به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، طی کمتر از چهار ماهی که از سال جدید گذشته، بازار خودرو افت وخیزهای زیادی را تجربه کرده است؛ به خصوص در نیمه دوم فروردین، مقطعی از اردیبهشت و حدفاصل یک هفته ای بین برگزاری دور نخست و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری.
در نیمه دوم فروردین، بازار خودرو به تبعیت از رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز روندی صعودی به خود گرفت؛ به گونه ای که در این دوره بالاترین ارتفاع قیمت در تاریخ بازار خودرو ایران ثبت شد؛ اما پس از مدتی کوتاه روند نزولی به خود گرفت.
اما بازار خودرو حدفاصل برگزاری دور نخست و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، با صعود قیمت مواجه شد؛ هرچند ارتفاع قیمت به رکورد فروردین نرسید.
به نظر می رسد انتظار شهروندان و بازارها نسبت به نتیجه انتخابات، سبب بالا رفتن انتظارات تورمی و قیمت ارز شد و بازار خودرو نیز رشد بها را تجربه کرد. این درحالی است که روز بعد از دور دوم انتخابات و پس از اعلام نام مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، بازارها از این انتخاب استقبال کردند و در این بین، قیمت خودرو هم در مسیر نزول قرار گرفت.
مرور رفتار قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی در یک هفته اخیر (هفته پس از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری) نشان می دهد قیمت ها حداقل ۱۰ میلیون تومان افت داشته اند.بنابراین درست است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نتوانسته شوک بزرگی (در راستای افت قیمت) به بازار خودرو وارد کند (حداقل تا به امروز)، اما نتیجه انتخابات سبب شد ضمن توقف روند صعودی قیمت در بازارها از جمله خودرو، آرامشی نسبی میهمان آن ها شود.
اما پرسشی که احتمالا در ذهن بسیاری از مشتریان بازار خودرو وجود دارد، درباره آینده قیمت ها به خصوص با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان امسال است.
با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و درصورتی که ترامپ در نظرسنجی ها پیش باشد و احتمال رئیس جمهور شدنش قوت بگیرد، احتمالا انتظارات تورمی در ایران در مسیر صعودی قرار می گیرد و این جاست که منحنی قیمت در بازار خودرو بار دیگر سربالا خواهد شد.
البته عوامل دیگری مانند رشد عرضه و همچنین اجرایی شدن قانون واردات خودروهای دست دوم می تواند به نزولی شدن قیمت خودرو در آینده کمک کند؛ مشروط بر این که انتظارات تورمی تحت لوای اتفاقات سیاسی بالا نرود و قیمت ارز جهش نداشته باشد.
درحال حاضر واردات خودروهای صفر نسبتا کند پیش می رود و تولید هم پایین آمده و واردات دست دوم ها نیز در محاق است؛ درحالی که اگر شاهد عکس این فرآیند بودیم، با توجه به نبود «انتظارات» تورمی و مهار بهای ارز، بازار خودرو افت قیمت بیشتری را در رابطه با انواع مدل ها تجربه می کرد.