به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، به نظر می رسد اعلام رقم بیش از 3 میلیون ثبت نام کننده و اظهارات مدیران جدید دولت به نوعی زمینه سازی برای آزادسازی قیمت ها باشد.
به اعتقاد من این آخرین پیش فروش و واگذاری خودرو در قالب سامانه است و اعلام این اعداد و اظهارات مقامات در راستای زمینه سازی برای آزاد کردن قیمت ها و حذف سامانه فروش خودرو است.
مدیران دولت جدید بر این عقیده هستند که قیمت گذاری دستوری و عرضه خودرو به صورت فعلی پاسخگوی نیاز بازار نیست؛ یعنی سیاست گزاری های ۳سال اخیر و ایجاد سامانه فایده ای نداشته است و برعکس باعث ایجاد رانت و بازار کاذب شده و عملا امروز خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است.
به اعتقاد من ظرف روزهای آینده قیمت خودرو آزاد خواهد شد و فاصله قیمت کارخانه و بازار کمتر خواهد شد. اگر ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به قیمتی عرضه کنند که حداقل ضرر نکنند، توان تولید آنها افزایش خواهد یافت و در میان مدت یعنی در بازه زمانی بیش از یک سال نرخ کارخانه با قیمت بازار یکی خواهد شد.
سیستم فعلی واردات یک سیستم بینظم و غیرمدیریتی است همین امر سبب شده است یک برند توسط ۱۰ شرکت وارد شود. ازسوی دیگر شرکت هایی که سابقه ای ندارند و مشخص نیست که بتوانند سایر خدمات خودرو را تامین کنند نیز مجوز واردات می گیرند؛ نبود نظم و مدیریت در این حوزه سبب شده است که عملا واردات خودرو تاثیری در تنظیم بازار نداشته باشد.
ممنوعیت واردات در سال های اخیر سبب شد تقاضا انباشته شود. همچنین محدودیت های اعمال شده برای واردات نیز موجب شد خودروهای وارداتی به لحاظ فنی، آپشنال و ظاهر موردپسند مشتریان نباشند.
با وضعیت فعلی تحریم ها و بدون محدودیت ارزی در بهترین حالت توانایی واردات سالانه ۴۰ هزار خودرو را داریم درحالی که نیاز بازار ۶۰ تا ۷۰هزار خودرو است.
سال گذشته در همین موقع نزدیک هزار خودرو به کشور وارد شده بود درحالی که طی ۵ماهه امسال ۱۳هزار خودرو وارد شده همین امر باعث می شود تویوتا کمری که سال گذشته ۴.۵میلیارد بود امروز ۲.۵میلیارد قیمت داشته باشد.