به گزارش فرصت امروز به نقل از شهرخبر، امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، می گوید: در حال حاضر بازار خودرو در رکود است، ولی علت آن، لزوما ربطی به وزارت صنعت ندارد؛ فعلا در حال حاضر که صحبت می کنیم، مرتبط با قیمت ارز است. در حال حاضر قیمت ارز پایین آمده و به یک ثباتی رسیده و همه منتظر یک اتفاق بزرگ هستند، بنابراین همه بازارها در رکود به سر می برند.
وی متذکر می شود: حالا اگر فرض کنید این ثبات قیمت ارز ادامه پیدا کند، بازار خودرو به طور قطع در نیمه دوم سال رکود شدیدتری را خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر می شود: اتفاقی که در سال های گذشته به تدریج افتاده، این بوده که تولید در بخش مونتاژ بالا رفته و واردات هم در حال افزایش است. در این دو بخش، قیمت کارخانه تقریبا به قیمت بازار نزدیک شده است، در نتیجه در خرید از این شرکت ها عملا رانتی وجود ندارد، پس تمایل به خرید کم می شود، یعنی اوضاع بدتر می شود. به نظر می رسد رقابت سنگینی بین مونتاژکاران در نیمه دوم سال خواهیم داشت.
کاکایی تصریح می کند: اما در مورد دو خودروساز داخلی چه اتفاقی می افتد؟ برعکس، این گروه با چالش جدی مواجه می شوند، زیرا همزمان که خوش بینی به آینده وجود دارد، اگر قیمت هایشان را به روز نکنند، همچنان بازار، رانتی می ماند و این خودروسازان زیان می بینند. بنابراین در این حالت، وضع خودسازان بدتر می شود. در مقابل، اگر خودروسازان قیمت ها را به روز و به بازار نزدیک کنند، رانت حذف می شود و در مقابل، تمایلی به خرید وجود ندارد.
وی یادآور می شود: واقعیت این است که قیمت تمام شده و قیمت بازار بالا رفته، ولی درآمد عامه مردم بالا نرفته است. حالا چه عاملی باعث می شود که وقتی خودروساز پیش ثبت نام می کند، ۱.۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند؟ به این دلیل است که مردم می خواهند در لاتاری شرکت کنند. در نتیجه یک رکود عمیقی در نیمه دوم سال به لحاظ بازاری خواهیم داشت.