شنبه, ۱۷ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Sat, 7 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
کارشناس بازار خودرو:

علت کاهش قیمت خودرو در ماه های گذشته چه بود؟

7 ساعت پیش ( 1403/6/17 )
 

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که قیمت ها در این بازار چه در بخش خودرو های داخلی و مونتاژی و چه در بخش خودرو های وارداتی در حال تغییر است. کارشناسان بازار خودرو براین باورند که درنیمه دوم سال رکود از بازار خودرو رخت برمی بندد و شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد.  

به گزارش فرصت امروز به نقل از تابناک، سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو درخصوص علت کاهش قیمت خودرو در ماه های گذشته گفت: کاهش قیمت های خودرو ریشه اقتصادی نداشته و بیشتر متاثر از انتظارات تورمی و اقتصاد روانی سرچشمه می گیرد که باعث تغییر شرایط شده است. به طوری که در وهله نخست در ۲ ماه اول سال و در پی سقوط هلی کوپتر رییس جمهوری بسیاری از افزایش قیمت ها خصوصا در بازار خودرو به طور دستوری به تعویق افتاد. از سویی دیگر  تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودرو های دست دوم نیز شوک دیگری به بازار خودرو وارد کرد و مردم که انتظار ارزان شدن ماشین را داشتند دست به خرید نزده و منتظر ماندند. 

علت کاهش قیمت خودرو در ماه های گذشته چه بود؟

خبردرمانی وزارت صمت کار خودش را کرد

وی ادامه داد: عوامل دیگری در کاهش التهاب بازار خودرو نقش دارد ازجمله قرعه کشی خودرو های برقی و همچنین واردات خودرو های معمولی نیز باعث شد تا نقدینگی سرگردان از بازار جمع شده و وارد بانک ها شود. از طرفی، دور جدید ثبت نام ایران خودرو و بلوکه شدن نقدینگی زیاد در بانک ها باعث کنترل نقدینگی و کاهش حجم تورم شد این درحالی است که ثبات نرخ ارز هم بر کاهش نرخ خودرو، بی تاثیر نبوده است. 

زنگنه نشر خبر اجرای آیین نامه واردات خودرو دست دوم، را در کاهش قیمت خودرو موثر خواند و بیان کرد: هنوز مشخص نیست برنامه دولت جدید برای خودرو چیست، اما در این مدت وزارت صمت با نشر خبر یاد شده، تاثیر خود را بر بازار خودرو گذاشت؛ چرا که عملا واردات خودرو های دست دوم اتفاق نیفتاده و ازسوی دیگر هم تیراژ خودروساز های داخلی مانند ایران خودرو نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است و خودروساز های بخش خصوصی مانند کرمان موتور و مدیران خودرو نیز به دلیل مشکلات ارزی مشکل ترخیص از گمرک داشته و تیراژ تولید را کاهش دادند. 

رکود بازار خودرو موقتی است

این کارشناس خودرو وضعیت قیمت ها را در ۶ ماه دوم سال صعودی ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تقاضای سفته بازی و دلالی کاهش یافته است، اما به دلیل کاهش تیراژ تولید خودروساز ها، قیمت ها در پاییز و یا شب عید، تغییر کرده و افزایش قیمت داریم.

به گفته وی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم بی تاثیر در وضعیت بازار نیست و چنانچه ترامپ برنده انتخابات شود پیش بینی می شود وضعیت تحریم ها بدتر شده و محرکی برای افزایش قیمت ها خواهد بود، اما اگر شرایط بین المللی برای کشورمان گشایشی ایجاد شود بازار خودرو از حالت رکود خارج شده و حباب قیمتی در بسیاری از خودرو ها ازبین خواهد رفت بنابراین تا حد زیادی قیمت خودرو به مدیریت شرایط اقتصادی دارد و رکود موقتی است و برای خرید مصرف کنندگان اکنون زمان خوبی است. 

زنگنه افزود: بسیاری از خودروسازان داخلی تیراژ را امسال کاهش دادند برای مثال ایران خودرو با اینکه ابتدای سال مجوز افزایش قیمت را گرفت و با قیمت جدید نیز محصولاتش را به فروش رساند، اما نسبت به سال های قبل تیراژ کمتری داشت این اتفاق برای مدیران خودرو و کرمان موتور نیز افتاد و سایپا نیز امسال طرح پیش فروش یا قرعه کشی نگذاشت بنابراین این روند ادامه پیدا کند همزمان با اینکه تورم ۴۰ درصدی داریم و تیراژ و عرضه خودرو نیز کاهش یافته قیمت ها از نیمه دوم و یا نزدیک شب عید مجددا ملتهب می شود و دیگر دست وزارتخانه نیز با خبردرمانی بسته خواهد شد و با اولین نوسان ارزی حباب قیمتی بسیاری از خودرو ها می ترکد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xgJDWKDB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه