سه شنبه, ۲۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 13 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

احتمالا تا به حال عبارت حباب سکه یا حباب طلا را بسیار شنیده اید؛ اما شاید آنقدر با مفهوم اصلی آن آشنا نباشید. ازآنجایی که امروزه تعداد کثیری از مردم تصمیم به سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه کرده اند و دیگر کم تر کسی پیدا می ‎شود پس اندازهای زیاد خود را در حساب های بانکی نگه دارد، لازم است با این‎گونه اصطلاحات سرمایه گذاری طلا و سکه آشنا باشید تا نه ‎تنها کم‎ترین ریسک و تهدید مالی را تجربه کنید؛ بلکه در مواقعی اقدام به سرمایه گذاری کنید که به بیش ترین سود دست یابید.

به همین منظور در این مطلب سعی داریم با بررسی چگونگی ایجاد حباب سکه و طلا شما را به شناختی جامع درباره این موضوع برسانیم که از این پس با آگاهی کامل، اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کرده و متحمل زیان های جبران ناپذیر نشوید.

با اطلاع از حباب طلا و سکه دیگه ضرر نکن

حباب قیمت چیست؟

برای درک بهتر "حباب قیمت" باید در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که هر کالایی یک ارزش ذاتی دارد که تعیین کننده قیمت آن است. در برخی مواقع بنا به شرایط مختلف و متأثر از عوامل متعدد ممکن است برای عرضه این کالاها قیمتی فراتر از ارزش ذاتی آن تعیین شود که اصطلاحا می‎ گوییم حباب قیمت ایجاد شده است.

درواقع مفهوم این اصطلاح این است که در بازه زمانی خاصی، کالای موردنظر با قیمت بسیار بالایی به فروش می‎ رسد و برای سرمایه گذاری باید منتظر ترکیدن این حباب باقی بمانید؛ بنابراین، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در سرمایه گذاری، درک شرایط این چنینی و تشخیص حباب قیمت است تا از هدررفت سرمایه خود جلوگیری کنید.

حال سؤالی که پیش می آید این است که دلیل شکل گیری این حباب های قیمت چیست؟ برای پاسخ به این سؤال فاکتورهای مختلفی را باید بررسی کرد؛ اما به طورکلی می‏ توان گفت در برخی مواقع افزایش بسیار تقاضا برای خرید یک کالای خاص، می ‏تواند منجر به ایجاد حباب قیمت و صعود حداکثری بهای آن کالا شود. از طرفی دیگر حباب قیمت نیز مختص بازه زمانی خاصی است و اصطلاحا ترکیدن آن به اخبار مهم و وقوع حوادثی خاص وابسته است.

تحقیقات نشان می دهد در کشورهایی که تورم بالایی وجود دارد، همواره با مسئله حباب قیمت مواجه هستند و در مقابل متقاضیانی دارند، که تمایل به خرید بیش تر این کالاها دارند. در کشور ماهم این موضوع مورد طلا و سکه بسیار پررنگ است. به همین جهت در ادامه به نحوه محاسبه ارزش ذاتی طلا پرداخته ایم تا بتوانید پیش از سرمایه گذاری، از این طریق حباب قیمت را تشخیص دهید.

روش محاسبه ارزش ذاتی طلا

ارزش ذاتی طلا نیز از آن دسته اصطلاحات رایجی است که در بسیاری از صحبت‎ های سرمایه داران و کارشناسان اقتصادی استفاده می ‎شود. این ارزش گذاری به عوامل مختلفی وابسته است که نتیجه بررسی آن ها می‏ تواند تا حدی سهم سود و زیان معاملات و سرمایه گذاری ها را مشخص کند؛ به همین دلیل در این قسمت به برخی از مهم ترین فاکتورها جهت محاسبه ارزش ذاتی طلا اشاره کرده ایم تا با بررسی این عوامل بتوانید ارزش ذاتی طلا را تخمین بزنید.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا از آن دسته فاکتورهای مهمی است که بررسی آن می‏ تواند تا حد زیادی به تشخیص حباب سکه و طلا و همچنین محاسبه ارزش ذاتی آن‎ها کمک کند؛ به گونه ای که می‏ توان گفت قیمت طلا تحت تأثیر مستقیم شرایط بازار و عرضه و تقاضا قرار دارد؛ چرا که در برخی بازه های زمانی که میزان تقاضا برای دریافت طلا بالاست، میزان عرضه پایین آن، می تواند منجر به ایجاد حباب قیمت شود؛ بنابراین، تحلیل روند بازار و پیش‎بینی آینده آن می‏ تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

شرایط اقتصادی و سیاسی جهان

قطعا با تغییر قیمت طلا و سکه به هنگام وقوع رویدادهای خاص و به‎ طورکلی نوسانات شرایط اقتصادی و سیاسی جهان ناآشنا نیستید. در این گونه مواقع تقاضا برای خرید طلا که به نوعی دارایی امن محسوب می ‎شود، بسیار افزایش یافته و قیمت آن با تغییرات شدیدی همراه خواهد بود؛ به همین جهت برای تعیین ارزش ذاتی طلا باید به این موارد نیز توجه داشته باشید تا بهترین موقعیت را برای خرید آن رصد کنید.

امروزه سایت های مختلفی به منظور ارائه پیش‎بینی وضعیت بازار طلا و تحلیل روندهای قیمت گذاری آن شکل گرفته اند که شما می ‏توانید با مراجعه به این سایت ها، از اخبار و شرایط بازار مطلع شوید. یکی از معتبرترین سایت‎ ها، سایت ره آورد مرجع تحلیل طلا است که با بررسی دقیق موقعیت های اقتصادی و تحلیل روند بازار طلا، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‎ دهد تا با آگاهی کامل نسبت به سرمایه گذاری اقدام کرده و متحمل زیان نشوند.

نرخ دلار

ازآنجایی که معمولا طلا براساس دلار قیمت گذاری می شود، نوسانات نرخ دلار نیز قیمت و ارزش ذاتی طلا را به خود وابسته کرده است؛ به همین دلیل معمولا صعود ناگهانی نرخ دلار، می‏ تواند در شکل گیری حباب  قیمت طلا مؤثر باشد.

میزان موجودی طلا در سطح جهان

میزان موجودی طلا در سطح جهانی و استخراج های جدید آن می ‎تواند بر ارزش ذاتی و درنهایت قیمت عرضه آن تأثیر بسیاری داشته باشد؛ به‎ طوری‎که در مواقعی که طلا کمیاب می ‎شود، میزان تقاضا برای آن به حدی افزایش می‏یابد که می ‏تواند به ایجاد حباب طلا و سکه منتهی شود؛ به همین جهت این فاکتور نیز به هنگام تعیین ارزش ذاتی طلا بسیار مهم جلوه می‏ کند.

حباب قیمت طلا و سکه چیست

حباب قیمت طلا و سکه چیست و چگونه ایجاد می ‎شود؟

حال که کاملا با اصطلاح حباب قیمت و عوامل تأثیرگذار بر ارزش ذاتی طلا آشنا شدید، بهتر است کمی بیش‏تر به بررسی حباب سکه و طلا بپردازیم تا با تمامی جوانب آن آشنا شوید؛ به طورکلی این اصطلاح به هرگونه اختلاف قیمت با ارزش ذاتی طلا و سکه گفته می شود. به گونه ای که شرایطی ناپایدار در اثر این تغییر ناگهانی به وجود آمده و برخی افراد در همین وضعیت موقت، سود کلانی را به دست خواهند آورد.

ازآنجایی‎ که همواره با مشکلات تورم در ایران مواجه هستیم، طی سال های اخیر تمایل افراد به سرمایه گذاری طلا و سکه افزایش یافته است؛ چرا که یکی از امن ترین سرمایه گذاری ها در برابر این تورم ها است که می ‏تواند سود زیادی را به دنبال داشته باشد؛ اما این مزایا نباید شما را از داشتن استراتژی های سودمند و بررسی حباب سکه و طلا غافل کند؛ بنابراین، توصیه می شود در تمامی سرمایه گذاری های خود به حباب سکه و طلا توجه داشته باشید تا از هرگونه خسارت های ناشی از این مسئله جلوگیری کنید.

انواع حباب طلا و سکه

برخی از افراد گمان می‏کنند حباب سکه و طلا تنها زمانی رخ می‎دهد که قیمت آن ها به صورت ناگهانی صعود پیدا کند؛ اما لازم است بدانید حباب سکه و طلا شامل دو حالت می‎ شود که در این قسمت به بررسی هر یک از آن ها پرداخته ایم.

  • حباب مثبت : این اصطلاح زمانی به کار می‎رود که طلا و سکه با قیمتی بیش از ارزش ذاتی خود به فروش می‎رسند و به نوعی اختلاف میان قیمت عرضه و ارزش ذاتی به صورت صعودی است.
  • حباب منفی: در برخی مواقع به سبب شرایط و رویدادهای مختلف ممکن است سکه و طلا با قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی خود فروخته شوند که در این حالت اصطلاحا می‎گوییم حباب منفی ایجاد شده است.

عوامل مؤثر در ایجاد حباب مثبت و منفی انواع سکه

حال که با حباب مثبت و منفی سکه و طلا آشنا شدید، ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که چه چیزی سبب ایجاد این حباب ها می ‎شود؟ به منظور درک بهتر ماهیت حباب مثبت و منفی طلا و سکه در این قسمت به بررسی مهم ترین عوامل مؤثر بر ایجاد آن ها پرداخته ایم.

عوامل مؤثر بر ایجاد حباب مثبت سکه

فاکتورهای متعددی می‎ توانند منجر به صعود ناگهانی قیمت طلا و ایجاد حباب مثبت آن شوند؛ اما به طورکلی مهم ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر ایجاد حباب مثبت سکه شامل موارد زیر می شوند:

  • افزایش تقاضا و درنتیجه افزایش قیمت سکه در اثر وجود نقدینگی در بازار
  • رویدادهای مختلف سیاسی و اقتصادی در سطح جهان و افزایش نرخ دلار
  • کمیاب شدن سکه به دلیل عوامل متعددی همچون کاهش موجودی طلا در جهان

عوامل مؤثر بر ایجاد حباب منفی سکه

شکل گیری حباب منفی سکه نیز به عوامل گوناگونی وابسته است که در این قسمت به مهم ترین این موارد اشاره کرده ایم:

  • افزایش تولید سکه بیش از میزان تقاضای کاربران
  • کاهش تقاضا در اثر تغییر جهت سرمایه گذاران و عدم استقبال از سرمایه گذاری در بازار طلا

عوامل مؤثر در ایجاد حباب مثبت و منفی انواع سکه

نحوه محاسبه حباب سکه

بسیاری از افراد بررسی حباب سکه را دشوار دانسته و این کار را تخصصی می‎دانند؛ اگرچه بررسی و تحلیل دقیق روند بازار سکه و طلا امری تخصصی و بر عهده کارشناسان فعال در این حوزه است؛ اما می‏ توان حباب سکه را از طریق یک فرمول مشخص محاسبه کرد و تا حدی شرایط بازار برای شما مشهود شود. در ابتدا برای محاسبه حباب سکه، باید ارزش ذاتی آن را به دست آورید که از فرمول زیر امکان پذیر است:

((31.1)÷(قیمت انس جهانی طلا × نرخ دلار ×0.9 × وزن سکه)) + (حق ضرب سکه) = ارزش ذاتی سکه

  • حق ضرب سکه: حق ضرب سکه عدد ثابتی است که بر اساس هزینه حق ضرب سکه و دیگر هزینه های جانبی توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام می‎ شود.
  • وزن سکه: وزن سکه های تمام بهار آزادی 8.133 گرم، وزن نیم‎سکه 4.066 گرم و وزن ربع سکه نیز 2.033 گرم است.
  • عیار سکه: عدد 0.9 در فرمول نشانگر عیار سکه است.
  • نرخ دلار: برای اطلاع از نرخ دلار می ‏توانید به منابع معتبر مراجعه کرده و عدد موردنظر را در فرمول قرار دهید.
  • قیمت انس جهانی طلا: برای اطلاع از قیمت انس جهانی طلا نیز باید به منابع معتبر مراجعه کنید؛ اما ازآنجایی که برای محاسبه ارزش ذاتی طلا به قیمت جهانی یک گرم از آن نیاز داریم، در مخرج این فرمول عدد 31.1 قرار گرفته است.

حال که ارزش ذاتی سکه محاسبه شده است، از طریق فرمول زیر باید حباب سکه را محاسبه کنید:

ارزش ذاتی سکه - قیمت روز سکه = حباب سکه

نحوه مشاهده حباب لحظه ای انواع سکه، طلا و صندوق های طلا

همان‎طور که متوجه شدید محاسبه حباب سکه در عین حال که ساده است، اما نیازمند اطلاعاتی موثق و دقتی خاص در محاسبه است که تا حدی زمان‎بر است؛ به همین دلیل مجموعه های مختلفی از متخصصان و کارشناسان فعال در این حوزه بستری را جهت محاسبه لحظه ای حباب انواع سکه و طلا فراهم کرده اند.

وب سایت ره آورد365 یکی از معتبرترین منابع جهت تحلیل بازار طلا و پیش‎بینی سود و زیان سرمایه گذاری در این بازار است که تاکنون با ارائه اطلاعاتی دقیق و کاربردی، سبب سود کاربران خود شده است؛ به همین جهت اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق های طلا و دیگر موارد این چنینی را دارید توصیه می ‎شود با مراجعه روزانه به این سایت معتبر، از بررسی وضعیت و تحلیل های دقیق این مجموعه غافل نشوید تا بتوانید بهترین سرمایه گذاری با کم‎ترین ریسک و تهدیدهای زیان بار تجربه کنید.

چگونه ریسک ضرر وزیان خرید طلا و سکه را کاهش دهیم؟

چگونه ریسک ضرر وزیان خرید طلا و سکه را کاهش دهیم؟

برای کاهش ریسک ضرر و زیان در خرید طلا و سکه، باید استراتژی و تدابیری خاص داشته باشید که بتوانید بر اساس شرایط، تصمیمات هدفمندی را اتخاذ کنید. جهت درک بهتر این موضوع در این قسمت به چند راهکار کلیدی برای کاهش زیان در خرید طلا و سکه اشاره کرده ایم.

  • رصد موقعیت های سودآور: قیمت طلا در بازه های زمانی مختلف متغیر است؛ بنابراین، با ارزیابی شرایط و شناخت مناسب ترین زمان ها برای خرید وفروش طلا و سکه، می ‎توانید احتمال خسارت را به حداقل برسانید.
  • تحلیل روند بازار طلا: پیش از سرمایه گذاری باید با بررسی فاکتورهایی همچون میزان عرضه و تقاضا، نرخ های جهانی و شرایط اقتصادی کشور، به تحلیلی درست از وضعیت بازار طلا دست یابید.
  • خرید تدریجی: با خرید تدریجی طلا و سکه می ‏توانید ریسک را به حداقل رسانده و تمام سرمایه خود را برای یک‎بار خرید از دست ندهید.
  • مشاوره با کارشناسان باتجربه: با دریافت مشاوره از متخصصین، می‎ توانید دیدگاه دقیق تری نسبت به وضعیت بازار طلا داشته باشید.

سؤالات متداول

۱: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

به عقیده کارشناسان بهترین سکه برای سرمایه گذاری سکه ای است که دارای حباب کمتری باشد.

۲: بهترین روش مشاهده ارزش ذاتی و حباب طلا، سکه و صندوق های طلا چیست؟

منابع معتبری همچون صفحه بازار طلای ره آورد می تواند گزینه ای مناسب برای دریافت این گونه اطلاعات باشد.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید سرمایه‎ گذاری در بازار طلا نیازمند استراتژی های خاص و هدفمندی است که بتواند سرمایه شما را از هرگونه ریسک و خسارت دور کند؛ به همین دلیل در همان ابتدای امر توصیه می شود با بررسی حباب سکه و طلا، وضعیت بازار را به خوبی ارزیابی کنید تا بتوانید سرمایه گذاری سودمندی را تجربه کنید.

به همین منظور در این مقاله سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی جامع از حباب سکه و طلا، چگونگی شکل گیری و عوامل مؤثر بر آن، شما را نسبت به چالش‎ های سرمایه گذاری در این مسیر آگاه کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0Lhhr2cJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه