پنجشنبه, ۱۵ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Thu, 5 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
کارشناس بازار خودرو:

وضعیت بازار و قیمت خودرو تا ۲ ماه آینده ثابت می ماند

2 ساعت پیش ( 1403/6/15 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد 100، بازار خودرو در صدر برنامه های اقتصادی دولت ها است و هر ساله برنامه تازه ای را در دستور کار خود قرار می دهند. برنامه اصلی دولت ها تثبیت بازار داخلی خودرو است اما تا به این لحظه هیچ کدام از برنامه ها آرامش را به بازار خودرو برگرداند. کارشناسان معتقدند که بازار رقابتی تنها راه حل برای کنترل بازار خودرو است. از سویی با رقابتی شدن کیفیت در بازار نیز توسعه پیدا می کند. برای بررسی روند بازار خودرو در دوران اتابک وزیر تازه وزارت صمت خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با امیر حسن کاکایی کارشناس بازار خودرو داشت. در ادامه همراه ما باشید.

امیر حسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو به خبرنگار گفت: امکان پیش بینی بازار خودرو برای ۶ ماه دوم سال تا حدودی امکان پذیر نیست. در ابتدا باید معیار و شرایط گوناگونی را بررسی کنیم تا بتوانیم به طور تخمینی پیش بینی هایی را انجام دهیم. این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت دلار امروز سرنوشت مسائل را در اقتصاد مشخص می کند.  به طور کلی وضعیت بازار تا ۲ ماه آینده ثابت می ماند. 

وی افزود: قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفته است. این روند به واسطه تغییر دولت و غلبه رکود بر بازار است. به واسطه رکود خرید و فروش قابل توجهی در بازار صورت نگیرد. همچنین سبد قیمت دلار افزایش پیدا کرده است. به معنای دیگر قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۵ هزار تومان به ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان کاهش پیدا کرده است اما با کمی بررسی بیشتر متوجه می شویم؛ در بازارهای مبادله ای قیمت دلار چیزی حدود ۵ تا ۶ هزار تومان  از لحاظ اقتصادی افزایش داشته است و دلار ۴۲ هزار تومان به ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان افزایش داشته است.

وضعیت بازار و قیمت خودرو تا ۲ ماه آینده ثابت می ماند

این کارشناس خودرو تاکید کرد: قیمت تمام شده کالا در بازار ایران افزایشی شده است. در حالی که انتظار مردم در بازار آزاد از لحاظ قیمتی و سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است. همچنین تقاضا برای خرید به شدت کاهش پیدا کرده است. در چنین حالتی قطع به یقین رکود شدیدی بر بازار حاکم می شود و به شدت نگران در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. 

نقش دلالان در قرعه کشی ایران خودرو 

کاکایی در مورد استقبال عظیم مردم از قرعه کشی ایران خودرو و ثبت نام بیش از ۲ میلیون نفر در این قرعه کشی گفت: کسانی که در قرعه کشی اخیر ایران خودرو شرکت کردند، به دنبال رانت خودرو هستند و لزوما همه آن ها مصرف کننده واقعی نیستند. در بازار واقعی در چنین حالتی خرید و فروش انجام نمی شود. پس در نتیجه اگر دلار ثابت بماند قیمت ها در بازار آزاد مقدار کاهشی می شوند و سپس شروع به درجا زدن می کند. به واسطه دلیل مطرح شده، تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرده و رکود شدیدی بر بازار حاکم می شود.

وی در ادامه گفت: قیمت ها  از یک حد بخصوصی پایین تر نمی آید چرا که با این عدم خرید و فروش قیمت های تمام شده بالا می رود، پس در نتیجه در جایی هم که شروع به اصلاح قیمت می کنند؛ خریداری وجود ندارد. اگر در طرح اخیر ایران خودرو قیمت های واقعی برای خودرو ها گذاشته شده بود؛ یک نفر هم حتی اقدام به ثبت نام و شرکت در این طرح نمی کرد. برای این موضوع پارامتره و معیار های مختلفی باید در نظر گرفته شود.  قیمت خودرو ها ۱۸ ماهی که به روز نشده است. برای مثال با نگاهی به فروش کرمان موتور و مدیران خودرو متوجه می شوید که قیمت خودرو هایشان به قیمت های موجود دربازار نزدیک شده و فروش این خودروها کاهش پیدا کرده است. به انواع ترفندهای مارکتینگ و بازاریابی برای فروش خودرو در بازار روی آورده اند. اگر قیمت دلار به همین وضعیت پیش برود بایک شکست بازاری و حتی یک شکست اقتصادی نیز روبرو هستیم. از طرفی دولت ها این گونه شکست هارا با فروش بیشتر نفت، گاز و مواد معدنی جبران می کنند.

امیر حسن کاکایی در پایان ضمن پیش بینی وضعیت بازار خودرو گفت: قیمت دلار در خوش بینانه ترین حالت در نیمه دوم سال ثابت خواهد ماند و در نتیجه قیمت خودرو های معمولی هم درجا خواهد زد. در نتیجه بازار به شدت راکد خواهد شد. در این وضعیت بازار با کوچکترین اتفاق منفی جهشی می شود و این اتفاق برای این است چرخ دنده های اقتصاد از درون به طور کامل  خورد شده است و دیگر تاب و توانی برای مقاومت در برابر حتی کوچکترین اتفاقی را ندارد. با این حال تا ۲ تا ۳ ماه آینده این رکود فعلی در بازار ماندگار است چرا که از طرفی مدت زمانی طول می کشد. تا زمان که  آقای وزیر به کار مسلط شود و وارد عمل شوند؛ دست کم ۲ تا ۳ ماه طول می کشد. از طرفی دیگر انتخابات آمریکا نیز در ماه نوامبر یعنی تقریبا ۳ ماه آینده برگزار می شود؛ این انتخابات می تواند بر روند بازار تاثیر بسزایی بگذارد اما نمی توان برای ۶ ماه دوم سال به طور کلی پیش بینی را در نظر گرفت.    

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j3npXq7P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه