یکشنبه, ۸ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Sun, 29 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار خودرو در حدود یک سال گذشته همانند بسیاری دیگر از بازارها، افت و خیز چندانی نداشت و در ثبات کامل به سر می برد. اما طی روزهای اخیر با افزایش درگیری و تنش در منطقه، نرخ دلار آزاد نیز نوسان هایی را از خود نشان می دهد که احتمال افزایش قیمت خودرو را بالا می برد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از خودرونویس، از صبح روز گذشته با انتشار اخبار از درگیری های شب قبل لبنان، بازار خودرو فعالیت خود را آغاز کرد. بازار خودرویی که تا چند روز پیش، خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی گرفت و بسیاری از خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی به نرخ های درب کارخانه نزدیک شده بودند، حال با رشدهای چند میلیون تومانی روبه رو شده است.

خواب زمستانه قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟

از صبح روز قبل می توان گفت که قیمت خودروهای بازار تقریباً در تمامی مدل ها با رشد قیمت همراه شده که متأثر از جهش ناگهانی نرخ ارز در بازار آزاد یا به نوعی، افزایش درگیری های منطقه ای و شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله است.

برای مثال در بازار خودروهای داخلی، تارا V1 دنده ای با رشد 30 میلیون تومانی که تجربه کرد، رکورد بیشترین افزایش قیمت در بازار داخلی ها را به خود اختصاص داد و به نرخ 810 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر با بررسی قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز می توان دید که لاماری ایما هیبرید 70 میلیون تومان از ابتدای روز جاری رشد قیمت داشت و در نهایت با نرخ دو میلیارد و 230 میلیون تومان در بازار معامله شد.

ادامه خواب زمستانه قیمت خودرو تا پایان سال؟

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با خودرونویس اظهار کرد: با بررسی اتفاقاتی که در سال های پیش از سال 1400 افتاده است، می توان دید که معمولاً تحولات و اتفاقات منطقه ای یک پالس خیلی آنی و شدید به نرخ ارز در کشور وارد می کرد و همین امر باعث می شد که روی قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ به این سمت که رکود بر اقتصاد کشور به شدت زیاد شد و عملاً سیاست گذار هم با روش های غیرکارشناسی و همسو نکردن سیاست پولی و مالی، ضمن افزایش رکود در این بازار، به سمت کنترل بیش از پیش نرخ دلار حرکت کرد. تمامی این اتفاقات سبب شد که بعد از سال ۱۴۰۰ تأثیر اتفاقات و تحولات منطقه ای، دیگر نتواند روی بازارهای سرمایه ای به ویژه قیمت دلار تأثیرگذار باشد.

فرزانه افزود: از سوی دیگر رکود شدیدی در بازار خودرو حاکم است که پیش بینی می شود این رکود در 6 ماهه دوم سال ۱۴۰۳ یا حداقل تا اواخر ماه دی هم ادامه پیدا کند. با بررسی روند قیمت خودرو در سال های اخیر می توان متوجه یک مولفه سنتی در بازار شد و آن هم این است که در فصل پاییز عملاً رکود تورمی بر بازار حکم فرما می شود.

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش ناگهانی نرخ ارز می تواند پایدار باشد، گفت: زمانی که تحولات چند روز گذشته را با دوره های سال اخیر مقایسه کنیم، از یک سو به واسطه همان سیاست ها و رکود شدیدی که در ابتدا اشاره شد، می توان گفت که قیمت خودرو توان رشد چندانی ندارد. مسئله دیگری هم که باید توجه داشت، میزان کم نقدینگی موجود در بازار و در اختیار مصرف کننده است. در نهایت بخش محدودی از افراد که تصمیم به خرید دارند، منتظر افزایش تعداد خودروهای وارداتی و افزایش تنوع محصولات در بازار هستند تا بتوانند حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که این افزایش قیمت ها ماندگار نیست و بازارهایی همچون ارز و سکه در ایران، عموماً یک فاز هیجانی به خود می گیرند. این فاز هیجانی هم پس از گذشت چند روز باعث می شود تا بازارها، حباب قیمتی خود را تخلیه کنند و مجدداً به همان ثباتی که وجود داشت، بازگردند.

فرزانه در نهایت افزود: به عنوان فعال بازار خودرو، پیشنهادی که همواره به مصرف کننده می کنیم این است که هیچ وقت در بازار هیجانی، اقدام به خرید نکنند. در این مواقع سعی کنید بیشتر نظاره گر باشید تا بازار از فاز هیجانی خود خارج شود و مجدداً به ثبات باز گردد؛ سپس می توانید خرید خود را با خیال راحت تری انجام دهید.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ttNcqMqH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکس
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه