به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز، بررسی های بازار خودرو در مهرماه نشان می دهد که برخلاف افزایش شدید نرخ ارز، بازار خودرو نوسانات زیادی نداشته و رشد قیمت ها عمدتاً در خودروهای داخلی متمرکز بوده است. در حالی که خودروهای مونتاژی تنها یک درصد و خودروهای وارداتی تقریباً ثبات داشته اند، محصولات داخلی به طور میانگین ۳.۲ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. این روند نشان دهنده فاصله گیری بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز است که در گذشته بسیار شدیدتر بود.
بازار خودرو در ماه ابتدایی پاییز ۱۴۰۳، برخلاف افزایش چشمگیر نرخ ارز، نوسانات قابل توجهی را تجربه نکرده است. بر اساس تحلیل های صورت گرفته، به نظر می رسد که بازار خودرو پس از فروردین ماه، که به قله قیمتی خود رسید، ارتباط نزدیک خود با نوسانات ارز را از دست داده است. این در حالی است که نرخ دلار در مهرماه از ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرده است. اما بازار خودرو، به ویژه در بخش داخلی، با رشد بسیار کمتری مواجه شده است.
در بررسی ۲۲ خودروی داخلی، مونتاژی و وارداتی از ابتدای مهر تا اوایل آبان، مشخص شد که محصولات داخلی با رشد میانگین ۲۱ میلیون تومان (۳.۲ درصد) بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. برای مثال، خودروی شاهین دنده ای با افزایش ۳۵ میلیون تومانی (۴.۹ درصدی) از ۷۰۵ میلیون تومان به ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای مونتاژی نیز به طور میانگین ۱۳.۳ میلیون تومان (یک درصد) افزایش قیمت را ثبت کرده اند. در مقابل، خودروهای وارداتی در این بازه زمانی تقریباً ثبات داشته و تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرده اند.
رکود در بازار خودرو: دلیل اصلی عدم افزایش قیمت ها
با وجود افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو در مهرماه، دلیل اصلی عدم رشد چشمگیر قیمت ها در بازار خودرو، رکود حاکم بر این بازار است. خریداران و فروشندگان به دلیل بی ثباتی شرایط اقتصادی و عدم اطمینان به آینده بازار، ترجیح داده اند از خرید و فروش خودرو خودداری کنند. به علاوه، با توجه به سود کمتر بازار خودرو در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه ای و همچنین افزایش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه، بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازارهای دیگر روی آورده اند.
تحلیل روند نوسانات: از داخلی تا وارداتی
در میان خودروهای داخلی، علاوه بر شاهین دنده ای، خودروهای دیگری مانند تارا اتوماتیک و رانا پلاس نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند. تارا اتوماتیک با رشد ۳۵ میلیون تومانی (۳.۷ درصدی) به ۹۷۵ میلیون تومان و رانا پلاس با افزایش ۲۵ میلیون تومانی (۴ درصدی) به ۶۴۵ میلیون تومان رسیده اند. در مقابل، خودروی دناپلاس توربو تنها خودروی داخلی بوده که با کاهش ۵ میلیون تومانی (۰.۵ درصد) مواجه شده است.
خودروهای مونتاژی نیز رشد قیمتی محدودی داشته اند. دیگنیتی پرایم با ۴۰ میلیون تومان (۲.۲ درصد) رشد، بیشترین افزایش قیمت را در این دسته به خود اختصاص داده است. در مقابل، خودروهای وارداتی مانند تویوتا کرولا با کاهش ۹۰ میلیون تومانی (۳.۲ درصد) و کیا سلتوس با افزایش ۹۰ میلیون تومانی (۲.۷ درصد)، نوسانات متفاوتی را تجربه کرده اند.
انتظار فعالان بازار از آینده
فعالان بازار خودرو منتظر هستند تا بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی منطقه ای کاهش یابد و شرایط بازار به ثبات نسبی برسد. در این میان، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای بازار خودرو، به بازارهای دیگر با ریسک کمتر و سود تضمین شده حرکت کنند. این تغییر روند سرمایه گذاری، یکی از دلایل رکود و عدم افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار خودرو طی ماه های اخیر بوده است.