان کرده اند که اگر احساس کنند خودروی مورد نظر آن ها نسبت به دیگر خودروهای رقیب، جذاب تر نباشد، آن را نخواهند خرید. البته این فاکتور تا حدود زیادی شخصی بوده و به سلایق افراد بستگی دارد.
فاکتور وفاداری به برند نسبت به فاکتورهای دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است. در واقع می توان گفت که برای خرید یک خودروی جدید، توجه به برند ماشین موردی است که نسبت به ظاهر، ایمنی و مصرف سوخت در سطح پایین تری قرار می گیرد. همانطور که پیش بینی می شد نیز در مطالعه صورت گرفته، ۱۷ درصد افراد معتقد بودند که اگر قصد خرید ماشین داشته باشند، از برندی که هرگز مشتری آن نبوده اند، خرید نخواهند کرد.
در خرید خودرو فاکتورهای زیادی دخیل هستند چرا که هر کس بنا بر بر سلیقه و ذائقهٔ خود و البته شرایط حاکم بر بازار داخلی خرید خودرو، اقدام به خرید ماشین می کند. از آنجایی که در کشور ایران بسیاری از خودروهای چینی وجود دارند، می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید ماشین، میزان بودجهٔ خریدار و همچنین هزینه لازم برای خرید خودرو است.
حال اگر فاکتور بودجه و هزینه را کنار بگذاریم، می توان گفت افزون بر موارد فوق، فاکتورهای زیر می توانند در انتخاب خودرو تأثیر داشته باشند.
خرید خودرو می تواند سخت باشد به خصوص اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید و برای اولین بار است که می خواهید ماشین بخرید. بنابراین برای اینکه بتوان یک خرید مطمئن و قابل قبول داشته باشید، بهتر است از قبل لیستی تهیه کنید تا بدانید فاکتورهای مهم برای انتخاب خودرو چه مواردی هستند. عوامل متعددی روی انتخاب و خرید ماشین مؤثر هستند و برخی از فاکتورها بر اساس علایق و سلایق فرد تعیین می شوند. با این حال یک سری موارد هستند که به صورت کلی بهتر است در خرید خودرو آن ها را در نظر گرفت. در این مطلب با توجه به اطلاعات یک نظرسنجی، لیستی از مهم ترین فاکتورها برای خرید ماشین نو یا دست دوم را عنوان کردیم.