در دو سال گذشته، بازار خودرو یکی از آرام ترین بازارهای داخلی به شمار می رفت. اکنون با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می کنند که روند قیمت خودرو در نیمه دوم سال 1403 چگونه خواهد بود؟
به گزارش فرصت اموز به نقل از گسترش نیوز، پس از رشدهای عجیب و غریبی که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تجربه کرد، ناگهان بازار خودرو در شوک و رکود سنگین فرو رفت. با وجود نوسانات ارزی از دو سال پیش تاکنون، قیمت خودرو در بازار، افت وخیز بسیار محدودی را تجربه کرد و اغلب رشدهای قیمتی، مربوط به نرخ های درب کارخانه خودروسازان داخلی بود.
از سوی دیگر، هرچند محصولات داخلی بیشترین اختلاف قیمت را از کارخانه تا بازار دارند، اما با مقایسه اختلاف قیمت خودروها از درب کارخانه تا بازار، خصوصاً در خودروهای مونتاژی، می توان به این نتیجه رسید که هم اکنون، این اختلاف به کمترین حد خود طی چند سال اخیر رسیده است.
تنها با مقایسه قیمت های درب کارخانه و بازار محصولات کرمان موتور، مشاهده می شود که حتی برخی از خودروهای این شرکت گران تر از بازار به فروش می رسد. برای مثال در زمان نگارش این گزارش، خودروی جک J۴ با نرخ کارخانه ۸۸۵ میلیون تومان فروخته می شود؛ در حالیکه این خودرو در بازار ۸۱۴ میلیون تومان قیمت خورده است.
از آغاز سال جاری تا کنون، نزدیک به شش ماه می گذرد و در طول این مدت نه تنها قیمت خودرو بالا نرفته، بلکه کاهش قابل توجهی هم تجربه کرده است و با مقایسه قیمت اغلب خودروهای بازار نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۳ می توان به این نتیجه رسید. ضمن اینکه باید توجه داشت که بهترین زمان رونق بازار خودرو، زمان تعطیلات تابستان و نزدیک به تعطیلات عید نوروز است.
در سه ماهه اخیر، بازار خودرو نشان داد که میزان تقاضا در آن به قدری پایین است که قیمت ها به جای افزایش، با کاهش روبه رو شدند. حال با آغاز پاییز و فصل سرما، به نظر می رسد که رکود فعلی، سنگین تر هم خواهد شد.
اما خبری که روز گذشته سروصدای بسیاری به پا کرد، به توییت عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم مربوط می شود. وی در صفحه شخصی خود نوشت: امروز بالأخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.
توییتی که برخی کارشناسان بر این باورند، احتمالاً یک شوک رکودی جدیدی را به بازار وارد کند. هرچند بازار خودرو ثابت کرد که خبر درمانی های حوزه واردات خودرو طی دو سال اخیر، هیچ تأثیری روی روند آن نخواهد داشت.
تجربه تاریخی نشان داده است که از معمولاً از اواسط بهمن ماه هر سال، روند بازار خودرو افزایشی می شود و این رشد قیمتی تا پایان اسفند ادامه می یابد. در نتیجه این احتمال هم وجود دارد که پس از رکوده پاییزه، یک رالی صعودی در انتظار بازار خودرو باشد؛ ضمن اینکه تأثیر رشد نرخ ارز در بازار آزاد را هم نباید نادیده گرفت و در صورتی که این رشد نرخ ارز در ماه های پایانی سال رخ دهد، احتمالاً شدت افزایش قیمت خودروها بیشتر خواهد شد.