به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، فعالان صنعت خودرو عنوان می کنند، طبق دستورالعمل شورای رقابت، قیمت کارخانه خودروهای داخلی باید مطابق با آخرین صورت های مالی حسابرسی شده آن ها که به بورس ارائه شده است، اصلاح شود و وزارت صمت نیز باید قیمت های جدید را ابلاغ کند.
در این زمینه اصغر خسروشاهی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور به بیان نظرات خود پرداخته است.
تاخیر در تصمیمات قیمتی و عدم اصلاح قیمت خودرو، عامل رکود بازار خودرو و افت تولید خودروسازان و قطعه سازان است. همچنین سیاستگزار در ۱۷ماه گذشته مجوز اصلاح قیمت خودرو را صادر نکرده و به بهانه انحصار در برخی محصولات مانع تعدیل قیمت آنها مطابق با نرخ تورم شده است.
ازسوی دیگر متاسفانه نرخ های دستوری و عدم اصلاح قیمت خودرو باعث زیان ۲۵۰همتی خودروسازان و افزایش بدهی سنگین به قطعه سازان شده است؛ شرایطی که به دلیل نبود نقدینگی، سازندگان را در تامین مواد اولیه تولید دچار چالش کرده و هر روز موجب افت تولید قطعه سازان می شود و اگر فکری برای اصلاح قیمت و بهبود اوضاع مالی خودروسازان و قطعه سازان نشود کاهش تولیدی که در شش ماه اول امسال برای خودروسازان رخ داده، در شش ماه دوم سال با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
با وجود بیش از ۳۰ شرکت خودروسازو افزایش شرکت های مونتاژکاری و واردات خودرو، نمی توان بازار را انحصاری دانست.
باید در این زمینه به تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد. این روش، هرچند در کوتاه مدت اجرا شد، نتایج مثبتی داشت و هم خریداران و هم خودروسازان از آن راضی بودند. با این حال، این طرح متوقف شد. این درحالی است، در شرایطی که تامین کنندگان مواد اولیه مثل فولاد و پتروشیمی کالاهایشان را در بورس عرضه می کنند، خودروسازان نیز باید از این مسیر استفاده کنند تا هم مصرف کننده واقعی منتفع شود و هم خودروساز سود نسبی کسب کند و بازار به تعادل برسد.