به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصادنیوز، خودروسازان بازی تکراری تاخیر در فاکتور کردن محصولات خود برای بازار را از سر گرفتند و اخبار منتشر شده نشان می دهد دو خودروساز بزرگ کشور جاده عرضه محصولات خود به بازار را باریک کردند. این مسئله می تواند حامل خبر بدی برای بازار خودرو باشد.
براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، روند عرضه شرکت های خودروسار نشان می دهد هر گاه مدیران فروش ایران خودرو و سایپا فرمان تاخیر در فاکتور کردن خودروها را صادر کردند، با فاصله اندکی شاهد افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بوده ایم.
ایران خودرو و سایپا آخرین مجوز افزایش قیمت خود را بهار ۱۴۰۲ دریافت کردند. البته ایران خودرو شهریور ۱۴۰۲ -به دنبال اعمال استانداردهای جدید خودرویی که از سوی سازمان ملی استاندارد به شرکت های خودروساز تکلیف شد- برای هشت محصول ارتقا یافته خود، قیمت های جدید گرفت. حتی اگر مجوز افزایش قیمت این هشت محصول را ملاک قرار دهیم حدود یکسال است که خبری از افزایش قیمت خودرو در کارخانه نبوده است.
زمستان ۱۴۰۲ شورای رقابت تغییراتی در پروسه قیمت گذاری خودرو در مبدا را ایجاد کرد. براساس تغییرات ایجاد شده، شورای رقابت جایگاه خود را از مجری به ناظر تغییر داد و اعلام کرد دیگر دخالت مستقیم در روند تعیین قیمت کارخانه ای خودروها ندارد. دستورالعمل جدید نشان می دهد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی تعیین قیمت خودرو انتخاب شده و وزارت صمت نیز مسئول ابلاغ قیمت های جدید به شرکت های خودروساز شد.
برخی خبرها از تعیین قیمت های جدید محصولات خودروسازان در اوایل سال جاری از سوی سازمان حمایت حمایت داشت اما مدیران صمت حاضر به ابلاغ قیمت های جدید نشدند. تغییر ناگهانی دولت سبب شد تا مدیران خودروساز به افزایش قیمت محصولات خود امیدوار شوند. چندی پیش خبر موافقت معاون اول رییس جمهور با افرایش قیمت کارخانه ای خودروسازان منتشر شد اما بلافاصله اصل خبر از سوی دفتر محمدرضا عارف تکذیب شد.
البته برخی گمانه زنی ها این رفت و برگشت خبر افزایش قیمت خودرو در کارخانه را به نوعی آژیر پیش از حمله هوایی در سال های جنگ تعبیر کردند و معتقد بودند انتشار این خبر و تکذیب آن به معنی این است که افزایش قیمت کارخانه ای خودرو قریب الوقوع است. البته صورت های مالی خودروسازان و ثبت رکوردهای تاریخی زیان این مسئله را به نوعی تایید می کند که اگر سیاست گذار اجازه افرایش قیمت خودرو در کارخانه را هر چه زودتر ندهد، این مساله می تواند حیات دو خودروساز بزرگ کشور را به نوعی تهدید کند.
بنابراین باریک شدن جاده عرضه خودروسازان نشان می دهد مدیران خودروساز تلاش می کنند تا سرعت عرضه محصولات خود را تا زمان دریافت مجوز افزایش قیمت تا حد ممکن کاهش داده تا بتوانند تعداد بیشتری از محصولات خود را با قیمت های جدید روانه بازار کنند.
با اینکه نشانه ها خبر از گران شدن خودرو در کارخانه و به دنبال آن افزایش قیمت ها در بازار خودرو می دهد؛ اما زمان منفجر شدن بمب ساعتی رشد قیمت کارخانه ای خودرو مشخص نیست. برخی تحلیل ها نشان می دهد این اتفاق باید تا پیش از موعد تحویل اولین محموله از خودروهای عرضه شده در جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو در دی ۱۴۰۳ رقم بخورد و به نظر می رسد پاییز داغی در انتظار بازار خودرو باشد.