یکشنبه, ۱۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 4 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد آنلاین، کاهش قیمت در بازار خودرو در حالی رقم خورد که در روزهای اخیر بازار ارز در واکنش به ترور یکی از سران حماس در تهران، در کنار سایر بازارهای موازی روندی افزایشی دارد در واقع امید بازار خودرو به روی کارآمدن مسعود پزشکیان موجب شد تا شاهد نوسان کاهشی در این بازار باشیم.

کارشناسان و فعالان بازار خودرو انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید و برنامه دولت چهاردهم در صنعت خودرو را یکی از دلایل مهم اثرگذار در این بازار می دانند، عاملی که موجب شده تا قیمت خودرو امروز شکل کاهشی داشته باشد.

البته در این روزها اتفاق مهم دیگری چون ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده از مسائلی است که نمی توان تاثیر آن بر بازار را انکار کرد؛ اقدامی که دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود عملی کرد و با ابلاغ آیین نامه واردات کارکرده ها ورود این خودروها برای همه ایرانیان آزاد کرد.

چالش های قیمت خودرو در دولت چهاردهم

بنابر اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم و تصور عموم مبنی بر اینکه با آمدن خودروهای کارکرده خارجی، قیمت در بازار می شکند، شاهد اثر کاهشی در منحنی قیمت خودرو در بازار هستیم.

اگر چه همچنان تردیدهای زیادی بابت واردات خودروهای کارکرده وجود دارد و بسیاری از فعالان عرصه واردات ابهاماتی را در این زمینه مطرح می کنند با این وجود برخی کارشناسان نیز معتقدند در صورت رفع ابهامات آیین نامه و تخصیص ارز و چاره اندیشی برای چالش هایی مانند خدمات پس از فروش، می توان خودروهای کارکرده وارد و به تنظیم بازار کمک کرد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم واردات خودروهای کارکرده را که مصوبه مجلس است، چگونه اجرایی خواهد کرد، اجرای قانونی که به گفته کارشناسان می تواند کمک بزرگی به افت قیمت در بازار خودرو کند و لغو رسمی اش نیز می تواند زمینه را برای صعود قیمت فراهم بیاورد.

با وجود چنین مسائلی و از سویی احتمال تنش بین ایران و اسرائیل، بازار خودرو با وجود آرامش این روزها، هر لحظه آبستن حوادث و التهابات جدید قیمتی است؛  شرایطی که می تواند بازار خودرو را در آینده از ثبات نسبی فعلی دور کرده و حتی در مسیر جهش های عجیب قیمتی سوق دهد.

البته در کنار چنین گزینه های اثرگذاری در آینده بازار خودرو، افزایش رسمی قیمت کارخانه ای خودروسازان می تواند بر رشد بیشتر قیمت ها در بازار خودرو دامن بزند اما در صورتی که همزمان با پذیرش درخواست قیمتی شرکت ها، عرضه خودرو به بازار افزایش یابد این مساله نیز در آینده قیمتی بازار خودرو اثرگذار بوده و می تواند از جهش های قیمتی در بازار جلوگیری کند.

در واقع هرچه تولید بالاتر برود، عرضه بیشتر می شود و این موضوع به تعادل قیمتی در بازار خودرو کمک می کند و از آن سو افت تیراژ سبب کاهش عرضه شده و منحنی قیمت را تحریک خواهد کرد.

با این وجود نباید فراموش کرد که صنعت خودروی کشور سالهاست درگیر چالش های بسیاری از جمله سیاست های دستوری در حوزه قیمتی است که باعث زیان های انباشته بسیار و چالش های بزرگی در حوزه  نقدینگی در این صنعت شده است و بالطبع بر روند تولید و کاهش عرضه آن ها اثر گذار بوده است از این رو هر گونه کم توجهی در گره گشایی از چنین چالش هایی از سوی دولت چهاردهم می تواند بازار خودرو و قیمت ها را در آینده نه چندان دور به شدت ملتهب کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Z6c62PiM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه