جمعه, ۶ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Fri, 27 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا جز طرفداران سرسخت قهوه هستید؟ قهوه محبوب شما کدام است؟ اسپرسو یا قهوه ترک؟ تفاوت های این دو قهوه را می دانید؟ در دنیای خوش عطر و رنگ قهوه نام دو نوشیدنی به نام قهوه ترک و اسپرسو خودنمایی می کند. این دو نوشیدنی گرم و دلچسب عطر و طعمی متفاوت و خاستگاه فرهنگی منحصر به فردی دارند.

آنچه که باعث تفاوت قهوه ترک با اسپرسو شده نحوه دم آوری آن در یک ظرف مخصوص به نام جذوه است. حال آنکه برای تهیه قهوه ای خوش طعم به نام اسپرسو باید آب داغ با فشار مشخص از پودر قهوه عبور کند که عصاره گیری به طور صحیح انجام شود. نکته مهم آنکه برای تهیه نوشیدنی هایی مانند لته و کاپوچینو به اسپرسو نیاز داریم.

در ادامه به معرفی تفاوت های مهم قهوه ترک و اسپرسو می پردازیم و مواردی مانند راهنمای خرید قهوه ، نحوه عصاره گیری، نوع قهوه مورد نیاز، درجه رست و آسیاب قهوه را نیز توضیح می دهیم. یک ماجراجویی جذاب در انتظار شما است، آماده هستید؟ بله؟ بفرمایید این شما و این یک کشف تازه.

قهوه ترک و اسپرسو چه تفاوت هایی دارند؟

قهوه چیست؟

بدون اغراق قهوه محبوب ترین نوشیدنی گرم جهان است که جاری شدن کافئین و گرمای دلچسب آن در جان آدمی او را برای یک شروع پرقدرت و کشف جهان هستی آماده می کند. داستان جذاب قهوه از مزرعه و دستان زحمتکش کشاورزان شروع می شود و در یک فنجان نوشیدنی گرم با رایحه ای استثنایی خلاصه می شود.

دانه های قهوه سفری طولانی را آغاز می کنند و در این مسیر گذری به روستری می زنند و برشته می شوند. این دانه های خوش رنگ انواع مختلفی دارند و طعم آنها به مواردی مانند نوع قهوه، محل کشت دانه ها، نحوه فرآوری و دم آوری بستگی دارد. قهوه به عنوان یک محرک نیز شناخته می شود زیرا حاوی مقادیر زیادی کافئین است که به رفع خواب آلودگی و افزایش هوشیاری کمک می کند.

به همین دلیل قهوه یک انتخاب ایده آل برای افزایش انرژی بدن در اوایل صبح و همچنین در ساعات طولانی کار روزمره است. البته ناگفته نماند که این نوشیدنی گاهی اوقات دلیل بسیار خوبی برای دورهمی است و چند دقیقه ای افراد را دور هم جمع می کند که گپ و گفتی کوتاه با یکدیگر داشته باشند. حال بیایید نگاهی دقیق به این نوشیدنی دلپذیر بیاندازیم.

روش های مختلف دم کردن قهوه

آیا می دانستید روش های متعددی برای دم آوری قهوه وجود دارد؟ این روش های متنوع باعث می شوند نوشیدنی شما عطر و طعمی متفاوت داشته باشد. برخی از روش های رایج برای تهیه قهوه عبارتند از:

  • تهیه قهوه با دستگاه اسپرسو ساز؛
  • تهیه قهوه به روش کلد برو؛
  • تهیه قهوه با ائروپرس؛
  • تهیه قهوه با موکاپات؛
  • تهیه قهوه به روش چکه ای؛
  • تهیه قهوه با فرنچ پرس.

دم آوری قهوه ترک

تهیه قهوه با دستگاه اسپرسو ساز

برای تهیه اسپرسو به دستگاه اسپرسو ساز نیاز داریم. باید پودر قهوه را درون بسکت مخصوص دستگاه بریزیم سپس صبر کنیم که عصاره گیری به کمک فشار بخار آب انجام شود. طعم این قهوه قوی تر است و کرمای زیادی دارد، می توانیم از این قهوه برای تهیه نوشیدنی های بر پایه اسپرسو استفاده کنیم.

تهیه قهوه به روش کلد برو

همانطور که از نامش مشخص است این قهوه به روش سرد دم عصاره گیری می شود. کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، اینطور نیست؟ درست است حق با شما است، تهیه این نوع قهوه داستان متفاوتی دارد و شما باید پودر قهوه را درون آب سرد بریزید و حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید که پودر قهوه عصاره خود را آزاد کند. این نوشیدنی به صورت سرد سرو می شود و اسیدیته پایینی دارد.

تهیه قهوه با ائروپرس

ائروپرس یک دستگاه کوچک قابل حمل است که از فشار هوا برای عصاره گیری قهوه استفاده می کند. این روش دم آوری قهوه کمی شبیه عملکرد دستگاه اسپرسو ساز است به این ترتیب جریان آب داغ به کمک فشار هوا از پودر قهوه عبور می کند و نتیجه نهایی یک نوشیدنی خوش عطر با رایحه قوی است.

تهیه قهوه با موکاپات

در این روش به موکاپات نیاز داریم که باید مخزن موکاپات را با آب داغ و بسکت را با پودر قهوه پر کنیم و روی شعله متوسط قرار دهیم. هنگامی که آب شروع به جوشیدن کرد بخار آب به پودر قهوه برخورد می کند و عصاره آن وارد مخزن مخصوص موکاپات می شود. قهوه ای که به این روش تهیه می شود کمی رقیق است و عطر و طعم کمتری دارد.

تهیه قهوه به روش چکه ای

یکی از رایج ترین روش ها برای عصاره گیری قهوه همین روش چکه ای است که آب داغ به پودر قهوه برخورد می کند و به آرامی عصاره قهوه از فیلتر مخصوص خارج می شود.

عصاره گیری قهوه با فرنچ پرس

در این روش نیز باید قهوه را با درجه درشت آسیاب کنیم و درون بسکت مخصوص بریزیم. سپس آب داغ را به فرنچ پرس اضافه کنیم و اهرم آن را به سمت بالا و پایین به حرکت در بیاوریم. پس از چند دقیقه یک نوشیدنی غلیظ با عطر و طعم فوق العاده داریم.

قهوه ترک چیست؟

دم آوری قهوه ترک کاملا متفاوت است. برای تهیه این نوشیدنی باید از پودر قهوه با درجه آسیاب بسیار ریز استفاده کنیم و به همراه آب و مقداری شکر (در صورت تمایل می توانید شکر را حذف کنید) درون ظرف مسی مخصوصی که جذوه نام دارد بریزیم و روی حرارت قرار دهیم.

هنگامی که مخلوط آب و قهوه به نقطه جوش رسید و شروع به بالا آمدن از ظرف کرد باید جذوه را از روی حرارت برداریم و کمی صبر کنیم که قهوه از تلاطم بیفتد. سپس دوباره آن را روی حرارت بگذاریم و مرحله قبل را سه بار تکرار کنیم که در نهایت یک نوشیدنی جذاب با بادی قوی و طعمی فراموش نشدنی تهیه کنیم.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو یکی از قدیمی ترین روش های عصاره گیری قهوه است. برای تهیه قهوه به این روش به پودر قهوه با درجه آسیاب ریز نیاز داریم که بخار آب بتواند در یک بازه زمانی کوتاه از پودر قهوه عبور کند و عصاره گیری به درستی انجام شود. هرچه درجه آسیاب قهوه ریزتر باشد سطح تماس بخار آب با آن کاهش می یابد در نتیجه قهوه عطر بهتر و طعم قوی تری دارد.

تهیه قهوه با دستگاه اسپرسو ساز

تفاوت های قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

بحث درباره تفاوت های قهوه ترک و اسپرسو یکی از بحث های داغ دنیای جذاب قهوه است. هر کسی عقیده ای دارد، از نظر برخی از افراد قهوه اسپرسو حرف ندارد اما برخی دیگر قهوه ترک را بهترین نوشیدنی جهان می دانند. نظر شما چیست؟ شما کدام قهوه را دوست دارید؟

با توجه به تفاوت ذائقه افراد نمی توانیم برای همه یک نسخه بپیچیم و بگوییم که «قهوه فقط اسپرسو و بس» یا بگوییم «مگر غیر از قهوه ترک می شود نوشیدنی دیگری را هم امتحان کرد؟» خب راستش را بخواهید تصمیم گیری برای انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین قهوه کار سختی است، ما تفاوت های آنها را توضیح می دهیم و انتخاب را به عهده شما دوست گرامی می گذاریم.

می خواهید بگویید «قهوه، قهوه است، حالا چه ترک چه اسپرسو» خدمت مبارک شما عرض می کنیم که این دو نوشیدنی محبوب به هیچ عنوان شبیه یکدیگر نیستند و اصلا تفاوت آنها از لحاظ درجه رست، درجه آسیاب و نحوه دم آوری زمین تا آسمان است.

طعم قهوه ترک و اسپرسو

قهوه اسپرسو جز قهوه های غلیظ محسوب می شود که تهیه آن فقط ۳۰ ثانیه طول می کشد، طعم آن قوی است و کرمای بسیار خوبی دارد. البته که هنگام نوشیدن اسپرسو نیز طعم های مختلفی را احساس می کنید اما راستش را بخواهید دو هیچ از قهوه ترک عقب است. ابروهای تان بالا رفت؟ صبور باشید توضیح می دهیم.

هنگام نوش جان کردن قهوه ترک شما سه طعم متفاوت را احساس می کنید. مزه قهوه در اولین لحظه برخورد آن با جوانه های چشایی با طعمی که هنگام قورت دادن آن احساس می کنید فرق دارد. از طعم دهانی این نوشیدنی هم که نپرسید، شیرینی دلچسبی که بسیار به یاد ماندنی است و جوانه های چشایی را قلقلک می دهد. امتحانش کنید و نظرتان را با ما در میان بگذارید.

تفاوت های قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

روش دم آوری قهوه ترک و اسپرسو

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم برای دم آوری قهوه ترک به زمان بیشتری نیاز داریم. در واقع باید شما به مقدار لازم آب سرد و پودر قهوه را درون جذوه بریزید و پس از آنکه به نقطه جوش رسید از روی حرارت بردارید و اجازه دهید قهوه ته نشین شود. سپس دوباره جذوه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید به نقطه جوش برسد و کف کند.

تکرار این مراحل به شما یک قهوه غلیظ با عطر و طعم واقعی می دهد. جالب است بدانید که مردم ترکیه از یک ظرف بزرگ حاوی شن استفاده می کنند و آن را روی حرارت قرار می دهند سپس جذوه را درون شن می گذارند و قهوه ترک معروف خود را تهیه می کنند. زمان لازم برای تهیه اسپرسو کمتر از ۳۰ ثانیه است. این نوشیدنی ریشه در فرهنگ کشور ایتالیا دارد و برای مواقعی که وقت ندارید اما دلتان قهوه می خواهد انتخابی بسیار ایده آل است.

درجه رست قهوه اسپرسو و ترک

یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم قهوه اسپرسو و ترک، درجه رست دانه های قهوه است. شما می توانید از انواع قهوه از قبیل قهوه لایت، مدیوم و دارک رست برای تهیه قهوه ترک استفاده کنید. اما اسپرسو تافته جدا بافته است، اگر یک اسپرسوی حرفه ای می خواهید فقط به سراغ قهوه دارک رست بروید.

درجه آسیاب قهوه

برای تهیه قهوه اسپرسو باید از ریزترین درجه آسیاب استفاده کنیم که پودر قهوه یک دستی داشته باشیم. این در حالی است که برای قهوه ترک باید دانه قهوه را کمی درشت تر آسیاب کنیم. در واقع برای تهیه قهوه ترک باید قطر دانه ها پس از آسیاب، ۲۰۰ میکرومتر باشد حال آنکه این عدد در قهوه اسپرسو به ۴۰۰ میکرومتر می رسد. به این ترتیب قهوه مورد نیاز برای تهیه اسپرسو باید بسیار ریزتر از قهوه ترک باشد.

مقدار کافئین موجود در قهوه ترک و اسپرسو

عوامل متعددی در تعیین مقدار کافئین موجود در قهوه ترک و اسپرسو نقش دارند. به طور کلی هر یک شات اسپرسو که به طور تقریبی معادل ۲۸ میلی لیتر است حدود ۳۰ تا ۵۰ گرم کافئین دارد. از سوی دیگر هر فنجان قهوه ترک به طور تقریبی معادل ۵۶ میلی لیتر است که حدود ۶۵ گرم کافئین دارد. همانطور که متوجه شدید اسپرسو برنده میدان است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ye16Q2H4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکس
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه