به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در شش ماه ابتدایی امسال شاهد کاهش قیمت در برخی مدل های پرتقاضا بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت خودرو در بازار آزاد تقریباً ثابت ماند که با توجه به تورم ۱۵ درصدی، به معنای کاهش قیمت واقعی است. قیمت مدل هایی مانند تارا اتوماتیک و دنا پلاس به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد کاهش یافتند، اما پژو پارس LX، یکی از محبوب ترین خودروها در بازار، بدون تغییر در حدود ۸۷۰ میلیون تومان معامله شد.
بازار خودرو در نیمه اول سال جاری، شاهد نوساناتی بود که در نهایت منجر به کاهش قابل توجه قیمت برخی مدل های پرتقاضا شد. طبق گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد طی این شش ماه تقریباً بدون تغییر باقی ماند. با توجه به تورم ۱۵ درصدی در این بازه زمانی، این امر به معنای کاهش قیمت واقعی خودروها است.
بررسی دقیق تر خودروهای پرتقاضای داخلی نشان می دهد که کاهش قیمت ها در برخی مدل ها شدیدتر بوده است. به عنوان مثال، تارا اتوماتیک که یکی از محصولات محبوب بازار است، در این دوره با کاهش قیمتی ۳۴۰ میلیونی معادل ۲۷ درصد مواجه شد و از یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به ۹۳۰ میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، دنا پلاس نیز افت قیمتی معادل ۲۲ درصد را تجربه کرد. قیمت این خودرو در ابتدای سال در محدوده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بود که تا پایان شهریور به ۹۹۰ میلیون تومان کاهش یافت.
در این میان، پژو پارس که از سال گذشته تولید آن متوقف شده و همچنان محبوبیت بالایی در بازار خودرو دارد، برخلاف سایر خودروهای داخلی، تغییری در قیمت نداشته است. پژو پارس LX با موتور TU5، که یکی از پرطرفدارترین مدل ها است، ابتدای امسال در محدوده ۸۷۰ میلیون تومان معامله می شد و با وجود نوسانات جزئی، تا پایان شهریور همچنان در همین محدوده باقی ماند. این ثبات قیمتی باعث شده تا پژو پارس لقب “سلطان خودروهای ایران” را حفظ کند.
در مجموع، بازار خودرو در نیمه اول امسال با وجود تورم عمومی، شاهد کاهش قیمت حقیقی در برخی مدل های پرتقاضا بود، اما برخی خودروها نظیر پژو پارس همچنان محبوبیت خود را حفظ کردند و بدون افت قیمت به فروش می رسند.