سه شنبه, ۲۷ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Tue, 17 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصادنیوز، تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو سوپرایز دولت چهاردهم برای بازار خودرو در سال جاری است؛ موضوعی که رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد و از مشخص شدن ارز تخصیص یافته برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز در سال جاری خبر داد. آن طور که محمدرضا فرزین اعلام کرده است «دولت با تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در سال جاری موافقت کرده است.»

همچنین عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از ایده دولت برای مدیریت بازار خودرو خبر داد و تاکید کرد: «همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم و همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند، منافع ملت ایران در رقابت است.»

شوک تخصیص ارز واردات خودرو به بازار و قیمت خودرو

براساس اعلام همتی بحث واردات خودرو در ستاد اقتصادی دولت مطرح و با تدبیر رییس جمهور گره کور ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز باز شده است. تصویب تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو برای سال جاری در حالی هدف گذاری شده که جدیدترین آمار منتشر شده توسط گمرک از اختصاص ۳۹۰ میلیون دلار ارز به واردات خودرو تا ۲۴ شهریور امسال حکایت دارد. به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که گمرک اعلام کرده است با این مبلغ حول و حوش ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است. بنابراین چنانچه دولت تا پایان سال جاری به هدف گذاری خود برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو وفادار بماند، شاهد خواهیم بود که حدود ۶۱۰ میلیون دلار دیگر ارز در اختیار شرکت های واردکننده قرار خواهد گرفت.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، چنانچه این اتفاق نهایی شود با توجه به سقف قیمت در نظر گرفته شده برای ورود خودرو به کشور، بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو به بازار وارد خواهد شد.

دولت چهاردهم در حالی تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو را در برنامه دارد که پیش تر و در زمان تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودرو در دولت سیزدهم، همین مبلغ برای واردات خودرو طی یک سال در نظر گرفته شد. اما خروجی ارز تخصیص یافته در بازه یک و سال و نیم بعد از آزاد شدن واردات خودرو در دولت سیزدهم حدود ۲۲۵ میلیون دلار بود. به عبارت دیگر دولت سیزدهم حدود ۲۲ درصد از هدف گذاری خود برای تامین ارز واردات خودرو را تا پایان ۱۴۰۲ عملیاتی کرد. اما بررسی «اقتصادنیوز» از ارز اختصاص یافته به واردات خودرو در سال جاری تا حوالی نیمه اول ۱۴۰۳ حدود ۳۹۰ میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین شاهد هستیم حدود ۳۹ درصد ارز برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز اختصاص یافته و دولت چهاردهم در نیمه دوم باید حدود ۶۰ درصد باقی مانده از هدف گذاری خود برای تامین ارز واردات خودرو را عملیاتی کند.

تیراژ واردات خودرو در سال گذشته حول و حوش ۱۱ هزار دستگاه بود، این در حالیست که امسال تا نزدیکی های پایان نیمه اول حدود ۲۰ هزار دستگاه انواع محصولات تولیدی برندهای بین المللی خودروساز به صورت قطعی از گمرک ترخیص شده است. به عبارت دیگر شاهد رشد حدود ۸۰ درصدی واردات خودرو در بازه زمانی مورد بررسی بودیم.

رونمایی از ارز تخصیص یافته برای واردات خودرو در سال جاری سیگنال مهمی برای بازار خودرو است و می تواند این سیگنال روی قیمت های بازاری خودرو تاثیر گذاشته و نمودار قیمت را پایین بکشد. به گزارش اقتصادنیوز، آنچه برای بازار خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است بحث تدوام واردات حودرو است، مسئله ای که به نظر می رسد دولت چهاردهم هم به آن وفادار است. به نظر می رسد صحبت های وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی تا حدی خیال بازار خودرو را بابت ادامه روند واردات خودرو حداقل تا پایان سال جاری راحت کرد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lRfyhcXz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه