به گزارش فرصت امروز به نقل از ایران جیب، در روزهای پایانی عمر دولت سیزدهم، وزیر صمت در حالی به مردم وعده افزایش عرضه و بهبود بازار خودرو را می دهد که از نگاه تحلیلگران صنعت خودرو، تامل برای خرید خودرو، نیازمند منطق و برنامه ریزی دقیق سیاست گذاران صنعت خودرو و از سویی ثبات اقتصادی است؛ نبود شرایطی که مدت هاست موجب مشکلات جدی برای خریداران واقعی و موانعی برای تولید خودروسازان شده است.
صنعت خودرو در حال حاضر وضعیتی دارد که صاحبان صنایع خودروسازی ایران از پایین بودن قیمت می نالند و مشتریان از بالا بودن قیمت آن. شرایط این صنعت به گونه ای است که بعد از دهه ها فعالیت، به نظر می رسد همچنان خودروسازان داخلی از توان رقابت چندانی با بازار دنیا برخوردار نیستند.
این وضعیت در حالی است که مجموعه صنعت خودرو و بازار آن همواره جزو یکی از مهمترین موضوعات دولت ها بوده و به عنوان یک صنعت راهبردی و پیشران، تصمیم گیری و سیاست گذاری بسیاری برای آن ترسیم شده است با این وجود و با تمام تدبیرها بازار خودرو طی یکساله اخیر در رکودی جدی به سر می برد و خودروسازان نیز از وضعیت نگران کننده نقدینگی برای تولید گلایه دارند شرایطی که بر اساس آمارها موجب افت تولید خودروسازان در ۳ ماهه ابتدای امسال شده است.
در چنین شرایطی وزیر صمت دولت سیزدهم در کنار هدف گذاری برای افزایش تولید خودروسازان در سال جاری، به مردم توصیه می کند که برای خرید خودرو دست نگه دارند و در آینده نزدیک با افزایش عرضه و کاهش قیمت ها فروش اقساطی به سبد فروش خودروسازان خواهد آمد.
اما یک کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در واکنش به این اظهارات اخیر وزیر صمت بیان کرد: افزایش تولید خودرو زمانی منجر به کاهش قیمت می شود که بازار خودرو متاثر از نوسان قیمت دلار نباشد و خودروسازان نیز بدون چالش های پولی و ارزی در حال تولید و عرضه به بازار باشند.
امرالله امینی، در گفت وگو با پرشین خودرو، با اشاره به تداوم بازار سرمایه ای خودرو و تمایل بسیاری از متقاضیان برای سرمایه گذاری در این بازار، تاکید کرد: اگر چه وزیر صمت وعده افزایش تولید خودرو به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه در سال جاری را می دهد اما نکته مهم این است که مشکلات بازار خودرو از سمت عرضه نیست که با افزایش عرضه حل شود بلکه چالش جدی امروز بازار خودرو بیش از همه از سوی تقاضاست.
به گفته وی، آنچه که امروز موجب افزایش قیمت ها در بازار خودرو شده است حجم وسیعی از دلالانی است که به عنوان متقاضی وارد این بازار شدند و بدون نگاه مصرفی در این بازار صرفا به دنبال سود ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار هستند که با هر اتفاق سیاسی و تبعات ارزی آن بر بازار خودرو و اقتصاد آن تاثیر گذار است، بنابراین با توجه به ترسیم چشم اندازی که از سوی کارشناسان در خصوص آینده قیمت ارز ارائه می شود همچنان به دنبال سرمایه گذاری در بازار خودرو هستند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به چالش تامین نقدینگی به عنوان مساله ای مهم در تولید خودروسازان پرداخت و اظهار داشت: در شرایطی که خودروسازان عنوان می کنند که با فشار های شدید مالی و تامین قطعه روبه رو هستند آیا خودروسازان امکان تحقق برنامه تولیدی وزارت صمت را خواهند داشت؟
امینی با تاکید بر اینکه دولت به جای وعده دادن به مردم، باید برنامه مشخصی برای این صنعت داشته و چالش ها را برطرف کند، افزود: متاسفانه پیش بینی ها حاکی از تاثیر مشکلات مالی و ارزی خودروسازان بر بازگشت خودروهای ناقص به خط تولید خودروسازان دارد شرایطی که گویای آن است که تولید خودرو در کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو است و علاوه بر خودروسازان، تامین کنندگان قطعات خودرو هم در این شرایط به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات با مشکلات جدی مالی دست و پنجه نرم می کنند.
وی در عین حال بر لزوم مدیریت هزینه تولید در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: البته این امر نیازمند بازنگری در پتانسیل های داخلی و تجدیدنظر در ساختارهاست، حرکتی که هم در رفع مسائل تولید و تیراژ و هزینه ها تاثیرگذار است و هم موجب امیدواری مشتریان خواهد شد.
این تحلیلگر صنعت خودرو در ادامه خواستار تغییر نگاه دولت چهاردهم به صنعت خودرو شد و افزود: دولت باید به صنعت خودرو، به عنوان یک صنعت استراتژیک و مادر نگاه کند اما متاسفانه هم در بحث تولید داخل و هم در خصوص واردات، عمده نگاه ها به درآمد حاصل از این تولید و واردات است.
امینی تصریح کرد: دولت ها باید به صنعت خودرو نگاه توسعه ای داشته باشند تا هر نوسانی در نرخ ارز و یا هرگونه تلاطم اقتصادی قیمت خودرو را چندین برابر نکند.
وی در پایان به فضای بلاتکلیفی مدیران خودروسازی همزمان با تغییر دولت اشاره و خاطر نشان کرد: در چنین شرایط بلاتکلیفی قطعا نمی توان از مدیران انتظار داشت که تحول جدی را ایجاد کنند حال آن که در این وضعیت وزیر صمت وعده افزایش قابل توجه تولید و عرضه خودرو را می دهد.