به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد ۲۴ - تلاطم قیمت ها در بازار خودرو با قرعه کشی ایران خودرو هم به ساحل آرامش نرسید. پدیده ناامنی قیمت ها در بازار خودرو سال هاست که گریبان متقاضیان اصلی خودرو را گرفته و سعی بر رهایی از آن هم در کشور وجود ندارد.
برخی از کارشناسان آزادسازی واردات خودرو و برخی دیگر آزادسازی نرخ گذاری خودرو را عامل تثبیت بازار پُر تقاضای خودرو می دانند. اما در واقعیت باید چیز دیگری را پیدا کرد. امروز ویراژ خودرو های ممنوعه در خیابان های تهران نشان از قاچاق این خودروهاست و همینطور نوسان قیمت خودرو های تولید داخل با رای و سلیقه خودروساز نیز نشان می دهد که هیچ محدودیتی نمی تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.
امروز بازار خودرو در مقابل عقبگرد صنعت تولید قرار گرفته و تحت هیچ شرایطی نمی تواند از نوسان قیمت ها که ناشی از کمبود تولید و عرضه نامناسب خودروست، دوری کند.
البته جدای این عوامل، سیاست گذاری دولت ها در بازار خودرو از دیگر دلایل ادامه نوسان قیمت ها در بازار خودرو است. به نظر می رسد بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری تجربه جدیدی در رکود و تورم محصولات داشته باشد. دولت بهتر است دلیل و مقصر افزایش قیمت و کاهش تولید خودرو را هر چه سریعتر پیدا کند.
رکود جدید در بازار خودرو
در همین رابطه امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری، گفت: در حال حاضر بازار خودرو در رکود بسر می برد و این رکود به دلیل اجرای برخی سیاست هایی است که تا امروز تعیین کننده وضعیت خودروسازان و قیمت ها در بازار بوده است.
به گفته کاکایی، معضل افزایش قیمت تمام شده و در نهایت قیمت محصولات در بازار همچنان در حال افزایش است؛ از این رو مردم از فراخوان یک خودروساز برای ثبت نام در لاتاری استقبال می کنند و در نتیجه نیمه دوم سال قطعا شاهد رکود عمیقی در بازار خودرو به ویژه خودروهای تولید داخل خواهیم رسید.
وی تصریح کرد: شاید این سوال مطرح شود که قرعه کشی و رکود چه ربطی به هم دارند! البته که این موضوعات هیچ یک از هم جدا نیستند. زمانی که بازار در بلاتکلیفی است و خودروساز که زیان انباشته بالایی را تحمل می کند اقدام به ثبت نام و لاتاری بازی می کند، بازار به دلیل محدویت ها در عرضه و قیمت ملتهب تر می شود و همین موضوع می تواند وضعیت معاملات در بازار خودرو را نسبت به گذشته کمتر کند.
تبعات سنگین محدودیت های قیمتی در بازار خودرو
کاکایی افزود: صنعت خودرو متضرر شده و همین موضوع تبعات سنگینی را به بازار عرضه محصولات تحمیل کرده است، چراکه زمانی که خودرو به اندازه کافی در بازار نیست و قیمت ها بر اساس محدودیت ها تعیین می شود، چطور می توان انتظار ثبات قیمت و یا رونق در معاملات خودرویی را داشت!
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وضعیت معاملات و قیمت ها در نیمه دوم سال قطعاً بدتر از ۶ ماه نخست سال جاری خواهد بود که در صورت پرداخت بخش زیادی از مطالبات خودروسازان شاید ورق به گونه ای بهتر و به نفع خودروساز و متقاضیان اصلی خودرو برگردد.