به گزارش فرصت امروز به نقل از برنا، بابک صدرایی کارشناس حوزه صنعت خودرو در خصوص محسوس نبودن حضور خودرو های وارداتی در شهر گفت: این خودرو ها بیشتر در پارکینگ ها یا نمایشگاه ها هستند در واقع به دلیل سیستم توزیع معیوب، ما خودروی سال در خیابان نمی بینیم.
وی ادامه داد: ایجاد سامانه یعنی دادن این پیغام به بازار که حجم واردات با نیاز بازار (تقاضا) همخوانی نخواهد داشت تعداد زیادی از افرادی که اقدام به ثبت نام کردند برای مصرف شخصی نبوده بلکه جهت سرمایه گذاری این کار را کردند. در واقع به دنبال این هستند که ۲.۵ میلیارد هزینه خودرو بدهد و بعد در بازار ۴.۵ میلیارد بفروشند برای همین امروز خودرو ها در نمایشگاه یا پارکینگ است.
صدرایی ادامه داد: با گذشت زمان و افزایش واردات خودرو های پر فروشی مانند تویوتا و وارد شدن خودرو های سهمیه ای جانبازان این شکاف کمتر خواهد شد در واقع اگر دولت مشکلات معمول گمرک و واردات را حل کند و از سوی دیگر سقف واردات را از ۲۰ هزار دلار به حداقل ۲۵ هزار دلار برساند و اجازه دهد خودرو های قوی تر و با آپشن وارد شود و دست وارد کننده باز باشد وضعیت بازار خودرو های خارجی بهتر خواهد شد.
این کارشناس حوزه خودرو در خصوص مشکلات واردکننده ها گفت: علاوه بر مشکلات معمول گمرکی و محدودیت ارزی وارد کننده مجبور است به خاطر تحریم ها از تولیدکننده چینی خودرو تهیه کند یعنی تویوتایی که در سایت چین تولید می شود را وارد کند که مدل های آنها محدود است و از طرفی باید کمتر از ۲۰ هزار دلار هم باشد در نهایت اگر روند تخصیص ارز به همین کیفیت ادامه پیدا کند این شکاف قیمتی کمتر خواهد شد به طور مثال میتسوبیشی اوتلندر در بازار ۴ میلیارد فروخته می شود، اما شرکت وارد کننده امروز دارد با قیمت ۲.۵ میلیارد ثبت نام می کند با تحویل ۹۰ روزه، این اتفاق به بازار سیگنال میدهد که سود خودرو خارجی ثبت نامی کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: از طرفی دولت در بودجه سال آینده ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص داده که رقم خوبی است و اگر روند فعلی حفظ شود از اواخر سال یا نهایت در بهار سال آینده قیمت خودرو خارجی منطقی خواهد شد.
صدرایی در خصوص وضعیت بازار خودرو های داخلی گفت: تصمیم های اشتباه پیامد های اشتباه و سنگین تری به دنبال دارد وضعیت امروز بازار خودروی داخلی ماحصل قیمت گذاری دستوری است.
وی ادامه داد: یکی از قول هایی که اتابک در روز های اول وزارت داد حذف قیمت گذاری دستوری است، اما این کار را نمی توان یک شبه انجام داد و نیازمند زمینه سازی است اگر این کار انجام نشود اثرگذاری معکوس خواهد داشت.
صدرایی در پایان تصریح کرد:زمانی باید ااین اتفاق رخ دهد که خودروساز توان تولید و پاسخگویی بازار را داشته باشد بخشی از تقاضای فعلی برای سود کردن و استفاده از شکاف قیمتی است که با ازاد سازی این دسته از افراد از لیست خریداران خارج خواهند شد، اما مصرف کننده واقعی همچنان وجود دارد و باید کارخانه بلافاصله خودرو او را تحویل دهد اگر نتواند اینکار را کند دوباره بازار دو نرخی ایجاد خواهد شد و اینبار قیمت ها خیلی بالاتر از بازار آزاد فعلی خواهد بود.