به گزارش فرصت امروز به نقل از تیتر یک اقتصاد، بازار خودرو ایران که مدت هاست در رکود به سر می برد، روز گذشته تحت تاثیر انفجارهای مهیب روز گذشته در بیروت کار خود را آغاز کرد. طوری که تمامی خودروهای داخلی جهش قیمت را تجربه کردند و محصولات مونتاژی و وارداتی نیز جز مواردی معدود، تماماً در مسیر صعود قرار گرفتند.
در روز گذشته قیمت دلار هم دستخوش تغییر شد و رشد حدود 1500 تومانی را تا میانه روز بر جای گذاشت. با احتمال افزایش تنش ها در خاورمیانه احتمال می رود این روند ادامه داشته باشد و ترکش های جنگ بر بدنه بازار ارز و متعاقب آن بازار خودرو ایران پدیدار شود.
بازار خودروهای داخلی نسبت به افزایش تنش های منطقه ای حساسیت بیشتری از خود نشان داد. چنانکه در این بازار رشد بین یک میلیون تا 33 میلیون تومانی به چشم می خورد.
هایما 7X پرچم افزایش بها را در دست گرفته و بیش از هر محصول داخلی دیگری رشد را تجربه کرده است. کوییک GXL هم که در برابر اصابت ترکش های جنگ مقاومت زیادی از خود نشان داد، اما آن هم رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد.
هایما اس 7 صندوق برقی جهش 32 میلیون تومانی را در اولین روز شروع هفته بر جای گذاشت تا امروز یک میلیارد و 805 میلیون تومان معامله شود. تارا دستی نیز با رشد 30 میلیون تومانی وارد مقاومت 800 میلیون تومانی را شکست و به 810 میلیون تومان رسید. هایما 8 اس نیز عملکردی شبیه به تارا داشت و وارد محدوده یک میلیارد و 910 میلیون تومان شد. پیکاپ فوتون نیز چنین رشدی را از خود بر جای گذاشت.
در گروه سایپا نیز این وانت ها هستند که پرچم جهش قیمت را به دست گرفته اند. یک روز پس از شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، وانت زامیاد دیزل 28 میلیون تومان، وانت زامیاد با موتور M24 بیش از 23 میلیون تومان، وانت زامیاد رادیال و وانت پادرا 14 میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز 12 میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز رادیال 10 میلیون تومان و پراید 151 بیش از 6 میلیون تومان گران شدند.
در بین سواری ها نیز خانواده شاهین بیش از هر محصول دیگری به اتفاقات اخیر خاورمیانه واکنش نشان داده است. چنانکه شاهین اتوماتیک G حدود 11 میلیون و شاهین سانروف 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.
در خانواده کوییک نیز رشد پنج میلیون تا هشت میلیون تومانی به چشم می خورد. البته کوییک GXL تنها یک میلیون تومان تغییر کانال داده است. سایر محصولات سایپا نیز رشد بیش از دو میلیون تومانی داشته اند.
البته این تغییرات در بین محصولات ایران خودرو بیشتر است و اکثر محصولات بیش از 10 میلیون تومان گران شده اند.
ترکش های جنگ اسرائیل و حزب الله در بدنه بازار خودروهای مونتاژی نیز مشهود است. خودروهای چینی نیز در دام تنش های خاورمیانه گیر افتاده اند. البته در این میان فقط نام چهار محصول مشاهده می شود که افت قیمت را تجربه کرده اند.
جک EJ7 و اکستریم VX حدود 10 میلیون تومان و تیگو8 پرومکس و جک J4 بیش از سه میلیون میلیون افت قیمت داشتند. سایر محصولات چینی نیز همان مسیر داخلی ها را در پیش گرفته اند.
ازجمله لاماری هیبریدی که 70 میلیون تومان گران شد تا اکنون در بازار دو میلیارد و 230 میلیون تومان قیمت بخورد. لاماری ایما نیز در این گروه 35 میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند.
در گروه مدیران خودرو نیز اغلب محصولات رشد بیش از هشت میلیون تومانی را به ثبت رسانده اند و آریزو 6 جی.تی به تنهایی 27 میلیون تومان گران شده است.
افزایش قیمت ها در میان محصولات کرمان موتور شدیدتر است و کی.ام.سی X5 بیش از 40 میلیون تومان جهش داشته است. هیوندای اکسنت که جزو محصولات وارداتی این خودروساز است نیز 60 میلیون رشد را به نام خود ثبت کرد. سایر محصولات نیز بین 10 میلیون تا 30 میلیون تومان تغییر بها داشته اند.
در بین محصولات بهمن موتور نیز رسپکت با رشد 29 میلیون تومانی پیشرو گرانی شد و سایر محصولات نیز پیرو آن بین پنج میلیون تا 20 میلیون رشد کردند.